AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #1 Skrevet 2. august 2012 Hei hei, jeg har så lyst til å reise til Afrika - evt. også Asia men en ting av gangen hehe. Litt usikker på om jeg reiser alene eller ikke, men uansett - er det noen her med erfaring som kunne tenke seg å komme med noen tips iht. sted(er), no-no'es, budsjett osv? På forhånd tusen takk! Anonym poster: 49e780d2f33c33fe67053ae75cfd8b02
Bernardette Skrevet 2. august 2012 #2 Skrevet 2. august 2012 Afrika er et gigantisk kontinent med arabisk, europeisk og ur-afrikansk innflytelse. Landsbygda i Kenya har ikke et sandkorn til felles med Marokko, Tunisia, Egypt å gjøre f.eks. Gambia er vanlig for turister. Sør-Afrika er veldig spesielt. Se på dyr og "ekte Afrika" : Botswana, Zambia, Namibia m.m. Kunne du kommet med litt mer info om hva du ser etter?
luckygal Skrevet 2. august 2012 #3 Skrevet 2. august 2012 (endret) Afrika er et gigantisk kontinent med arabisk, europeisk og ur-afrikansk innflytelse. Landsbygda i Kenya har ikke et sandkorn til felles med Marokko, Tunisia, Egypt å gjøre f.eks. Gambia er vanlig for turister. Sør-Afrika er veldig spesielt. Se på dyr og "ekte Afrika" : Botswana, Zambia, Namibia m.m. Kunne du kommet med litt mer info om hva du ser etter? Jeg er klar over dette, var litt for vag ser jeg. I hovedsak har jeg ingen prefereanser - derfor ville jeg gjerne høre hva slags tips folk hadde når det kom til land osv for en uvitende som meg. Men, når du nevner det så tenker jeg i hovedsak på det du kaller 'ekte Afrike', og ikke det arabiske nord.. Kenya har jeg fått inntrykk av at er relativt ok for nybegynnere på kontinentet, eller? Jeg er jo selvsagt også redd for å havne i en turistfelle kombinert med at jeg gjerne vil ha det 'sikkert' rundt meg .. hm.. Ok, der var jeg ikke anonym lengere, men det går greit Endret 2. august 2012 av luckygal
Karmosin Skrevet 3. august 2012 #4 Skrevet 3. august 2012 Jeg har inntrykk av at Kenya og Gambia er ganske lavterskel-Afrika. Serengeti nasjonalpark i Kenya/Tanzania er et yndet turistmål. Men akkurat nå herjer det ebola i Uganda, som er et av nabolandene til Kenya og Tanzania, så det er high ebola alert i området for tiden. Det vil naturligvis gå over, da. Det er kjekt å sjekke UDs landsider før man bestemmer seg, men ikke stol helt på dem. Akkurat nå er det ikke noe offisielt reiseråd for Uganda, for eksempel, men det burde komme når som helst siden det herjer ebola der. Forbeholden anbefaling: jeg har ikke vært i Botswana selv, men de jeg kjenner som har vært der har likt seg kjempegodt og skryter mer av det landet enn av andre afrikanske land de har vært i.
luckygal Skrevet 3. august 2012 #5 Skrevet 3. august 2012 Jeg har inntrykk av at Kenya og Gambia er ganske lavterskel-Afrika. Serengeti nasjonalpark i Kenya/Tanzania er et yndet turistmål. Men akkurat nå herjer det ebola i Uganda, som er et av nabolandene til Kenya og Tanzania, så det er high ebola alert i området for tiden. Det vil naturligvis gå over, da. Det er kjekt å sjekke UDs landsider før man bestemmer seg, men ikke stol helt på dem. Akkurat nå er det ikke noe offisielt reiseråd for Uganda, for eksempel, men det burde komme når som helst siden det herjer ebola der. Forbeholden anbefaling: jeg har ikke vært i Botswana selv, men de jeg kjenner som har vært der har likt seg kjempegodt og skryter mer av det landet enn av andre afrikanske land de har vært i. Tusen takk for fint svar Karmosin! (Skvetter alltis litt av den mauren din hehe). Jeg skal definitivt sjekke ut dine tips - både ang. land og nettside - Takk ! Jeg gleder meg til Afrika
skruf Skrevet 3. august 2012 #6 Skrevet 3. august 2012 Jeg har litt afrikaopplevelser.... Min første opplevelse var Tunisia, dit skal jeg aldri mere igjen! Neste gang var Gambia, da bodde vi utenfor Banjul, veldig enkelt. Var innom sykehuset der og en barneskole. Ble kjent med en ung lokal mann som var guiden vår da vi var der, og han hadde en kompis som kjørte bil, så de var våre reiseguider under oppholdet. Utrolig kjekt, og fikk bli kjent med Gambia fra innsiden, ikke det vanlige turistopplegget. Ifjor dro jeg alene, sammen med en organisasjon, til Uganda. Det var helt utrolig bra! Var i jobbsammeneng, så kan ikke sammenlignes med en ferie. Dog vi avsluttet oppholdet med litt ferie på safari.....Var i fengsler, barnelandsbyer, hiv/aids-stasjon for kvinner og barn...og levde veldig enkelt og primitivt. Nå drar vi snart ( vi er mannen, meg og minstejenta) til Kenya. Det er ren ferie, med opplevelser og safari. Men kjenner jeg oss rett så kommer vi til å pakke minimalt og ta med oss nødvendigheter som vi kan gi bort til skole og sykehus.. Det du bør sjekke ut før du reiser er om du har alle vaksinene i orden. F.eks Kenya må du ha gulfebervaksine, vaksine for hepatitt A og B, samt malariaprofylakse (tabletter som du tar ei stund før avreise, under oppholdet og noen dager etter) Hjertelig velkommen til å sende meg en PM er det noe jeg kan hjelpe med:-)
ViC* Skrevet 4. august 2012 #7 Skrevet 4. august 2012 Jeg anbefaler Ghana - fantastiske mennesker og en rik kulturarv. Tanzania - safari i Serengeti. Dra i november/desember.
CathFoto Skrevet 5. august 2012 #8 Skrevet 5. august 2012 Jeg liker Sør-Afrika som nybegynner land, god infrastruktur, lett å kjøre selv og relativt billige safarier o.l. Kenya var det første stedet jeg var i Afrika, og det er et fantastisk land, men det er litt mer kultursjokk, spesielt Nairobi. Botswana, Zambia, Namibia og Mosambique er lett å besøke hvis man reiser til Sør-Afrika. Det viktigste man må tenke på når man reiser til Afrika er at man må akseptere at ting går i et annet tempo i de fleste landene enn hva vi er vant med. Folk er relativt avslappet og ting tar tid. Aksepterer du det, så går ting mye lettere. Ellers blir det som alle andre steder, hør på lokalbefolkningen og ta de nødvendige vaksinene.
lillemeg90 Skrevet 14. august 2012 #9 Skrevet 14. august 2012 Har kun vert i kamerun, men jobbet da på sykehus så ting var litt tilrettelagt. Ellers er det et land man må planlegge svært godtbfor å reise i. Lite informasjon.
Sofie1 Skrevet 2. september 2012 #10 Skrevet 2. september 2012 Har vært til Afrika 4 ganger, og tar min 5 i jula. Min første tur var med Temareiser til Kenya, masse fint dyreliv i bla Masai Mara. Min neste tur var til Tanzania hvor jeg først gikk på Kilimanjaro, deretter hadde vi noen dager med safari i Ngorogoro- krateret og Lake Manyara. Deretter var jeg 1,5 uke på Zanziabar. 3 tur gikk til Sør- Afrika, Lesotho og Swaziland. Her reiste jeg med ett selskap som heter Kiboko. Vi kjørte fra Johannesburg og endte opp i Cape town. Sør-Afrika var ett veldig flott land og mye forskjellig å se. Alt fra safari i Krugerparken, til Drakenbergfjellene, Vindistriktet og utrolig flotte Cape. I fjor var jeg til Botswana og Zimbabwe og dette er min aller flotteste tur så langt. Reiste med ett selskap som heter Drifters.(http://www.drifters.co.za/) Hvitserk formidler turene deres her i Norge. De hadde ett knall flott opplegg og de kan virkelig anbefales. Dette var en skikkelig campingtur hvor vi hadde 11 netter i telt og 3 på enkel lodge. 8 av nettene var vi ute i Bushen og flere netter hadde vi dyra inne i campen. Bla Elefanter, Leopard og Hyene. Botswana var også ett utrolig flott land, vi var flere dager ute i Okavangodeltaet som bare bør oppleves. Det kan ikke beskrives hvor utrolig vakkert det var der. Det å dra ut med båt i deltaet på kvelden, se på flodhestene samtidig som solen gikk ned. Etterpå var det å sitte rundt leirbålet og spise middag før en hoppet i teltet og hørte flodhestene eller elefantene i det fjerne.. Ja, har mange flotte opplevelser fra Afrika og kan absoulutt anbefale å reise dit. Kan veldig varmt anbefale og reise med Drifters om en vil ha en tur med mye camping. Dette gir en virkelig følelse av å være på Safari. For meg så blir det helt feil nå å bo på de flotte lodgene som er. I desember reiser jeg ned for 5 gang og da går turen mest sannsynlig til Uganda eller Namibia. Har ikke helt bestemt meg enda, men drømmer om begge steder. Så for meg så blir det ett av landene nå og det andre på neste tur. Reis en tur til Afrika, og man blir hekta!
blomsterhav Skrevet 3. september 2012 #11 Skrevet 3. september 2012 Jeg anbefaler Uganda og Rwanda på det varmeste (heller dit enn Kenya og Tanzania, men det kommer jo selvfølgelig an på hva du er ute etter)
Sofie1 Skrevet 3. september 2012 #12 Skrevet 3. september 2012 Ja, da har jeg bestilt tur til Uganda. Skal reise med G Adventures. Det kommer til å bli knallbra! 3
skruf Skrevet 4. september 2012 #13 Skrevet 4. september 2012 Ja, da har jeg bestilt tur til Uganda. Skal reise med G Adventures. Det kommer til å bli knallbra! Har du planlagt noe program for turen da? Hvor i Uganda skal du? Hvis du er i Kampala så er det en superbra cafe der som heter cafe Java:-) Nydelig kaffe og mat. Likedan det lokale markedet i Kampala er verdt et besøk. Masindi er et stykke unna, men kan anbefales!
Sofie1 Skrevet 4. september 2012 #14 Skrevet 4. september 2012 Har du planlagt noe program for turen da? Hvor i Uganda skal du? Hvis du er i Kampala så er det en superbra cafe der som heter cafe Java:-) Nydelig kaffe og mat. Likedan det lokale markedet i Kampala er verdt et besøk. Masindi er et stykke unna, men kan anbefales! Takk for tips. Ankommer Entebbe sent på kvelden og skal overnatte i Kampala. Drar avgårde på tur tidlig dagen etter. Turen ender opp i Nairobi og da drar jeg direkte til Zanzibar og får noen dager der med avslapping før jeg reiser hjem. Gleder meg masse!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå