Gå til innhold

Barneforsikring, har dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forsikret mine barn, koster meg ca 350 pr mnd for to stykker. I en skikkelig opprydding i økonomien tar jeg meg i å lure på om jeg skal si den opp. Er det naivt å tro at det offentlige hjelper til med ting og tang dersom de plutselig blir syke/uføre?? Det er to sunne friske barn så skal de bli syke må det skyldes en ulykke tenker jeg, bilulykke etc. og ingen kjenner jo morgendagen.

Andre med tanker rundt dette??

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Vi har forsikret datteren vår. Hjelpen fra det offentlige et ikle noe å skryte av når man skulle trenge det.

Å tro at det kun er em ulykke som kan skje barna dine, å ikke sykdom er jo vel naivt.

For oss er det en selvfølge. Vi er jo forsikret vi også, jeg og mannen.

Jeg var selv tilsynelatende frisk, men ble likevel rammet av sykdom da jeg var 25år, som har gjort meg delvis ufør, og som jeg har resten av livet.

66% lønn fra NAV er ikke mye å leve på, så jeg er glad jeg har forsikring som sørger for at jeg får noe ekstra hver mnd.

Endret av Magdalene
  • Liker 3
Skrevet

Det er lurt, kanskje ikke for din økonomi, men for barnets.

Hva om de blir uføre i ung alder? Da er det minstepensjon resten av livet. Den er kjip!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt barneforsikring hele tiden (største er 15 år), og ville aldri ha sagt den opp! Skulle noe skje så er det lite det offentlige bidrar med. Jeg betaler 300kr i mnd for den forsikringa, så jeg synes ikke det er så dyrt.

Fikk faktisk nytte av den for to år siden da minstejenta ramlet og slo løs begge blivende fortenner. Den ene tanna fikk roten ødelagt og hun måtte rotfylle. Den offentlige tannhelsetjenesten her vi bor er elendig, så jeg fikk dekket at hun gikk til en som er rotfyllingspesialist. Ville ha kostet oss over 10 000 skulle vi ha betalt det selv. Likedan så vil hun få dekket tann på stift hvis det blir aktuelt (tannlegen antydet at det kan skje), selv hvis det blir et behov når hun er voksen.

• Liker 1
Skrevet

Behold forsikringen!

Min mann er veldig glad for forsikringen faren hans tegnet, da han er ung ufør.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er vel slik jeg også tenker, at man vet jo aldri hva som skjer, og ingen ønsker å bli ufør eller tenke at barna skal bli det. 4000 pr år er jo en billig forsikring i så måte...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke forsikring på mine det har jeg rett og slett ikke økonomi til. Derimot har jeg tegnet voksen livsforsikring på 15 åringen som hun beholder livet ut. De to yngre må bare vente til økonomien blir sterkere. Uansett, barn som blir uføre får mere utbetalt enn hva jeg har i dag faktisk så mtp å bli ufør etter ulykker er jeg mere redd for perioden fra de begynner å studere og frem til de kommer seg ut i faste, gode jobber.

Skrevet

Ja jenta vår er forsikret. Jeg ser det som en selvfølge :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Såklart. Hvis en blir uføretrygdet før 25 får en 9000 kr i mnd resten av livet. Det er veldig tungt å både være syk og fattig.

Anonym poster: 02a48e0674346b8c5eefd835489f186b

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke forsikring på mine det har jeg rett og slett ikke økonomi til. Derimot har jeg tegnet voksen livsforsikring på 15 åringen som hun beholder livet ut. De to yngre må bare vente til økonomien blir sterkere. Uansett, barn som blir uføre får mere utbetalt enn hva jeg har i dag faktisk så mtp å bli ufør etter ulykker er jeg mere redd for perioden fra de begynner å studere og frem til de kommer seg ut i faste, gode jobber.

Hva om det skjer noe før ungdomsalderen? F.eks. har jeg en skulder det har vært problemer med. Da jeg tegnet uføreforsikring, fikk jeg beskjed om at skulderlidelser ikke blir dekket hos meg(om jeg skulle bli ufør pga skulder). Nå er skulderen min i orden, og det er liten sjanse for at det vil bli et problem, men jeg ville ikke tatt den risikoen med mine barn.

Noe kan skje tidlig i livet som gir ringvirkninger til senere i livet. Da er det greit å ha en forsikring som var på plass før det i hele tatt ble en skade.

• Liker 1
Skrevet

Behold forsikringen! Har ikke råd til det jeg heller, men betaler 460 kr mnd for mine to. De kommer foran alt annet, og jeg tar ikke sjansen på å ikke ha nok midler til å hjelpe dem dersom noe skulle skje.

Skrevet

Vi har forsikret begge våre ja.

Vi har en kamerat som jobber i forsikringsbransjen og han sier at nettopp sykdom og uførhet er det som rammer barn og ungdom.

Da er det godt å tenke på at vi har gjort det vi kan for å hjelpe dem.

• Liker 2
Skrevet

Pass på at det er en forsikring som kan gå over til voksen forsikring etter hvert. Noen barne- og ungdomsforsikringer er tidsbegrensede slik at barnet må søke ny forsikring med full utgreiing og vurdering etter fylte 18 (eller annen alder). Dette kan være problematisk dersom det er en skade/sykdom som oppstår før dette tidspunkt, men som barnet ikke er ufør av ennå.

F.eks. en venninne av meg var i en ulykke som barn og fikk en del plager i ettertid. Hun har fullført skole og høyere utdannelse, men har fortsatt plager og har nylig blitt 50% ufør. Hun var dekket av barneforsikring da ulykken skjedde, men etter den gikk ut på dato har hun ikke kunnet få en ny forsikring pga den eksisterende skaden. Selv om foreldrene hennes hadde vært føre var og forsikret henne sitter hun dermed i dag kun med minstesats.

• Liker 2
Skrevet

Jeg finner det litt rart at folk forsikrer innbo, bil og bikkje, men ikke barna og seg selv.....

Gjest GetOverIt
Skrevet

Såklart. Hvis en blir uføretrygdet før 25 får en 9000 kr i mnd resten av livet. Det er veldig tungt å både være syk og fattig.

Anonym poster: 02a48e0674346b8c5eefd835489f186b

Så lite er det ikke.

Skrevet

Jeg finner det litt rart at folk forsikrer innbo, bil og bikkje, men ikke barna og seg selv.....

Er det å nøye å forsikre seg selv da? Det spørs vel hvilken situasjon man er i?

Skrevet

Er det å nøye å forsikre seg selv da? Det spørs vel hvilken situasjon man er i?

Jeg oppdaget nettopp at det var meget smart av meg å forsikre meg. Forsikret meg da jeg fikk barn for 15 år siden, og for en stund siden så begynte jeg å slite med ryggen og var lenge sykemeldt, endte opp i en stor ryggoperasjon.

Pga forsikringen så fikk jeg en god sum utbetalt, og vil få frem til pensjonsalder en sum hver mnd.

Så ja, en bør forsikre seg selv hvis en er etablert med barn (og mann for min del). Har og livsforsikring, så den dagen jeg ikke er noe mere så vil barna og mannen få 1mill utbetalt. For denne forsikringa så betaler jeg 200kr i mnd.

Skrevet

Selvfølgelig er barna forsikret! Har selvfølgelig også forsikret meg selv itilfelle noe skulle skje med meg, så er hvertfall fremtiden for barna sikret!

Hadde heller sagt opp TV-avtalen enn å droppe forsikringen på familiemedlemmer for å si det slik. Er det i det hele tatt noe å lure på alvorlig talt?!

• Liker 1
Skrevet

Det er lurt, kanskje ikke for din økonomi, men for barnets.

Hva om de blir uføre i ung alder? Da er det minstepensjon resten av livet. Den er kjip!

Dette stemmer ikke i det hele tatt. Blir man ufør i ung alder får man en tilleggsytelse for å kompensere for nettopp manglende inntektservervelse. Unge uføre får slett ikke minstepensjon.

For øvrig er det et godt tegn på at velferdsstaten er blitt for liten når folk begynner å kjøpe private forsikringer mot sykdom og uførhet, og at folk dermed betaler for lite skatt til å finansiere en tilstrekkelig stor velferdsstat. Jeg synes rett og slett det er galt at størrelsen på din egen og/eller dine foreldres bankkonto skal være avgjørende for hvor god hjelp du får dersom du blir syk og/eller ufør.

Skrevet

Dette stemmer ikke i det hele tatt. Blir man ufør i ung alder får man en tilleggsytelse for å kompensere for nettopp manglende inntektservervelse. Unge uføre får slett ikke minstepensjon.

For øvrig er det et godt tegn på at velferdsstaten er blitt for liten når folk begynner å kjøpe private forsikringer mot sykdom og uførhet, og at folk dermed betaler for lite skatt til å finansiere en tilstrekkelig stor velferdsstat. Jeg synes rett og slett det er galt at størrelsen på din egen og/eller dine foreldres bankkonto skal være avgjørende for hvor god hjelp du får dersom du blir syk og/eller ufør.

Det var det jeg fikk fortalt av forsikringsselskapet. Samt at flere unge uføre her inne har fortalt hvilket beløp de får, og det er sannelig ikke mye. Det er omtrent det jeg har i årsinntekt (inkl. studielån) nå som jeg er student. Helt greit for en periode i livet, ikke greit når det gjelder hele.

Folk betaler da ikke mindre skatt fordi de har forsikring? Det tror jeg ikke Skatteetaten går med på ;)

Min lommebok er forholdsvis skral, men jeg prioriterer uføreforsikringen min. Og kommer til å få bedre hjelp enn en person med mer penger, som ikke har forsikring. Kan være den personen har mer penger på lur, enn jeg får fra forsikringen, men jeg får mer i mnd (forutsatt at vi har opparbeidet samme pensjon).

Jeg er beinhard tilhenger av at alle skal få hjelp, og at man skal dele godene. Men jeg mener også det bør være en differanse mellom folk, hvilken utdannelse man har og hvilket yrke. Rettferdighet er vanskelig, både innenfor kommunisme og kapitalisme.

Tør påstå at hvis jeg har råd til forsikring, så er det ekstremt få medlemmer av folketrygden som ikke har råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...