Gjest erle123 Skrevet 5. august 2012 #1 Del Skrevet 5. august 2012 Hei! Jeg lurte på om noen kan (på en enkel måte) forklare meg hva de ulike "trekkene" innebærer og fordeler og ulemper. Har fortstått at det har noe med drivkrefter fra motor til hvilke hjul, og hvordan biler konmer seg framover. Elller???? Min mann har prøvd å forklare meg dette, men han er en ganske teknisk og teoretisk person, så jeg henger ikke helt med:p Dette er egentlig litt pinlig, men jeg er helt grønn på biler generelt. Har ikke lappen selv, og med tanke på min pinlige, manglende kunnskap om biler, er det nok tryggest slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 5. august 2012 #2 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg har firehjulstrekk, da drar bilen på alle fire hjulene. Fordelen merker man godt på vinteren, bilen ligger bedre i veien og dersom man skulle havne utenfor veien med ett eller to hjul kan man komme opp igjen fordi de to andre hjulene har feste der du skal (opp i veibanen). Eneste ulempen med firehjulstrekk er at de bruker mye bensin. Før hadde jeg forhjulstrekk og da fikk jeg gjerne sleng på bilen (bakenden skle ut) i bakker og svinger på vinterføre. Forhulstrekk vil si at de to fremste hjulene drar bilen fremover mens de to bak bare "følger" etter. Det er motsatt med bakhjulstrekk. Når du ser ungdommen "burne" men bakdekkene,-da har de bakhjulstrekk. Vet ikke om det var så veldig godt forklart men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #3 Del Skrevet 5. august 2012 Forhjulstrekk: Da drar bilen seg fremover ved hjelp av forhjulene. Om man står fast i gjørma, f.eks er det de hjulene som prøver å dra hele bilen opp, så derfor kan de komme seg lett opp på veien igjen om forhjulene står på asfalt og bakhjulene i gjørma. Om alle 4 hjulene eller bare forhjulene står i gjørma sliter man litt mer, da de ofte ikke er "sterke" nok til å dra hele bilen avgårde, og forhjulene går fortere rundt enn bakhjulene og begynner derfor å spinne.... Om du har sett biler som rygger opp glatte bakker på vinteren er dette biler med forhjulstrekk, dette gjør de for å hente frem kraften der den trengs for å kommer oppover: Nemlig bakfra... Bakhjulstrekk: Blir igrunn det motsatte av forhjulstrekken... Det er bakhjula som har ansvaret for å få bilen fremover. De aller fleste biler med bakhjulstrekk har en tendens til å slenge med rompa i svinger, spesielt når det er glatt på veiene. Firehjulstrekk: Da trekker bilen likt på alle fire hjula, sånn at man har større sjans til å komme seg opp fra gjørmehull, glatte veier osv. Anonym poster: 5af31c4df092ba02edabcf1c7ed602f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest erle123 Skrevet 5. august 2012 #4 Del Skrevet 5. august 2012 Flott, takk for svar;) Var jo i bunn og grunn ganske selvforklarende ser jeg nå, heheee;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleJ Skrevet 5. august 2012 #5 Del Skrevet 5. august 2012 I teorien drar frem- og bakhjulstrekk med et hjul og 4x4 drar med et foran og et bak... Men siden de er kobla sammen ruller begge to. Enkelte 4x4 har muligheten til at bilen selv velger hvilke hjul som drar (altså at de som ikke spinner drar). Bakhjulstrekk kan spinne ut i svinger ja, men de fleste må provoseres frem og de stikker ikke ut med raua i alt av svinger som AB3 får det til å høres ut som =P Noen er selvfølgelig verre enn andre, feks. pick-uper som har lav vekt bak. Men det kan ofte løses med å legge på vekt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 5. august 2012 #6 Del Skrevet 5. august 2012 Grunnen til at man.har alle varianter er pris, vekt og bruksområde. Underveis fra motor til hjul mister man kraft. Jo lengre avstand fra motor til hjulene jo mer effekttap. Bakhjul og firhjul mes motor forann er derfor mindre effektiv utnyttelse og bruker mer bensin. Pga lengre drivverk (delene som sprer kraften til hjulene) veier også bilen mer og har flere deler som er utsatt for slitasje og skader. Firhjulstrekk veier gjerne en 150 kilo mer enn forhjul. Det er forskjellige typer firhjulstrekk også. Noen trekker kontinuerlig på alle fire mens de fleste har en kobling som slår inn kunn når det glipper på forhjulene. Altså normalt sett kjører man da med fremhjulstrekk helt til du mister grepet og får da litt hjelp (ca 20 %) på bakhjula. Bakhjulstrekk er populært blandt bilentusiaster fordi man da kan gasse på for å få rumpa til å slenge ut i svinger for på den måten hjelpe til med styringa. Ulempen er at man lett kan få overstyring (rumpa kommer for mye ut og du snurrer rundt). Svært få biler idag levered med bakhjulstrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 5. august 2012 #7 Del Skrevet 5. august 2012 Forhjulstrekk har et par ulemper som begge har blitt mindre i takt med den teknologiske utviklingen, men ikke er helt borte: - Når forhjulene brukes både til styring og å formidle kraft ned i veien vil de oppgavene virke inn på hverandre. Styringen blir gjerne rar når man gir gass, og man mister lett grepet dersom man prøver å gasse samtidig som man svinger. - Det er mekanisk komplisert å overføre kraft til hjul som ikke peker samme vei hele tiden, så drivverket er mer utsatt for at noe går galt over tid. Når det er sagt: slik folk flest prioriterer ved bilkjøp/-kjøring vil flertallet likevel foretrekke forhjulsdrift fremfor bakhjulsdrift, siden bakhjulsdrift ikke akkurat er uten ulemper det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå