Gå til innhold

Holde katten inne?


ninuska_

Anbefalte innlegg

Om noen dager skal vi hjem fra ferie. Da har pus vært bortreist i omtrent 7 uker. Det sies at katter skal holdes inne på nye steder, men pus har jo bodd hjemme og vært ute i nærområdet. Bør jeg allikevel holde han inne når vi kommer frem? Litt usikker på hva som er "korrekt", så da spør jeg her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

7 uker er lenge for en 'liten tass' (som ikke er så liten lenger nå).

Jeg ville nok kanskje gjort som jeg gjorde med min første da han hadde vært med på sin aller første ferietur.

Da fikk han litt tid til å 'gå opp' leiligheten helt og fullt, og å roe seg ned innendørs, kjenne på at 'nå er jeg hjemme igjen, det er her jeg bor og alt er ved det gamle'.

Når den tryggheten var etablert på nytt for inne-arealet så tok han turen ute :)

Han var en ute-/inne-/ute-pus, og han hadde funnet meg i sitt revir da han flyttet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal jeg holde han inne? Han har vært på ferie før, til jul, men det var ikke så lenge, og da var han innekatt. Tenkte at kanskje to uker var litt lenge siden det er hans hjem? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro et par dager holder jeg. Når Pusina mi har vært med meg bort over lengre tid, pleier jeg å holde henne inne den kvelden vi kommer og så neste dag. Slipper henne ut den tredje morgenen altså. Da er hjemme ordentlig hjemme igjen, og hun har fått spredd sin herlige duft (som bare hun kjenner) omkring seg. :)

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare glemme å holde kattene inne, 4 stk som protesterer blir i overkant. Jeg serverer boksemat når jeg har vert borte lenge, da vet de at mor er tilbake permanent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du burde absolutt holde katten inne helt til h*n er helt trygg innendørs på det noe området og føler seg "hjemme". Det tar noen uker, men to-tre vil nok holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To-tre uker er da i overkant når den er hjemme hos seg selv og ikke på helt nytt sted? Tenker som Aurora M at et par-tre dager burde holde. Spørs på hvor gammel katten er. Når vi er på ferie (på fast sted) med våre katter holder vi dem først inne i to - tre dager, så går vi med dem i bånd og gjør oss kjent dag, og så slipper vi dem. Går helt strålende. Nå skal det sies at disse er mest innekatter hjemme og utekatter når vi er på feriehuset (og da har vi dem bare ute når vi selv er i/ved huset) Jeg bruker også våtfortrikset (som Sulosi). Bare å klirre med tallerkener og rope "mat", så kommer de som to raketter hvor de nå enn de har vært. Matvrakene. ;)

Endret av ashera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri problem å få han til å komme inn når vi er hjemme. Og feriestedet vårt er fast også, det tok et par dager før han var helt trygg på alle (det er en del familie), men jeg slapp han ikke ut. Han begynte å gå til døra først for en uke siden, og det hadde sikkert tatt et halvt år å få han ned trappene :fnise:

Jeg får se an hvordan han er etter to-tre dager, og hvis han spør om å få gå ut før, kan det betyr at han har funnet "sin plass"? For han brukte evigheter på å gå ut på egenhånd. Og da vet han jo hvor ut er. Det gjør han ikke når vi er på "fremmede" steder. Tenkte to-tre uker ble voldsomt når alt er hans i leiligheten! :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg får se an hvordan han er etter to-tre dager, og hvis han spør om å få gå ut før, kan det betyr at han har funnet "sin plass"? For han brukte evigheter på å gå ut på egenhånd. Og da vet han jo hvor ut er. Det gjør han ikke når vi er på "fremmede" steder. Tenkte to-tre uker ble voldsomt når alt er hans i leiligheten! :)

:Nikke:

Ja, når han er trygg (- og du kjenner ham så du ser det når han er trygg).

Det er individuelle forskjeller fra katt til katt, men jeg ville tro et par dagers tid var tilstrekkelig :)

Alt er vel ved det gamle, kjente i leiligheten 'hans' vil jeg tro. Da er det egentlig bare tiden til å 'gå opp' eiendommen (leiligheten) og å på nytt merke alt med hans fantastiske luft.

Men du merker det. Du ser det på ham :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet hjem. Pus gikk litt rundt og snuste (en halvtime), så løp han til døra i kjent stil med halen høyt opp - og stod og mjauet. Han snek seg ut i gangen når jeg skulle i butikken, og helt ned til ytterdøra hvor han ventet forventningsfullt, men jeg bar han opp. Han får bare stå og mjaue i et par dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er det beste at han får gjøre det ja. Ofte er ytterdøra det første de søker, mens de egentlig ikke er klar for det. Her er det vi som må være 'ansvarlige voksne'. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente en dag til eller slippe ut? Usikker. Nå har han vært hjemme hele dagen vi ankom, og igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slapp han ut når jeg skulle til byen - og nå kom han inn igjen. Fikk selvfølgelig våtfôr og masse kos, og nå skal han ut igjen tydeligvis :fnise: Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...