Gå til innhold

Noen gode råd for eksem?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ønsker ikke å bruke kortisonkremer, og apotekets virker ikke....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest at det hjelper å kutte ut gluten. Noen har visstnok også blitt friske av å kutte ut laktose. :)

Skrevet

Jasminolje fungerer veldig godt for psoriasis-hud, det er kanskje verdt et forsøk på eksem også.

Du kan bruke den som badeolje i badekar, eller smøre direkte på eksemet.

Bruk fuktighetskremer uten parafin og pass på å tørke deg godt hver gang du har dusjet eller tatt et bad.

AnonymBruker
Skrevet

Mindre sukker, søte frukter og gjær. Eksem kommer visstnok av sopp, og sopp elsker sukker og gjær.... Ellers funker faktisk vaselin intensive care ( den blå ) når jeg får utbrudd rundt nesa, hårfeste og i øyebryn.

Anonym poster: 59b3ecd7ab3cb76ced388e20e75c213d

AnonymBruker
Skrevet

Slet mye med eksem rundt leppa (av alle steder) før, fikk resept på en krem som heter Elidel (hydrokortison virket ikke) hos hudlege, fungerer kjempebra.

Anonym poster: c81ba12eeee3a9645df8130fca8dfdfd

Skrevet

Har slitt litt med eksem selv, og som deg så vil jeg ikke bruke kortison. Det er noe svineri!!

Støtter det andre brukere her skriver om å kutte ut eller ned på mel, sukker, melk og egg ++ De fleste reagerer negativt på disse produktene. Det som er så dumt er at det er slike ingredienser i nesten alt nå til dags, med mindre man lager alt selv fra bunnen av da. :)

Her er en krem som har hjulpet flere, og i tillegg er den god på psoriasis. Inneholder kun naturlige ingredienser. Den er kanskje litt for fet til å bruke i ansikt, men på kroppen er den super!

Skrevet

Det kan hjelpe å ta solarium (ikke store mengder selvfølgelig). Har fått sol på resept (det er spesialrør, men er i teorien samme typen - de på sykehuset er bare litt sterkere)

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange rare svar.. Hvis ikke apoteks reseptfrie legemidler fungere, ville jeg gått til en lege. Uansett er ikke eksemshud spesielt glad i vann. Bruk derfor kremer med høyt fettinnhold i stedet for kremer med masse vann. Slike gode kremer er aderma, apobase, locobase, decubal osv.. og de kan brukes i kombinasjon med andre legemidler som kortison salver/kremer. Da smøres kortisonkremen/salven på det affiserte området, og vent deretter 10-15 minutter med å smøre på fuktighetskremen. Ellers kan det være en slags form for allergi? Dette burde undersøkes av lege. Hvis du har atopisk eksem er dette ofte en IgE-indusert eksemsform, hvilket er indusert av allergier. Dette kan være pga noe du har spist eller noe du er i kontakt med.

Anonym poster: 40d51fdaad3f51cb18edcb524a18d132

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...