Lutetium 71 Skrevet 5. august 2012 #1 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Det lander altså en svær mars-rover, omtrent på størrelse med en mini morris* på den røde planeten ca kl 07:30 norsk tid på mandag, om jeg ikke tar helt feil på tiden her nå. Håper det ikke bare er meg som skal følge live-sendingene på nettet? Mest av alt vil jeg få med meg om den overlever landingen i det hele tatt. Det er snakk om en rimelig komplisert landing, som skjer helt uten direkte menneskelig kontroll, dvs helautomatisk. Linker til sendingen finner man her. *Småtteri synes kanskje du, men det er faktisk en stor og saftig maskin sammenlignet med "leketøyet" som til nå har rullet rundt der ute. Titt-tei. (And its got frickin' laser beams attached to its head!!!) Endret 5. august 2012 av Lutetium 71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modulo Skrevet 5. august 2012 #2 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg har i hvert fall planer om det. Skal bli spennende å se om de får dette til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 5. august 2012 #3 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg skal se på NASA TV. Det ser ut til at det funker greit, iallfall nå. Det er en pressekonferanse der akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ibanez Skrevet 6. august 2012 #4 Del Skrevet 6. august 2012 Ser på livesendingen på VGTV nå. Håper det går bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ibanez Skrevet 6. august 2012 #5 Del Skrevet 6. august 2012 Wow! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 6. august 2012 #6 Del Skrevet 6. august 2012 Neat! Curiousity landet uten problemer. Sjelden man ser så mange ekstatiske nerder på et brett! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #7 Del Skrevet 6. august 2012 Puh! Det var en spennende natt og morgen! Anonym poster: 484e382982d09d60c12b92bbd1611b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 6. august 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 6. august 2012 (endret) NÅ smaker det med kaffe, ja! Gratulerer NASA! Nesten som en månelanding of sorts. (Ikke sånn stoltenberggreier) Endret 6. august 2012 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 6. august 2012 #9 Del Skrevet 6. august 2012 (endret) NÅ smaker det med kaffe, ja! Gratulerer NASA! Nesten som en månelanding of sorts. (Ikke sånn stoltenberggreier) MER enn en månelanding, syns nå jeg. Skal si de er flinke med regnestavene sine. Det var MER enn et kg drivstoff igjen ved flyaway for modulen med bremserakettene og skycrane`en. Science, bitches! It WORKS! Endret 6. august 2012 av Mann 42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 6. august 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 6. august 2012 Jeg er brennsikker på at oppvaskmaskina mi bruker mindre vann på oppvasken, enn undertegnede. Men ja, de er d y k t i g e. Vitenskap funker, ja. Det kan også være jævlig morsomt! Hvorfor fikk jeg ikke en slik fysikklærer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 7. august 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 7. august 2012 Ingen store fargebilder yet, ser det ut til, siden kameraet på masta ikke er tatt ibruk enda. I mellomtiden er det lov å la seg imponere av dette bildet, tatt av Mars Reconnaissance Orbiter: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 8. august 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 8. august 2012 Masta er oppe!! http://www.spaceflight101.com/msl-sol-2-full-images.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 9. august 2012 #13 Del Skrevet 9. august 2012 Masta er oppe!! http://www.spaceflig...ull-images.html Og så hyggelig at de har bestemt seg for å ikke fargelegge bildene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 9. august 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 9. august 2012 Og så hyggelig at de har bestemt seg for å ikke fargelegge bildene. Det første fargebildet er oppe nå! Den første tiden blir brukt til å sjekke at alt er ay'ok med roveren, da må man ikke plent overføre fargebilder. Den er heller ikke sendt opp bare for å knipse bilder! Dog, dette er ett veldig fascinerende bilde. Ett bilde der man ser stort sett hele roveren tatt oppe fra masta. (NB! Fortsatt sort/hvitt) Flere bilder finner man på nasa.gov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skogmann Skrevet 9. august 2012 #15 Del Skrevet 9. august 2012 What..am..I...doing..here... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. august 2012 #16 Del Skrevet 11. august 2012 Det første fargebildet er oppe nå! Den første tiden blir brukt til å sjekke at alt er ay'ok med roveren, da må man ikke plent overføre fargebilder. Den er heller ikke sendt opp bare for å knipse bilder! Dog, dette er ett veldig fascinerende bilde. Ett bilde der man ser stort sett hele roveren tatt oppe fra masta. (NB! Fortsatt sort/hvitt) Flere bilder finner man på nasa.gov. Jeg mente at de ved forrige ekspedisjon faktisk fargela bildene av Mars slik at de skulle passe bedre med folks forventninger til hvordan "den røde planeten" skulle se ut. Den har jo en ganske kjedelig gråbrun farge i virkeligheten, men NASA gjorde den litt rødere til ære for publiken. Noe de har avstått fra i denne omgangen, ser det ut til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 11. august 2012 #17 Del Skrevet 11. august 2012 Blir småyr av å sørfe rundt på NASA sine Curiosity sider Da har vi alle proof of concept vi trenger for å sende opp maskiner i forveien til å rigge klar en forskningsstasjon da. Hvor lang tid før vi får første mennesket på Mars tror dere? Slik jeg ser det så er det selve turen til og fra som har et forbedringspotensiale på tid. Resten er bare snakk om vilje. Brukt pengene som gikk med til krigen i Irak til å sende folk til Mars og vi hadde vert der! Ser frem til at det blir vanlig med live-streaming fra sattelitter forresten. Tenk å se alt dette på direkten som en annen OL-gren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 19. august 2012 Forfatter #18 Del Skrevet 19. august 2012 The zapping has begun. (With a "l a s e r") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 20. august 2012 #19 Del Skrevet 20. august 2012 Når sender vi ferdige "kontormoduler" og bosetter oss? Hva gjør vi da med landegrenser? Hvem har suverenitet på Mars? Okke som, jeg nyter hvert lille øyeblikk av denne fantastiske utviklingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 22. august 2012 Forfatter #20 Del Skrevet 22. august 2012 Nå flyttærn på sæ. BM: Space law Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå