Gå til innhold

Problemer med ryggen, skoliose?

Fremhevede innlegg

Gjest eivind
Skrevet

Hei, jeg er en 28 år gammal mann som aldri har hatt ryggproblemer.

Det forandret seg i mai/juni.

Jeg fikk først store smerter i korsryggen etter en dag å hørt et "klikk" der bak(ble ikke vondt umiddelbart, bare litt nummen) neste dag våknet jeg og var stiv og hadde vondt.

Et par uker senere fikk jeg hekseskudd( måtte krype fra badet til senga, hadde moderate smerter en uke før det gikk over)

Så våknet jeg opp en søndag med skjev rygg! Hadde store smerter og måtte rulle meg opp av senga. Det gikk over etter en uke, men har siden juni følt at korsryggen har vært "svak" (drevet med bryting og ryggen virker ikke halvparten så sterk som den var før)

våknet imorges, satte meg i kontorstolen og skulle sjekke mail, så hikket jeg og bam sa det, venstre muskel(trapezius) samme området som gjorde at ryggen ble skjev forrige gang begynte å bli stiv og det ble vanskelig å puste helt inn.

Hva gjør jeg ?? trodde at skoliose var noe medfødt, har aldri merket noe på mine 28 år før nå. forrige gang dette skjedde gikk jeg til legen da det var på bedringens vei, og viste han bilder av ryggen(som jeg tok den søndagsmorgenen) han skrev da at jeg hadde tegn på skoliose. og sykmeldte meg i 3-4 dager.

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes to typer skoliose; strukturell skoliose, som er medfødt og påvirker utviklingen av ryggraden, og funksjonell skoliose som har noe med hvordan du bærer ryggen å gjøre.

Strukturell skoliose finnes også i mange grader, er du født med en svak grad, er det mulig å gå med det uoppdaget frem til voksen alder, mens funksjonell skoliose kan oppstå "når som helst" hvis du har feil holdning, feil beinstilling eller noe annet som påvirker hvordan du bærer ryggen.

(Ihvertfall ifølge legekompisen min som visstnok har funksjonell skoliose selv)

Gjest eivind
Skrevet

okey, har ringt legen igjen, håper å få time til uka, er det slik at sykmelding kan ha tilbakevirkende kraft? altså at han kan sykmelde meg for lørdag søndag ? har ingen mulighet til å gå på jobb slik situasjonen er nå( hjemmesykepleie)

Skrevet

Nei, sykemelding har ikke tilbakevirkende kraft.

Aller helst skal du inn til konsultasjon, men du må minimum ha snakket med legen pr tlf og fått registrert kontakt for å få sykemelding for lørdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...