Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og venninna mi skal reise bort den 18 august. Problemmet er at hun har ett gammel pass ( som hu ikke finner ) og hu har nytt person nr pga hu har byttet kjønn. Hun var gutt før, men er jente nå. Problemmet er at vi har bestil billetter via ryanair. men vi får ikke skrevet ut billettene fordi hu ikke har passet sitt og vi trenger pass nummeret hennes. Noen som vet om det kan bli komplikasjoner for henne å få passet sitt iogmed at hu har skiftet kjønn? Og passet hennes er utgått? Vi har betalt over 2000 kr for reisen!! Og er det mulighet for å få pass nr før hun får passet sitt så vi får skrevet ut billettene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde vel være uproblematisk å gå på politistasjonen og bestille nytt pass. Såvidt jeg kan se er det det som må til.

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

har dere ikke hørt om nødpass TS?

det er jo en grunn til at pass har dato.... hadde du kunnet reist med et pass som har gått ut på dato, så hadde det ikke vært nødvendig med dato i det hele tatt...

og det at denne personen har skiftet kjønn er jo bare enda en grunn til at det ikke funker å reise med dette passet..

• Liker 1
Skrevet

Ryanair er noen nazier når det kommer til å følge reglement til punkt og prikke iallefall - hvis ikke skal de ha et lass med penger.

Skrevet

Jeg bare lurer på om hu kan få pass enkelt eller om det kan bli vanskelig iogmed at hu har byttet kjønn?

Skrevet

Politiet tar imot forespørsel, de sjekker ingenting annet enn at du har med en annen form for godkjent ID (førerkort/bankkort med bilde etc) som viser kjønn og korrekt personnummer.

Skrevet

Du skal kunne få nødpass på dagen såfremt venninnen din har fått identiteten sin registrert i folkeregisteret

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

jeg har byttet etternavn ts og for meg så er det jo bare å ta med brevet fra folkeregisteret om at jeg faktisk er den samme personen, som bare har byttet etternavn. hun har vel noen ark og bevis på dette hun også?

evt bare ring passkontoret og forklar saken!

enkelt og greit ;)

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Skrevet

Ok så det burde ikke være noe problem for henne hvis hun har med seg bankkortet sitt og pass bilder? men tror dere det er mulig at hun kan få pass nr sitt før hun får passet?vil gjerne printe ut billettene så alt er klart..

Skrevet

Ikke noe problem dette. Bare å skaffe nytt pass (med en gang!!) med nytt navn og kjønn.

God tur :briller2:

Skrevet

Mitt råd er som de fleste ovenfor her; få passet ordnet. Prøv for all del ikke lykken hos Ryanair, det er bare å glemme med en gang. Husk at billett og pass må ha samme navn.

Skrevet

Problemmet er at hun har to person nummer. Bank kortet hun bruker nå er registrert på guttenavnet hennes, også har hun det andre person nummeret som er registrert på jente navnet. Og de som opererte henne sa at hun må fikse passet sitt før hun kan få det nye person nr sitt på bank kortet. Så det hun kan gjøre er jo å gå til politiet og forklare situasjonen, så de kan registrere hennes nye person nr også må hun vel bestille nytt bank kort? Hun har jo rett på nytt pass og de kan heller ikke nekte henne det?

Skrevet

Så hun har overhodet ingen identifikasjon som viser det nye personnummeret samt et bilde av henne samt navn?

Snakk med skatteetaten, det er de som håndterer personregisteret om jeg ikke husker feil. Be de om å hjelpe henne ordne alt av papirer og informasjon som trengs og fremgangsmåte. Om hun da henvender seg til politiet vil de kun registrere henvendelsen. De har ikke noe med produksjon av passet og vil ikke kunne gi deg noe passnummer.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det kan funke. Fordi hun har gammelt person nr, men det er bilde av henne som jente og navnet hennes som jente, men person nr er registrert på hennes gamle gutte person nr. Men kan hu ikke bare gi sitt gamle person nr ? iogmed at det er bilde av hu som jente der? :/

Skrevet

Hu har papirer på kjønns byttet sitt fra en lege.Hun er registrert som jente i folke registeret med nye person nr og alt

Skrevet

Er kun bank kortet som er registrert på det gamle person nr. Ellers har hu papirer på alt

Skrevet

Da tar hun med bankkortet sitt (med gammelt personnr) og papirene fra legen og folkeregisteret til politiet og får nytt pass. Skal ikke være noe problem :)

Skrevet

Da tar hun med bankkortet sitt (med gammelt personnr) og papirene fra legen og folkeregisteret til politiet og får nytt pass. Skal ikke være noe problem :)

Ville ikke tatt dette helt for god fisk. De byråkratene som sitter hos politiet er kun betalt for å følge reglementet til punkt og prikke og de er ikke akkurat "fleksible" kan du si. Det er opptil 3-5 timer ventetid på å få pass om du er uheldig nå når det er sommer. Ta derfor og ring. Det er absolutt ingen vits i å sitte på rumpa og vente. Men om hun får beskjed om å gjøre noe be henne få navnet på den som har sagt det!

Skrevet

hu har ikke papirer fra folkeregisteret men fra skattedirektoratet med nye person nummeret, og lege erklæring på at hu har byttet navn og kjønn. får håpe det holder. men må hu få nytt bank kort da eller? blir forbanna hvis de nekter hu siden vi har betalt billettene og hu må få lov til å reise!!! er nervøs

Skrevet

har ringt politiet og de sa at det ikke er mye kø nå og at det bare er å komme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...