Gjest Anonym Skrevet 1. august 2012 #1 Skrevet 1. august 2012 For halvannen uke siden skallet jeg nesen skikkelig i nakken på en hest jeg red. Jeg hørte en slags knase/knekkelyd da det skjedde, akkurat sånn lyd som når man brekker ut ei tann som sitter godt fast. Og det begynte straks å fossblø. Blødde ei god stund før det stoppet og alt var ok. Nesen var ganske hoven og blå de neste dagene, men det slo meg aldri at den kunne være brukket siden det ikke gjorde SÅ vondt. Vondt var det altså, men ikke så ille. Nå i ettertid kan jeg kjenne en tydelig "dump" på den siden av nesen som hesten traff, og en tilsvarende kul ut på den andre siden. Jeg kan også tydelig se "dumpen" på den ene siden. Dog er det ikke så tydelig at folk kommenterer det. Det er også som om det knaser litt når jeg tar på det, og det kjennes merkelig. Og så er det nesten umulig å puste gjennom det neseboret med "dumpen" hvis jeg holder foran det andre. Men akkurat det kan jo veldig godt være tilfeldig. Hva tror dere? Er det mulig at jeg kan ha brukket nesen? Og gror det isåfall på plass av seg selv?
kråkefjas Skrevet 1. august 2012 #3 Skrevet 1. august 2012 Det kan den absolutt være. Jeg har brukket nesa tre ganger, og bare en av gangene var det synlig sånn umiddelbart. Det trenger heller ikke være synlig utenpå for å fucke opp skilleveggen. Når det har gått halvannen uke er det for seint å brekke den på plass igjen. Nå må du vente et år før den kan opereres. Ta en tur til legen du, så får du en henvisning og kommer igang. Det kan ta lang tid dersom du har tenkt å la det offentlige ta jobben.
Gjest UngMann1986 Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 Høres ut som den er brukket. Ja, det gror av seg selv, men den kommer ikke til å rette seg opp av seg selv. Så hvis du synes det er helt greit å ha skjev nese, trenger du ikke gjøre noe. Hvis du synes du er penere med rett nese, må du få noen til å operere den.
Gjest Hei Skrevet 2. august 2012 #5 Skrevet 2. august 2012 Knakk nesen for en stund siden. Det var ikke særlig vondt og trodde den skulle bli helt fin igjen, men det ble den ikke. Gikk til legen etter ca 3 uker og han fortalte at de rettet opp skjeve neser manuelt - uten operasjon, frem til den 11 dagen (ca?) etter man brekker den. Etter 11 dager (ca?) begynner nesen å gro, og da er det for sendt å "brekke" den opp og man må opereres for å rette den opp. Operasjonen kan ikke gjennomføres før ca 4 mnd etter du brakk nesen, etter nesen har grodd. Resulterer nesebruddet i skjev skillevegg innvendig i nesa, slik at man får problemer med å puste ordentlig, får man dekket operasjonen. Er skaden kun av kosmetisk art, må man mest sansynlig betale for operasjonen selv. Dette var det legen min fortalte meg. Råder deg til å gå til legen så snart som mulig.
ChrisML Skrevet 2. august 2012 #6 Skrevet 2. august 2012 For å si det sånn, jo lenger du venter, jo vondere er det å knekke den på plass igjen. Men skikkelig vondt er det uansett! Legen bryter så det knaser inni der. Ser den rett ut (like bratt på begge sider) og du kan puste ordentlig i begge neseborene så trenger du ikke å dra til legen. Det gror av seg selv, bare ikke vær borti nesa eller sov på magen sånn at du får "justert den" skeiv. Husk at nesten alle neser er litt skeive. Man har kanskje aldri lagt merke til det før, men legger først merke til det etter den har knekt og blitt rettet eller man har trodd man har knekt den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå