Gå til innhold

Belastningsskade???? Hva gjør man?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg begynte å jogge i våres, og i det siste har jeg kanskje vært litt "overivrig". Nå sitter jeg her og har veldig vondt i bena.... Det verker og "brenner" på forsiden av leggene. Jeg skjønner at jeg må ta en pause fra løpingen, men vet noen hvor lenge jeg bør vente før jeg løper igjen og hva jeg kan gjøre for å unngå dette i framtiden? Jeg har trent 3-4 ganger i uken og variert med kjappe 3 km til rolige 10 km.

På forhånd 1000 takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres (...) ut som beihinnebetennelse. For å forebygge dette er det viktig med skikkelig gode sko som passer til den måten du går/løper på(hvilken side av foten du først får kontakt på bakken med), samt ikke løpe på asfalt. en god sportsbutikk hjelper deg med sko. Bor du i Oslo er Løplabbet best.

ang. hvile, snakker vi noen uker her med annen form for trening....1212[ Dette Innlegg er endret av: Lasse den 2002-05-29 10:14 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar! Litt kjedelig at jeg må ta så lang pause når jeg endelig følte at jeg begynte å komme i skikkelig form icon_frown.gif Hva kan jeg trene for å holde litt på formen, men ikke belaste for mye? Spinning belaster kanskje ikke så mye på leggene?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinning er bra det; deter en blanding av styrke og høyintensitet som er bra for å trene opp kroppen til å tåle høy og høyere puls. Ellers kan du svømme, trene styrke, gå i skogen, sykle turer ( .... ) Viktig å ikke dette ned i stolen, da er det så tungt å komme i gang igjen. Idrettsfolk synes det er mer trening å bli skadet, fordi man trener mye (små og flere økter enn vanlig) på ting en ellers ikke gjør....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må hvile, ja.

Dessverre, jeg vet det er kjedelig.

Bestill time hos fysioterapeut så fort som mulig, for å finne ut hva det er.

Om du er heldig er det kun en skade i muskulaturen - er du uheldig kan det værer på benhinna, som er mye mer alvorlig.

Jeg hadde overbelastet leggmuskulaturen for noen måneder siden, og fysioterapeuten "banket det opp", altså lagde en "ny" skade oppå den gamle, sånn at det skulle begynne å leges.

Du bør være ekstremt forsiktig med løpingen fremover, da det er lett å få det tilbake.

Et godt alternativ for kondisjonstrening er imidlertid disse step-maskinene på treningsstudioene. Hold deg langt unna trappe-maskinene, men step'en som du "flyter" bortover med, belaster leggene på en helt annen måte, og er god på utholdenhet samtidig.

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før du blir helt frisk, men ta deg en tur til fysioterapeut for å få svar på både dette og mer om akkurat den type skade du har fått.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...