Gå til innhold

Barneforsikring, har dere det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det å nøye å forsikre seg selv da? Det spørs vel hvilken situasjon man er i?

En må ta høyde for følgende :

Tjener du godt nok til å sitte med boliglån om partner faller i fra og en inntekt er det du må klare alle utgiftene på ?

Har dere noen særkullsbarn som skal h ut fars- eller morsarv ?

Hvor lenge kan du sitte i uskiftet bo (hvis man har barn sammen) )? Før eller siden skal fars- eller morsarv utbetales til arvingene.

Vi har solide personforsikringer fordi han har en datter fra før. Hvis han faller fra skal hun ha ut farsarven sin.

Hvis jeg faller fra vil jeg vite at han har penger nok til å betale ut huset vårt, slik at han kan klare seg godt på en inntekt.

Jeg mistet en venninne på knapt 40 år i fjorvinter. Jeg tror mannen hennes var utrolig glad for at de hadde forsikringene i orden slik at han slapp en økonomisk belastning på toppen av sjokket med å sitte igjen alene med to små barn.

I tillegg har vi uføre pensjon. Om han eller jeg skulle bli arbeidsufør vil forsikringen dekke tapet over 66 % av opprinnelig inntekt som dekkes av Trygdekassen.Altså gapet mellom 66 og 100 % inntekt.

Et inntektstap på 34 % hadde vært tøft, rfor har vi prioritert dette.

Det er dyrt å forsikre seg, men det er abosolutt nødvendig om uhellet skulle være ute.

Jeg tenker da på enkemannen som sto frem i avisa for noen år siden. Han og samboeren skulle ordne seg med personforsikring en mandag, lørdag dør kona i en ulykke. Han måtte selge deres felles hjem og var helt fortvilet.

Det skal ikke bli meg, tenkte jeg da :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var det jeg fikk fortalt av forsikringsselskapet. Samt at flere unge uføre her inne har fortalt hvilket beløp de får, og det er sannelig ikke mye. Det er omtrent det jeg har i årsinntekt (inkl. studielån) nå som jeg er student. Helt greit for en periode i livet, ikke greit når det gjelder hele.

Folk betaler da ikke mindre skatt fordi de har forsikring? Det tror jeg ikke Skatteetaten går med på ;)

Min lommebok er forholdsvis skral, men jeg prioriterer uføreforsikringen min. Og kommer til å få bedre hjelp enn en person med mer penger, som ikke har forsikring. Kan være den personen har mer penger på lur, enn jeg får fra forsikringen, men jeg får mer i mnd (forutsatt at vi har opparbeidet samme pensjon).

Jeg er beinhard tilhenger av at alle skal få hjelp, og at man skal dele godene. Men jeg mener også det bør være en differanse mellom folk, hvilken utdannelse man har og hvilket yrke. Rettferdighet er vanskelig, både innenfor kommunisme og kapitalisme.

Tør påstå at hvis jeg har råd til forsikring, så er det ekstremt få medlemmer av folketrygden som ikke har råd.

Mye er det naturlig nok ikke, men det er likevel betraktelig mer enn en minstepensjon som følge av en tilleggspensjon spesielt for unge uføre. Ikke minst har uførepensjonister også tilgang til spesialstøtteordninger for slike ting som boligkjøp (de får blant annet avkortet boliglånet omtrent slik som studenter får/fikk avkortet studielånet dersom de bosetter seg i Finnmark). Dersom forsikringsselskapene selger uføreforsikringer ved å fortelle folk at de får minstepensjon hvis de blir ufør i ung alder, så lyver de grovt.

Nei, folk betaler ikke mindre skatt hvis de kjøper forsikring (selv om liberalistene garantert kunne tenkt seg det), men folk betaler åpenbart for lite skatt når det er etterspørsel etter private uføreforsikringer. Velferdsstatens ytelser bør være så store og gode at få eller ingen etterspør private uføreforsikringer. Jeg synes rett og slett det er galt at størrelsen på din egen og/eller dine foreldres bankkonto, som i høyeste grad vil ha en sammenheng med både viljen og evnen til å anskaffe privat uføreforsikring (det er greiere for deg som kan regne med at din jammerlige økonomiske situasjon snart er over), skal være avgjørende for hvor god hjelp du får dersom du blir syk og/eller ufør.

Selv om jeg kan se nødvendigheten av visse sosioøkonomiske forskjeller, synes jeg ingen av dem som mener seg selv berettiget til mer enn andre grupper har noen gode argumenter for hvorfor de skal ha det (ingeniører mener jeg burde det, men de bruker den samme elendige argumentasjonen som alle andre utdanningsgrupper). For eksempel er det slett ingen nødvendighet å lønne utdannede mer enn ikke-utdannede for å få folk til å ta utdannelse. Bare det å slippe å jobbe resten av livet i en drittjobb er i seg selv mer enn god nok motivasjon for å ta utdannelse. Selv om de faktisk hadde tjent litt mer i en ufaglært jobb, så ville så godt som alle utdannede fortsatt valgt å utdanne seg.

Skrevet

Jeg og samboer har ikke forsikring, ikke på oss selv og ikke på barnet. Dessverre. Hos oss er det (forhåpentligvis) en midlertidig meget stram økonomi som er årsaken. Men jeg vil gjerne forsikre oss så snart vi får økonomien opp på fote igjen, og passer godt på oss selv i mellomtiden ...

Skrevet

Ingen grunn til å tegne livsforsikring på seg selv, hvis det ikke er noen som lider økonomisk hvis du faller fra. Altså så lenge du er barnløs og ikke eier bolig sammen med noen. Men når du får barn eller tar opp lån sammen med noen, bør du ha livsforsikring på deg selv, evt gjensidig livsforsikring med din samboer.

Hvilke barneforsikringer er bra? Vi har ikke somlet oss til å forsikre barna ennå... Er litt usikker på hvilke situasjoner slike forsikringer dekker. Dekker de f.eks. lønnstap for foreldrene hvis barna blir langvarig innlagt på sykehus? Da må jo foreldrene ta ut ulønnet permisjon for å være der med barna, må man ikke? Eller når barna er langvarig syke hjemme slik at en av foreldrene må være hjemme.

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Selvfølgelig er han forsikret :) - og vi.

Skrevet

Vi har bestandig hatt forsikring på våre to gutter, vurderte i vinter om jeg skulle kutte det ut, men nei....fant ut at det ikke var lurt.

Nå har eldstemann på 13 fått kreft, og jeg er veldig veldig glad for at han hadde det. Det er tøft økonomisk, siden far er selvstendig næringsdrivende, og ikke minst får han sjøl penger om han blir % ufør.

Man tror jo bestandig at "slikt hender alle andre", men.....det gjør det ikke alltid.

Gjest GetOverIt
Skrevet

Det var det jeg fikk fortalt av forsikringsselskapet. Samt at flere unge uføre her inne har fortalt hvilket beløp de får, og det er sannelig ikke mye. Det er omtrent det jeg har i årsinntekt (inkl. studielån) nå som jeg er student. Helt greit for en periode i livet, ikke greit når det gjelder hele.

Som ung ufør er utbetaling (før skatt) 16 til 18 000.- i måneden, ikke akkurat noe å si på det.

Skrevet

Som ung ufør er utbetaling (før skatt) 16 til 18 000.- i måneden, ikke akkurat noe å si på det.

Broren min er ung ufør, og han får netto utbetalt i overkant av 14 000 i måneden. Altså er det snakk om en god del mer enn en minstepensjon.

Å fortelle folk at de blir minstepensjonister dersom de blir uføre i ung alder er direkte løgn. Jeg synes virkelig staten burde gå forsikringsselskapene nærmere i kortene dersom de dirkete lyver for å selge uføreforsikring.

Gjest GetOverIt
Skrevet

Broren min er ung ufør, og han får netto utbetalt i overkant av 14 000 i måneden. Altså er det snakk om en god del mer enn en minstepensjon.

Å fortelle folk at de blir minstepensjonister dersom de blir uføre i ung alder er direkte løgn. Jeg synes virkelig staten burde gå forsikringsselskapene nærmere i kortene dersom de dirkete lyver for å selge uføreforsikring.

Nettopp hva jeg ville fram til ;)

Gjest Magdalene
Skrevet

14000 i mnd er ikke akkurat noe å leve av resten av livet da. Om man vil ha familie, hus, bil, reiser...

Skrevet

Ja, har barneforsikring på skade/sykdom. Ikke på død.

Skrevet

14000 i mnd er ikke akkurat noe å leve av resten av livet da. Om man vil ha familie, hus, bil, reiser...

Nå har uførepensjonister tilgang til en rekke særstøtteordninger som for eksempel støtte til boligkjøp, så selve uførepensjonen er ikke hele historien. Men uførepensjonen burde kanskje vært høyere? Da burde du i så fall vite hva du ikke bør stemme. At private forsikringer skal dekke dette mener jeg er en uting. Akkurat som det er en uting at forsikringsselskaper selger uføreforsikring gjennom feilaktige påstander som at unge uføre får minstepensjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...