Gå til innhold

Si opp jobben...problemer.


AnonymBruker

Bør jeg si ja til å jobbe ekstra etter oppsigelsestid i tillegg til 100% i ny jobb?  

15 stemmer

  1. 1. Hvilket alternativ ville du valgt?

    • Slutte helt etter endt oppsigesestid
    • Hjelpe til en ekstra mnd 1 kveld i uken og hver Lørdag?
      0
    • Hjelpe til en ekstra mnd 1 kveld i uken og annenhver lørdag


Anbefalte innlegg

Jeg sa nylig opp jobben min til fordel for en ny jobb med BETRAKTELIG bedre betingelser. Lønnen jeg har idag utgjør 260000 før skatt ( Denne jobben krever høyskoleutdanning) fordi de ikke har mulighet til å gi meg mer enn 80 % stilling, i tillegg jobber jeg kvelder og helger uten tillegg. Lønnen min er et godt stykke under sykepleiernivå, jeg tror grunnen er at arbeidsgiver ikke har råd til å lønne mer,derfor har jeg godtatt dette. I tillegg har jeg kun vært ansatt som vikar frem til januar, slik at dette ikke er noen sikker jobb i fremtiden.

Oppsigelsen min gir et relativt stort og uventet problem for arbeidsplassen og det er jeg lei meg for.

Jeg fikk jobbtilbud siste dagen i mnd. akkurat i tide til å få 1 mnd oppsigelse. Derfor forventet min nye arbeidsplass at jeg sa opp samme dag.

Jeg får tilbakemeldinger fra sjefen om at dette er dårlig gjort, og at jeg burde tatt mer hensyn til butikken fordi jeg nå gir de ett stort problem når jeg sier opp før tiden. I tillegg sier han at han var usikker på om han ville beholde meg en stund men lot være å si meg opp fordi han ikke ønsket problemer for meg------?

Er det riktig av arbeidsgiver å gi meg så dårlig samvittighet?

Jeg tilbød meg å hjelpe til ekstra 1 kveld og hver helg en mnd etter oppsigelsestid, som svar ber han meg om å jobbe annenhver helg frem til januar..ettersom jeg har satt de i en vanskelig posisjon.

Hvor dårlig samvittighet bør jeg ha..ønsker ikke å være dumsnill selv om jeg er fullt klar over at jeg har forårsaket et problem for nåværende arbeidsgivere............

Anonym poster: 7997a206cb8a9e36b9fe4d5584f050d5

Anonym poster: 7997a206cb8a9e36b9fe4d5584f050d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Denne problemstillingen bør arbeidsgivere være kjent med og hvis du har fått et tilbud som er mye bedre enn det du har nå må du ikke la sjansen gå fra deg. Da er du dumsnill.

I tillegg er det snakk om en jobb du har fram til januar, mao en stor usikkerhet. Da er det forståelig at du vil sikre deg selv og det skal du ikke føle skam for. Når han i tillegg ytrer at han var usikker på om han ville beholde deg er saken enkel. Regningene dine betaler ikke seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener sjefen din med å si opp før tiden? Du har en oppsigelsestid på en måned. Du er vel da ikke forpliktet til å jobbe noe mer enn det da? 1 måned er da god nok tid for sjefen din å finne en ny arbeidstaker. Eventuelt skaffe en vikar igjennom et byrå.

At folk sier opp om de finner noe bedre er da noe en sjef bare må finne seg i. Om du hadde gått på dagen, så hadde jeg skjønt sjefen din. Men her er vel du i din fulle rett. Det er da ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i din rett til å si opp - særlig når du forholder deg til oppsigelsestid. Det er mer enn fleksibelt å tilby deg å jobbe noe ekstra en måned etter dette, vurder dette sterkt om du virkelig ønsker å være der mer enn nødvendig.

Det er dårlig gjort av sjefen å prøve å gi deg dårlig samvittighet for dette.

Videre virker det som du har blitt utnyttet da du jobber mye helg og kveld uten eget tillegg for dette, og i utgangspunktet ikke har så veldig høy lønn.

Det at sjefen har sagt at de har vurdert å la deg gå, er dårlig gjort, men samtidig kan du jo tenke på at da er det ikke så stort behov for deg der. Det virker som det kun ble sagt for å gi dårlig samvittighet og at han ville leke "barmhjertig" som ikke gjorde det likevel for din del. Dette er bare bullshit!

Lykke til med ny jobb - og gratulerer så mye! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er veldig uprofesjonelt av sjefen din å spille på samvittigheten din på denne måten. Du har forholdt deg til lover og regler, og det er ikke slemt personlig mot sjefen å si opp en jobb, det skal profesjonelle sjefer takle. Selv om sjefer kan synes det er krevende å finne ny arbeidstager, så er det deres jobb som sjefer og eventuelle problemer de har med det, skal verken ytres eller legges på deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Si til sjefen at han får være sint på seg selv. Det er han som har planlagt dårlig. Hadde de vært så sårbare burde han ha lengre oppsigelsestid i kontrakten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er uprofesjonelt av sjefen din. Du har vært i en jobb med dårlig grunnlønn, ingen tillegg for kveld og helg (dette er ikke lovlig i mange bransjer) og et jobbforhold som attpåtil har vært midlertidig.

Jeg hadde rett og slett skrevet et brev til sjefen og beholdt en kopi selv slik at jeg kunne ha dokumentert i etterkant hvis det hadde blitt noen problemer hvis vedkommende hadde blitt brukt som referanse etc.

Det hadde blitt noe slik:

Til XXX, leder for XXX.

Viser til vår samtale der min oppsigelsestid med utløpsdato xx/xx/xx ble drøftet. Mitt inntrykk er at du har forholdt deg noe uprofesjonelt til dette. Som arbeidstaker forventer jeg at du som leder kan forholde deg profesjonelt til at jeg er nødt til å søke ny jobb med begrunnelse i at mitt arbeidsforhold hele tiden har vært midlertidig. Hvilke frister som gjelder for oppsigelse er uttrykkelig definert i (AML, tariffavtaler etc.) og jeg har selvsagt holdt meg innenfor disse bestemmelsene. Videre uttrykte du selv i samtalen at du tidligere vurderte mitt arbeidsforhold, og jeg finner det derfor ikke logisk at det faktum at arbeidsforholdet nå avluttes er så kritisk for bedriften som vår samtale indikerte.

Jeg ønsker selvsagt bedriften lykke til videre med nye ansatte og håper at dere slipper problemer - jeg har faktisk opptredt svært fleksibelt med tanke på tilbud om å jobbe helger en måned til - men den enkelte arbeidstaker kan uansett ikke lastes for bemanningsproblemer som ene og alene er ledelsens fulle og ubegrensede ansvar.

Mvh,

XXX

Anonym poster: 7ef157fdb910721a73a15325a4e86353

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Jeg har tilbudt meg å jobbe hver lørdag i en mnd ekstra.Trengte virkelig denne backupen :D!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...