Gå til innhold

Når er man nakroman?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når vil du si at noen er narkoman? Er det kun når man er avhengig og må ha det hver dag man er eller er man narkoman om man røyker hasj hver lørdag, eller tar kokain en gang i måneden/året eller noe?

Anonym poster: 572c78ebb3d9d1efdd57a38b3bd41860

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er narkoman når du ikke klarer å slutte.

Anonym poster: 4a434a4bc2a8092c823825634c71eec4

• Liker 6
Skrevet

Det er en flytende grense. Men er det noe man må ha daglig er man avhengig.

Se på denne:

• Liker 1
Gjest tommeltott
Skrevet

Når man er avhengig av narkotiske stoffer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker benzodiazepiner daglig mot angst men er hverken "narkoman" eller "avhengig".

Anonym poster: 537dbe0036a9aa4415a5beed04f85200

Skrevet

Jeg bruker benzodiazepiner daglig mot angst men er hverken "narkoman" eller "avhengig".

Prøv å slutt på dagen så kjenner du fort at du er nok avhengig..

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å slutt på dagen så kjenner du fort at du er nok avhengig..

Nei, jeg er en av de heldige som ikke får benzoabstinens.

Skrevet

Nei, jeg er en av de heldige som ikke får benzoabstinens.

Du får jo angst når du ikke tar benzo hver dag?

• Liker 1
Skrevet

Når man bruker narkotiske midler uten å ha medisinsk grunn (alternativt bruker det for en innbildt lidelse)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får jo angst når du ikke tar benzo hver dag?

Jeg har post-traumatisk, generell og sosial angst bare benzodiazepiner hjelper noe for, men de er ikke vidundermedisner som fjerner angsten, men jeg har en mye bedre livskvalitet når jeg bruker de, men jeg MÅ ikke ha de, selv om jeg bruker de hver dag i årevis får jeg ikke noe mer angst når jeg ikke tar de enn det som "er den angsten jeg vanligvis har uten medisinene". Jeg ble satt på tvungen nedtrapping av feilplassert og fordomsfull lege etter å ha brukt høy men foreskreven dose i mer enn 10 år, men nedtrappingen som ble satt til på over ett år gjorde jeg unna på en dag, jeg ville se hvor lenge jeg kunne gå uten å ta noe og jeg skjønte da fort at jeg ikke ville få abstinens. Jeg gikk ett års tid uten å ta noe annet enn når det var helt nødvendig, men jeg fikk ikke mindre angst etterhvert, tvert imot, så nå bruker jeg de medisinene som skulle være medtrapningsmedisiner.. Jeg har ikke noe forpliktelse til å følge en uegnet leges forgodtbefinnende. Ingen skal tvinges av medisiner de bruker og ikke misbruker.

Skrevet

I mine øyne så er man over grensen mellom bruk og narkomani i det man ikke klarer å fungere normalt uten tilførsel av narkotikumet, med andre ord avhengig.

Skrevet

Jeg har post-traumatisk, generell og sosial angst bare benzodiazepiner hjelper noe for, men de er ikke vidundermedisner som fjerner angsten, men jeg har en mye bedre livskvalitet når jeg bruker de, men jeg MÅ ikke ha de, selv om jeg bruker de hver dag i årevis får jeg ikke noe mer angst når jeg ikke tar de enn det som "er den angsten jeg vanligvis har uten medisinene". Jeg ble satt på tvungen nedtrapping av feilplassert og fordomsfull lege etter å ha brukt høy men foreskreven dose i mer enn 10 år, men nedtrappingen som ble satt til på over ett år gjorde jeg unna på en dag, jeg ville se hvor lenge jeg kunne gå uten å ta noe og jeg skjønte da fort at jeg ikke ville få abstinens. Jeg gikk ett års tid uten å ta noe annet enn når det var helt nødvendig, men jeg fikk ikke mindre angst etterhvert, tvert imot, så nå bruker jeg de medisinene som skulle være medtrapningsmedisiner.. Jeg har ikke noe forpliktelse til å følge en uegnet leges forgodtbefinnende. Ingen skal tvinges av medisiner de bruker og ikke misbruker.

Nei, betablokkere demper også symptomene ved de tilstandene du nevner, og de blir man ikke avhengig av på samme måte

AnonymBruker
Skrevet

Nei, betablokkere demper også symptomene ved de tilstandene du nevner, og de blir man ikke avhengig av på samme måte

Betablokkere hjelper ved sosial angst for meg, men veldig begrenset, og benzodiazepiner blir jeg ikke avhengig av.

Skrevet

De fleste som bruker narkotika sier de har full kontroll, bruker bare i helgene eller "bare litt" og da er de i følge seg selv ikke narkomane. Noen som bruker narkotika synes ikke man er narkoman før de ligger på gata med ei sprøyte i armen. Det er nok som noen andre sier lenger opp i tråden at det er en flytende grense. For en utenforstående som meg så er man narkoman når man bruker narkotika mer enn en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål til dere som bruker benzodiazepiner:

Jeg er 30 år og har aldri prøvd nakotika/hasj. Drikker alkohol 2-3 ganger i måneden, er med andre ord ikke særlig "garvet". Har også veldig lav BMI (er tynn), og er kvinne, så burde ha lav terskel for å merke benzodiazepiner, men nei...

Har angst for å fly (skjelvinger, hjertebank, svette, blir stiv mm), og "MÅ" derfor enten ta benzodiazepiner eller 2 glass vin før jeg klarer å gå på et fly. Må fly 5-6 ganger i året med jobben...

På tross av at jeg ikke er vant til beroligende/narkotiske stoffer så merker jeg NULL dersom jeg f.eks tar tre Solbril (av den medium sterke typen). Blir kanskje litt trøtt, men angsten dempes ikke. Tar jeg fire så klarer jeg å sovne på flyet, men angsten som hjertebank og nervøsiteten dempes ikke. Skjønner bare ikke hvordan benzodiazepiner kan være effektiv jeg? - Og så effektiv at man blir avhengig??

Legen min sa at man merker forskjell etter 1 Sobril. Jeg merket null. Tok 2 Sobril mens jeg skrev på masteroppgaven min, bare for å teste, og skrev videre på den like godt og konsentrert... :rolleyes:

Anonym poster: 9b0a9e56dfbc48a4be2aa64bb1bd41e0

Skrevet

Avhengighet og fornektelse går jo hånd i hånd.. Det er nok svært få som har et bevisst forhold til når de evt blir avhengig av rus, det er jo derfor folk blir fanget i det..

"Skal bare, eller jeg tar jo bare i helgene har jeg hørt si.. Noen klarer seg mens andre blir hekta, hvor den grensa går for den enkelte er umulig å si.

Jeg mener bestemt at det å forsøke rusmiddler en eneste gang er et laaaangt steg over en viktig grense.

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål til dere som bruker benzodiazepiner:

Jeg er 30 år og har aldri prøvd nakotika/hasj. Drikker alkohol 2-3 ganger i måneden, er med andre ord ikke særlig "garvet". Har også veldig lav BMI (er tynn), og er kvinne, så burde ha lav terskel for å merke benzodiazepiner, men nei...

Har angst for å fly (skjelvinger, hjertebank, svette, blir stiv mm), og "MÅ" derfor enten ta benzodiazepiner eller 2 glass vin før jeg klarer å gå på et fly. Må fly 5-6 ganger i året med jobben...

På tross av at jeg ikke er vant til beroligende/narkotiske stoffer så merker jeg NULL dersom jeg f.eks tar tre Solbril (av den medium sterke typen). Blir kanskje litt trøtt, men angsten dempes ikke. Tar jeg fire så klarer jeg å sovne på flyet, men angsten som hjertebank og nervøsiteten dempes ikke. Skjønner bare ikke hvordan benzodiazepiner kan være effektiv jeg? - Og så effektiv at man blir avhengig??

Legen min sa at man merker forskjell etter 1 Sobril. Jeg merket null. Tok 2 Sobril mens jeg skrev på masteroppgaven min, bare for å teste, og skrev videre på den like godt og konsentrert... :rolleyes:

Anonym poster: 9b0a9e56dfbc48a4be2aa64bb1bd41e0

Ja, det er veldig stor forskjell i affinitet for benzodiazepiner. Ei jeg kjenner blir slått ut av 5 mg sobril, mans andre trenger mer nærmere 100 mg får å merke noen effekt. Folk er utrolig forskjellige, skulle tro at kroppskjemien var nokså lik men det er veldig individuelle forskjeller, så det er ikke en viss dose som bør foreskrives alle med samme skavank, det må skreddersy hver enkelt.

Jeg ble veldig skuffet når angsten begynte å styre livet mitt og jeg fikk et glass med 50 Stesolid, men jeg måtte ha mer enn ti tabletter for å kunne slappe av og konsentrere med, tre øl var mer angstdempende. Men hos meg begynte de å virke bedre etterhvert, også mot lærebokji, og så da stanse momentant uten ubehag etter over ti år daglig forholdsvis høy dose, mens noen får det så ille i den abstinensen at de tar livet av seg. Skjedde min far.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg skiller mellom dophue og narkoman. Dophuet bruker for mye penger, tid og ressurser på å dope seg, men har fortsatt en jobb, venner og økonomi, spiser fortsatt mat og lever forholdsvis normalt. Den narkomane har mista jobben og lever på smått med penger, spiser skjelden mat, og ruser seg oftere enn han/hun er nykter.

Gjest Skogmann
Skrevet

Dersom du tar på en joint så er du narkoman!!11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...