Gå til innhold

Vom&Hundemat og valp-reaksjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gitt V&H valp noen dager, blandet i tørrfòret for en mykere overgang.

Dette fòret skal jo være så bra, og valpen elsker det.

Jeg har lest at det er normalt at avføringen er stein hard (Noe den virkelig er), og at de går mye mindre på do. Akkurat det stemmer ikke foreløpig, han går på do mye oftere.

I natt har han vært virkelig plaget, han har vandret hvileløst rundt, og jeg har måttet gå ut med han så han har fått bæsje, i tillegg til at jeg nettopp våknet og ser at han også har gjort fra seg der han sover. Det har aldri skjedd før.

Han har oppført seg merkelig i hele natt, han har stort sett sittet å sovet, og på et tidspunkt var han så sliten at han sovnet der han satt mens hodet falt ned i hånda mi. Ingen interesse for noen ting.

Tydelig at han var plaget, han har vel hatt vondt i magen, stakkar, men er helt stille og skal ikke vekke mor, da. Det var så vidt det kom et pip så jeg skjønte han måtte ut den første gangen, den andre gangen sov jeg visst, så da måtte han gjøre det han måtte, stakkar.

Er dette normalt når man starter på V&H?

Vil magen stabilisere seg, og avføringen blir mindre?

Jeg vil jo ikke at småen skal plages!

Anonym poster: 71c34f1b001e1274c4522474052de87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er normalt for mange hunder, særlig valper, å bli løsere i magen. Derfor må du starte veldig forsiktig med liten mengde pr. dag så magen rekker å omstille seg. En teskje er nok til en valp den den første uka, til du ser det går bra.

Så du kan dele pølsa i små, små biter og legge i frysern. Og tin opp litt hver dag. Ville ikke hatt v&h lenger enn en dag i kjøleskap til valp.

I tillegg ville jeg gitt probiotika for å hjelpe magen. Zoolac for eksempel.

God bedring til småtten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar la Flaca:)

Han er heldigvis i form igjen nå, men du har nok helt rett, det har nok blitt for mye for fort.

Et bevis på at de som sier at å ta en myk overgang bare er tull, faktisk langt ifra er tull.

Anonym poster: 68ddf1c5bb1a89604ff5be70c56c0ec1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar litt tid å vennes til nytt fôr, så gi det noen uker. Noen hunder får løs mage, andre hardere. Du kan prøve å tilsette litt kli i maten for å få mer glid til tarmene. Men som sagt kroppen trenger tid på venne seg til VoH, siden det er litt hardere for magen enn tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon!

Han har bare fått litt i dag, men vil helst ha V&H og ikke tørrfòr, så han spiste bare kjøttet og lot mesteparten av tørrfòret ligge.

Skal prøve med kli, hva med oliven eller rapsolje?

Anonym poster: 68ddf1c5bb1a89604ff5be70c56c0ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljer er alltid lurt, både animalske og vegetabilske. Men siden han er litt småuggen i systemet nå tror jeg at jeg hadde gått for kun måltider med tørrfor noen dager fremover, ikke introdusere olje nå.

Når han er helt fin i magen og spiser den tørrformengden han skal ha (hvis han har gjort det før) ville jeg prøvd vom igjen i bittesmå porsjoner.

Hvis han er veldig glad i det kan han jo få gå godbitspor ute for eksempel, og snuse seg opp til bittesmå klatter med vom.

Men i konkurranse med tørrfor vil nok vom vinne ja, så for å ha kontroll på inntaket i begynnelsen er det kanskje ikke så lurt å blande det? Innbiller meg at han kan gå lei av tørrforet også på den måten. Men det kan du jo prøve deg frem med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...