AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Helt siden jeg møtte svigermor for ca 5 år siden, har jeg synest hun virker distre, og litt "enkel". Hun har aldri skjønt hva jeg snakker om hvis jeg forteller noe, og får sjelden med seg ting fra "omverdenen". Hun har god hørsel, problemet ligger ikke der. Hun "skjønner" ganske enkelt ikke. Jeg har spurt min kjæreste om hun alltid har vært sånn, og får alltid til svar at :" Tja, nja, nei, jo, hun var ikke akkurat sånn før". Jeg har lurt på om det kan være begynnende demens, men har ikke merket at hun har glemt ting. Hun ordner seg selv i hjemmet, og har alltid husket alle bursdager, avtaler og ting som skal skje. Idag var vi på besøk hos henne, og hun virket mer distre enn noen gang. Hun spurte de samme spørsmålene om og om igjen. Hun hadde også glemt hvilken dato datteren vår har bursdag. (Dette har hun alltid visst godt). Jeg har prøvd å snakke litt med kjæresten min om dette. Han synes det er trist at hun er sånn, men bortforklarer det med at hun "begynner å bli gammel". Så mitt spørsmål er : Er det normalt å begynne å "tulle", bli mer distre og "enklere" med alderen, eller er det noe mer bak dette? Hun er ikke mer enn 66 år gammel. Anonym poster: 575f47d8ff93d969a4f0a7746210b00b
Minya Skrevet 31. juli 2012 #2 Skrevet 31. juli 2012 Det høres dessverre ut som begynnende aldersdemens. Slik var mormor i mange år før det plutselig skeiet helt ut for to år siden og hun ble forferdelig mye verre.
@Maja Skrevet 1. august 2012 #3 Skrevet 1. august 2012 Personer kan bli distre og "fråværende" av andre grunner, f.eks. kan det vere symptom på stress. Men det kan dessverre minne mykje om aldersdemens. Det begynner vanligvis i det små, med ting som bare dei næreste merker. Personar kan virke heilt friske for omverden i mange år, men glipper på litt meir småting enn det som er "normalt". Det å slite med å forstå/ følge med, særleg i litt utolige situasjoner. For veldig mange er dette ein normal del av alderdommen. Men sjølv om det minnes om demens, kan det heilt sikkert vere andre ting som er opphavet til din svigermor sin oppførsel. Uansett er det trist når nokon i familien endrar seg på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 Jeg ville prøvd å få henne sjekket ut for alsheimer/demens. Det er virkelig ikke naturlig at folk på "bare" 66 år glemmer hvilken dag det er og spør om og om de samme spørsmålene. Og særlig hvis du/dere syns det er blitt verre de siste årene. Dere kan lese boka og filmen om Jan Henry T. Olsen http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7473777 Anonym poster: 815ed135446c626c98276274063f1d38
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå