Gjest reebok Skrevet 4. august 2012 #1 Skrevet 4. august 2012 Jeg skulle bare lufte min hund, går ut i nabolaget som jeg pleier å gjøre, og inn på en liten sti. Jeg ser to biler parkert og ser to damer, og tre store hunder; en schaefer og to border collie (muligens). Jeg korter inn båndet på min hund som er en liten jack russell terrier, og idet den ene hunden oppdager oss setter den i et bjeff og kommer løpende mot meg med de to andre hundene med seg. HVA gjør jeg da instinktivt? Skal jeg sette meg ned på huk og vente på de tre svære som jeg ikke aner er godlynnet eller ei, som kan risikere å skade (drepe?) hunden min rett foran meg, eller det mest logiske; som er å løfte opp min lille hund slik at den ikke kan nås. Jeg valgte det siste, selvsagt!! Jeg har nylig lest om flere som har fått sin hund angrepet av løshunder, og til og med drept rett foran øynene deres. Så står jeg der, løfter opp min hund og roper NEI til de tre hundene som nå omringer meg, og min hund knurrer, dermed er det gjort; de tre hundene står og hopper opp og GLEFSER (jeg hørte det klapp i tennene på de) etter min hund, jeg brøler NEI!! og roper at de må ta hundene sine!! Jeg kjenner angsten da de faktisk hopper på meg og og jeg kjenner klørne i ryggen, alt jeg greier tenke er at jeg ikke må falle overende for da kommer de til å drepe min lille! Den ene damen får tak i den ene hunden, og jeg prøver desperat å gå forbi hundene slik at jeg kan komme meg VEKK fra situasjonen, da hogger den ene hunden til igjen og jeg brøler NEI igjen, noe som gjør at den stopper opp litt så jeg får skyndta meg vekk derifra. Jeg var så sint, og livredd samtidig, jeg hadde så lyst til å spørre hva faen??? til de to damene men jeg kunne jo ikke gå tilbake heller, så jeg bare gikk det forteste jeg greide vekk derifra. Jeg hører den ene damen si til den andre " ja men det var hennes feil det der da. ?!? Meget mulig hun mente det var min feil fordi jeg løftet opp min hund, noe som trigget noe hos alle hundene, men HALLO hva ellers skulle jeg gjort?? Og uansett er det båndtvang, så om det er noens feil er det ihvertfall ikke min, som hadde min hund i bånd!! Jeg skalv som jeg aldri hadde gjort før og begynte å gråte for det der var noe av det værste jeg har opplevd, hva i all verden skal jeg gjøre, jeg føler jeg ikke lengre kan gå trygt ute, dette er faktisk ikke første gangen jeg har møtt på hunder og har måttet løfte min opp, men aldri tre store på en gang som omringet meg og hoppet på meg og glefset etter min hund! 2
Gjest Quake Skrevet 4. august 2012 #2 Skrevet 4. august 2012 Hadde hylt ut å bedt de ta bånd på de jævla bikkjene sine før du får de begjært avlivd 5
Sophia Skrevet 4. august 2012 #3 Skrevet 4. august 2012 Uff for en ekkel opplevelse! Jeg skjønner ikke hva det er med folk som lar hundene sine gå løse når de ikke har kontroll over dem. 2
Feminist1 Skrevet 4. august 2012 #4 Skrevet 4. august 2012 Kan man bli straffet for å ikke ha hunder i bånd? Hunder kan faktisk være svært farlige, om ikke ubehagelig. Synes selv at det er ekkelt når store hunder går uten bånd og begynner å sniffe på meg, enda verre var det en gang da det kom en pitbull (!) uten bånd i køen da jeg skulle leie en film.. Nei det var absolutt ikke din feil. Hvorfor skulle det ha vært din feil? Det var de som ikke klarte å passe på sine tre j*vla forbanna hunder, enda verre at de ikke var i bånd. Hva hvis det hadde vært barn tilstede? 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #5 Skrevet 4. august 2012 jeg hadde ikke gått fra stedet. å anmeldt de. sto bilene der sa du? hadde skrevet ned skiltene på mobilen og. å så sa de det var din feil! stygge dritt kjærringer! sånne folk burde ikke ha hund når de ikke klarer å oppdra de skikkelig. å ha hundene i bånd er faktisk det minste de kunne gjøre! de hundene burde faktisk vært avlivet.!!!! Anonym poster: 4322802f220e5bee5dc30f82666cca02 2
2046 Skrevet 4. august 2012 #6 Skrevet 4. august 2012 Antakelig hadde de tre andre hundene vært roligere om din også hadde gått løs, pga de da hadde fått muligheten til å hilse ordentlig på hverandre på sine egne premisser. Jeg tror det skal litt til å treffe på en hund som ikke ville reagert slik de gjorde der på din reaksjon. (Men samtidig er det logisk forståelig at du løfter din egen hund opp, da den selv i fredelig lek med større hunder kan blir skadet grunnet sin størrelse.) 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 4. august 2012 #7 Skrevet 4. august 2012 Løse hunder kan faktisk inndras av politiet og eierne kan bli straffet med bøter eller fengsel i opptil seks måneder. Den vanligste straffen er selvsagt bot, men om hundene angriper mennesker eller dyr er sjansen større for å ende opp bak murene en liten stund. Melder du ifra til politier rett etter det har skjedd så rykker de ut, selv i en travel by som oslo. Jeg går så godt som aldri turer med min hund i nærområdet mitt, senest i går gikk en liten jente på rundt seks tur med en dobermann/labradormiks forbi her... eller gikk og gikk hun flagret etter som et slips mens hun skrek på hunden. 5
Gjest Minde09 Skrevet 4. august 2012 #8 Skrevet 4. august 2012 Antakelig hadde de tre andre hundene vært roligere om din også hadde gått løs, pga de da hadde fått muligheten til å hilse ordentlig på hverandre på sine egne premisser. Jeg tror det skal litt til å treffe på en hund som ikke ville reagert slik de gjorde der på din reaksjon. (Men samtidig er det logisk forståelig at du løfter din egen hund opp, da den selv i fredelig lek med større hunder kan blir skadet grunnet sin størrelse.) Eierne av de 3 hundene skulle reagert og ropt de tilbake. Har ikke eierne kontroll på hundene er det rett og slett uansvarlig og potensielt livsfarlig å la de gå løs. Dessuten er det båndtvang. 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #9 Skrevet 4. august 2012 Jeg har selv vært i en situasjon hvor en diger, løs American Akita fikk øye på min lille hund og kom løpende i full fart mens den snerret og bjeffet. Hvis jeg ikke hadde løftet opp hunden min da, er jeg sikker på at den ville ha blitt drept eller alvorlig skadet. Eieren hadde overhodet ingen kontroll på hunden sin. Forferdelig skummel opplevelse, så du har min medfølelse Anonym poster: 77cbe0dd7870d212c401a500ec4958de 1
Thorn Skrevet 4. august 2012 #10 Skrevet 4. august 2012 Jeg hadde klikket i vinkel. De skulle virkelig fått høre litt om uansvarlige dyreeiere hvis det var meg det hadde skjedd med. Jeg hadde nok også tatt bilde av skiltene med mobilen for å finne ut hvem de var. og vurdert å anmelde hvis jeg hadde fått sår som trengte stell eller lignende. Er så drittlei av hundeeiere som ikke respekterer båndtvangen! 4
Antlers Skrevet 4. august 2012 #11 Skrevet 4. august 2012 Antakelig hadde de tre andre hundene vært roligere om din også hadde gått løs, pga de da hadde fått muligheten til å hilse ordentlig på hverandre på sine egne premisser. Jeg tror det skal litt til å treffe på en hund som ikke ville reagert slik de gjorde der på din reaksjon. (Men samtidig er det logisk forståelig at du løfter din egen hund opp, da den selv i fredelig lek med større hunder kan blir skadet grunnet sin størrelse.) Jeg er også en "løfter", selv om jeg aldri hadde planer om å bli det. Grunnen til det er nettopp at det som regel ikke har gått bra de gangene jeg har gått videre som normalt med hunden. Hunder som ifølge eieren "bare er såååå snille, altså" har angrepet, og det har endt med skader på min hund - tidvis alvorlige. Jeg har null respekt for hundeeiere som ikke har vett på å bruke bånd når hunden tydeligvis har for vane å komme bort til andre (det være seg mennesker eller hunder). Skal hundene hilse på hverandre eller på mennesker så er det noe som skal avtales før det skjer. I TS sitt tilfelle ville jeg anmeldt det. Det hjelper antageligvis ikke stort her og nå, men om det skulle skje igjen så er politiet obs på at nettopp disse hundene har gått til angrep før, og da tar de det gjerne litt mer på alvor. 4
2046 Skrevet 4. august 2012 #12 Skrevet 4. august 2012 Det motsatte var aldri mitt poeng, hundeeiere er følgelig selv ansvarlige for at deres hund(er) ikke skremmer eller skader andre. Men når TS først havner i en slik situasjon, burde hun reagert annerledes / forsøkt å kommunisere med hundene på sine premisser. Når en hund kommer løpende mot deg er det å lage høye lyder og brå bevegelser antakelig det dummeste en kan gjøre. I stedet burde TS løftet sin hund rolig opp, holdt munn, og stilt seg sakte med siden til hundene som kom løpende.
Andreas8 Skrevet 4. august 2012 #13 Skrevet 4. august 2012 Løse hunder kan faktisk inndras av politiet og eierne kan bli straffet med bøter eller fengsel i opptil seks måneder. Den vanligste straffen er selvsagt bot, men om hundene angriper mennesker eller dyr er sjansen større for å ende opp bak murene en liten stund. Melder du ifra til politier rett etter det har skjedd så rykker de ut, selv i en travel by som oslo. Jeg opplevde en morgen at en stor hund på størrelse med St. Bernards, bare hvit? gikk fritt rundt i gaten. Den virket ikke helt rolig så jeg GIKK rett bort på lensmannskontoret og sa i fra. Politiet sa at de ikke kunne gjøre noe, de ba meg dra til veterinæren. Så sagt, så gjort. De kunne heller ikke gjøre noe, selv om hunden gikk ikke så langt fra der veterinæren holdt til.
Gjest Minde09 Skrevet 4. august 2012 #14 Skrevet 4. august 2012 (endret) Det motsatte var aldri mitt poeng, hundeeiere er følgelig selv ansvarlige for at deres hund(er) ikke skremmer eller skader andre. Men når TS først havner i en slik situasjon, burde hun reagert annerledes / forsøkt å kommunisere med hundene på sine premisser. Når en hund kommer løpende mot deg er det å lage høye lyder og brå bevegelser antakelig det dummeste en kan gjøre. I stedet burde TS løftet sin hund rolig opp, holdt munn, og stilt seg sakte med siden til hundene som kom løpende. Hva man burde gjøre og hva man faktisk gjør er to vidt forskjellige ting. Ikke så lett å tenke klart når 3 stk hunder kommer i fullt firsprang mot deg. Antakelig reddet ts sin hunds liv ved å løfte han opp. Endret 4. august 2012 av Minde09 4
Gjest Minde09 Skrevet 4. august 2012 #15 Skrevet 4. august 2012 Jeg opplevde en morgen at en stor hund på størrelse med St. Bernards, bare hvit? gikk fritt rundt i gaten. Den virket ikke helt rolig så jeg GIKK rett bort på lensmannskontoret og sa i fra. Politiet sa at de ikke kunne gjøre noe, de ba meg dra til veterinæren. Så sagt, så gjort. De kunne heller ikke gjøre noe, selv om hunden gikk ikke så langt fra der veterinæren holdt til. Skremmende å vite at man må bli angrepet før politiet griper inn. Hva bør man egentlig gjøre når man oppdager hunder som streifer fritt omkring? Er det noe klare rettningslinjer man følger?
Gjest reebok Skrevet 4. august 2012 #16 Skrevet 4. august 2012 Det motsatte var aldri mitt poeng, hundeeiere er følgelig selv ansvarlige for at deres hund(er) ikke skremmer eller skader andre. Men når TS først havner i en slik situasjon, burde hun reagert annerledes / forsøkt å kommunisere med hundene på sine premisser. Når en hund kommer løpende mot deg er det å lage høye lyder og brå bevegelser antakelig det dummeste en kan gjøre. I stedet burde TS løftet sin hund rolig opp, holdt munn, og stilt seg sakte med siden til hundene som kom løpende. Jeg løftet min hund rolig opp, stilte meg med ryggen til, og idet de sekunder etterpå var rundt meg slik at jeg ikke fikk løftet en fot, var det klin umulig for meg å komme meg vekk fra situasjonen uten å falle overende. Bare så det er sagt. 3
Gjest Uanonymbruker Skrevet 4. august 2012 #17 Skrevet 4. august 2012 Jeg opplevde en morgen at en stor hund på størrelse med St. Bernards, bare hvit? gikk fritt rundt i gaten. Den virket ikke helt rolig så jeg GIKK rett bort på lensmannskontoret og sa i fra. Politiet sa at de ikke kunne gjøre noe, de ba meg dra til veterinæren. Så sagt, så gjort. De kunne heller ikke gjøre noe, selv om hunden gikk ikke så langt fra der veterinæren holdt til. Det skjer innimellom, da jeg ringte fordi en hund gikk løs med eieren og knurret på folk så kom de med en gang. Men det er klart, en eierløs hund som tusler rundt er ikke politiets ansvar, da må du ringe noen som har kapasitet til å holde på en løs hund til eieren muligens dukker opp.
Andreas8 Skrevet 4. august 2012 #18 Skrevet 4. august 2012 Skremmende å vite at man må bli angrepet før politiet griper inn. Mhm! Jeg tror politiet har for lite økonomi til å kunne gjøre jobben sin. Jeg tror ikke det er det at politiet generelt ikke vil eller har lov å gjøre noe, jeg tror det er det at de ikke har økonomi til å gjøre den jobben de skal gjøre. Hva man skal gjøre? Du må nesten bli angrepet før du har lov til å gjøre noe. Gjør du noe uten at du har blitt angrepet så er det du som risikerer å bli tiltalt og få bøter.
Gjest reebok Skrevet 4. august 2012 #19 Skrevet 4. august 2012 jeg hadde ikke gått fra stedet. å anmeldt de. sto bilene der sa du? hadde skrevet ned skiltene på mobilen og. Anonym poster: 4322802f220e5bee5dc30f82666cca02 Hadde det ikke vært for at jeg var livredd og helt skjelven, hadde jeg gått tilbake etter å ha kommet meg et par 20-30 meter unna, og snakket med de så sint som jeg var, men sånn som situasjonen var følte jeg det var tryggest å bare komme seg vekk. 3
Gjest Uanonymbruker Skrevet 4. august 2012 #20 Skrevet 4. august 2012 Mhm! Jeg tror politiet har for lite økonomi til å kunne gjøre jobben sin. Jeg tror ikke det er det at politiet generelt ikke vil eller har lov å gjøre noe, jeg tror det er det at de ikke har økonomi til å gjøre den jobben de skal gjøre. Hva man skal gjøre? Du må nesten bli angrepet før du har lov til å gjøre noe. Gjør du noe uten at du har blitt angrepet så er det du som risikerer å bli tiltalt og få bøter. Det er alltids en mulighet, men dårlig økonomi eller ei, løshunder er ikke politiets ansvar. Hva skulle de gjort med den, satt den på glattcelle? Det er ikke de som tar ansvaret for hunder etter bilulykker og dødsfall heller. Politiet skal derimot gripe inn om løse hunder oppfører seg aggressivt, angriper eller er løse på steder der det ikke er lov, når eieren er med. Inndrar de hunden så er det heller ikke de som tar den med seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå