Gå til innhold

Terry Pratchett: hvilken bok liker du best?


Catzy

Anbefalte innlegg

OK, denne tråden blir kanskje litt intern, men jeg starter den for at ikke Arkana og jeg skal ødelegge nattbord-tråden fullstendig. :)

Altså: Hvilken Terry Pratchettbok eller bøker liker du best? Både fra Discworld og fra de andre bøkene hans?

Discword:

Likte Monsterous Regiment, siste boka hans, veldig godt. Tror denne topper listen over de mer samfunnskommenterende bøkene hans. Liker også bøkene om the Guards, særlig den nest siste, "The Night Watch". Vimes er en stor favoritt!

Av de mer parodiske bøkene, så er jo Masquerade konge, siden den harselerer med opera og musicals. "Soul Music" ble enda mer interessant etter at jeg tok moderne musikkhistorie (med hovedfokus på pop...) på lærerhøgskolen. Dessuten tror jeg at jeg skal lese "Moving Pictures" igjen nå, siden jeg har sett litt mer film enn da jeg leste den for ca 8 år siden.

"Good omens" er jo strålende. Det samme med boken om katten Maurice. Liker ikke like godt Truckers / Diggers / Wings-bøkene, og har ikke lest så mange av barnebøkene.

Når det gjelder personer, så er Granny Weatherwax utrolig bra, i tillegg til Vimes. Skulle gjerne også sett mer til Carrot, etter den første boka med ham, så har han liksom forsvunnet litt. (Og blitt litt mindre naiv, dessverre.)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Soul music og moving pictures er vel mine to favoritter, tror jeg. Og av personer (?) liker jeg DØDEN og Granny Weatherwax. Også Luggage, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og apropos Granny Weatherwax - glemte jo helt Wyrd Sisters! Leste den akkurat da jeg holdt på med Macbeth av Shakespeare på videregående, og jeg lå og vrei meg i latter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter må vel være "The Truth", "Mort", "Lords and Ladies", "Eric", "Hogfather" og "Science of Discworld". Sistnevnte er vel ikke akkurat en Discworld-bok selv om annethvert kapittel er en liten historie med trollmennene, men de er veldig interessante (holder på med nr 2 nå).

Har spesielt sansen for bøkene med heksene og døden, og har forløpig ikke lest noen bøker med byvaktene o.l. (skjønt de er min samboers favoritter, han elsker byvaktene, Vimes og gjengen), selv om vi har alle som er gitt ut. De blir vel lest til slutt. "Good Omens" har jeg ikke lest enda, men kommer til å gjøre det snart. Er vel bare omtrent halvveis i alle T.P. bøkene vi har, så jeg har nok å lese fremover.

Har forøvrig også sett tegnefilmene laget etter bøkene "Wyrd Sisters" og "Soul Music".

Liker også Granny Weatherwax veldig godt, og døden som er så søt med sine rare påfunn som golfbanen sin og sin kjærlighet til pusekatter. Susan liker jeg også godt, er nettopp ferdig med "Thief of Time" (forøvrig der signaturen min kommer fra) og den var veldig morsom.

Jeg er ingen tilhenger av fantasy-bøker, styrer langt unna Tolkien o.l., men det er noe med Pratchett sine bøker som gjør dem annerledes og morsomme. Husker jeg først fikk interessen fordi samboeren min leste dem og fortalte om luggage med de små bena og om en gud som var så liten at han bare hadde én tilhenger, som attpåtil var en skilpadde. Det hørtes så mye artigere ut enn alle de andre vanlige og "kjedelige" fantasy-bøkene. "The Truth" var den aller første jeg leste, og den er fremdeles en av mine favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratchett blir bare bedre og bedre. De første bøkene er ikke like bra som fra ca bok 6-7 og utover, synes jeg. Men det er jo helt naturlig, innen da har han fått universet sitt på plass, og kan lage gode historier. :)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratchett blir bare bedre og bedre.

Ja, helt enig. Jeg har ikke lest de to første bøkene, men "Equal Rites" som er nr 3 er veldig bra, likeledes nr 4 "Mort". Det skal visst komme en ny bok i april i år ("A hat full of sky") og det ser jeg fram til. Det skal visst være en om Granny Weatherwax (virker som en fortsettelse av Wee Free Men).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å blukka ut ei eller nokre få av bøkene hans som eg likar best - det blir litt vel vanskeleg; har kost meg med alle, eg. Johnny and the bomb, har sans for alle dei bøkene. Strata/Dark side of the sun er SF i same humoristiske stil som Fantasyen hans, The unadultered cat - vel - det er vel den eg har likt minst, men så er eg ikkje noko katteperson heller.

Av figurane hans har eg sansen for Rincewind (trass i at han kan vera litt todimensjonal) og Luggage, Vimes og resten av vaktene, Granny Weatherwax og Nanny Ogg (Har jo kokeboka hennar ;))

...

Nei - eg likar alt eg. Og bortsett frå skodespela så trur eg eg har alt av han, òg. (Evt. bortsett frå siste discworld - den er vel ikkje i paperback enno...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The unadultered cat - vel - det er vel den eg har likt minst, men så er eg ikkje noko katteperson heller.

Hehe, den likte jeg! Men så er jeg veldig kattemenneske da. :-)

Visste dere forresten at Pratchett er den mestselgende nålevende forfatteren? Ikke verst det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good omens og Wee free men. Jeg lo så jeg gråt av de små, alkoholiserte gnomene i wee free men, stekepanna som ble brukt som våpen og ikke minst lillebror med "me wanna go peeepeee!" :ler: (ellernoesånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spesielt sansen for bøkene med heksene og døden (...)

Liker også Granny Weatherwax veldig godt, og døden som er så søt med sine rare påfunn som golfbanen sin og sin kjærlighet til pusekatter.

:tommelsmil: Helt enig!

Men min ubestridte favoritt er "Good omens"! Utrolig morsom, og dessuten er han på "menneskehetens" side! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det tøffeste er hvordan han bruker fonter.

Alle kjenner jo til AT DØDEN SNAKKER MED STORE BOKSTAVER. Men innimellom så er det andre som har sine tegn også, f.eks. golemene i Feet of Clay, og et annet sted.

For ikke å snakke om "urinating dog, urinating dog". :)

Lo godt av "The Unadultered Cat", som min hunde-menneske-kjæreste kjøpte til meg. Jeg liker katter jeg, men her er Pratchett spot on på en del av det som er mindre positivt.

Har foresten sett et av stykkene bli oppført. Teatergruppa "The Oslo Players" satt opp "Wyrd sisters" for noen år siden. De hadde 3 helt geniale hekser, så det ble veldig bra. Alt oppført på originalspråket, heldigvis!

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det tøffeste er hvordan han bruker fonter.

Alle kjenner jo til AT DØDEN SNAKKER MED STORE BOKSTAVER. Men innimellom så er det andre som har sine tegn også, f.eks. golemene i Feet of Clay, og et annet sted.

For ikke å snakke om "urinating dog, urinating dog". :)

Ja, og så Igor'ene. :ler:

Har foresten sett et av stykkene bli oppført. Teatergruppa "The Oslo Players" satt opp "Wyrd sisters" for noen år siden. De hadde 3 helt geniale hekser, så det ble veldig bra. Alt oppført på originalspråket, heldigvis!

Det hørtes stilig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elsker heksene, vaktene, døden, lord vetinari... good omens er glitrende! To av mine yndlingsforfattere!

Men synes han begynner å bli mer opptatt av å gjennomføre en historie. I starten sporte han av hele tiden og kom med små, teite,geniale ordspill, og det savnes litt utover.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men synes han begynner å bli mer opptatt av å gjennomføre en historie. I starten sporte han av hele tiden og kom med små, teite,geniale ordspill, og det savnes litt utover.

Ja, jeg elsker disse små avsporingene. F.eks. husker jeg en bok hvor det var en hane med dysleksi, som hadde en plakat hvor det stod "kykkeliky" på og hver morgen uttalte han det på en eller annen ny merkelig måte. Hadde ingenting med historien å gjøre, men det var morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good omens (SOM SNART BLIR FILMATISERT AV TERRY GILLIAM!!!!....hvis jeg leste riktig)

:-) :-) og Small gods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

For de av dere Terry Pratchett-fans som ikke har fått det med seg ennå: den nye boken Going Postal kom ut for to uker siden.

:hoppe:

Har bare lest ¼ ennå, men den er (som vanlig) veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Colubra

Synes Men at arms og Guards! Guards! er utrolig morsomme. Det samme er The Truth og Small Gods også. Liker stort sett veldig godt Watch-bøkene, pga hvordan han portretterer de forskjellige "personene", men det finnes stort sett noe i hver eneste bok som får meg til å le høyt fra tid til annen. Tror jammen jeg må lese gjennom samlingen igjen nå snart.

Har bestemt meg for at jeg skal ha alle bøkene hans, det tar bare litt tid når man er student :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...