Gå til innhold

Erfaring med kiropraktor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har det siste året hatt litt problemer med stive skuldre og nakke. Jeg er i midten av 30-årene og jobber som sekretær, og tilbringer derfor mye av arbeidsdagen foran en pult. Synes det er vanskelig å finne tid til trening etter jobb pga at jeg alenemor, og barna tar dermed mye tid. Derfor er jeg ikke spesielt fysisk aktiv.

Jeg har tenkt å besøke kiropraktor eller fysioterapaut for å få løsnet opp de stive musklene. Jeg har ikke så god økonomi, så lurer litt på hvor mange behandlinger som er nødvendig for å løse opp stive muskler. Er det noen som har noen erfaringer i forbindelse med dette?

Hvis de løser opp det stive i skuldre og nakke, er det fare for at det kommer tilbake igjen hvis jeg ikke gjør noe for å forhindre dette? Og evt hvor fort kan stive muskler komme tilbake etter behandling hos kiropraktor? Er det snakk om uker, måneder eller lengre?

Hørte noen på jobb snakke om at de hadde slitt med vond nakke over lengre tid, men de var helt friske etter 3 behandlinger. Kan man virkelig løse et muskelproblem man har hatt over lengre tid så raskt?

Anonym poster: adbede6e5e6dfe60edc23e4e4368ef0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problemet.slet lenge med skuldre,nakke...gikk så lenge at det spredde seg nedover rygg og hofte.

Gikk til kiropraktor, det var låste bekken. ja, tre beh kan løse opp. grunnen til kiropraktor har så mye pasienter er at vi lever et stillesittende liv.

Jeg passer alltid for å strekke ut på armer. Gå en kjapp tur, ikke sitte mye foran pc,tv.

Det blir en resprise for deg om du ikke beg. å røre deg...og det blir verre med årene. Anbefalr deg på det sterkeste å bestille en time

Anonym poster: 9eea80d45c00ac1bf7d1db44c21c7396

Skrevet

kan si det slik her jeg gikk til kiropraktor kostet det 400 kr for første veilednings time hvor man snakket litt hva man feilte og hvor man hadde vondt. Etterpå ble det ca 15 min kriptrator opplegg hvor han knekker deg opp, løser opp knuter osv. Hadde mest lyst å grine der og da for det gjør j... vondt. Etterpå var alt sammen verdt det. og man får beskjed at man må bevege seg mer ute mtp å gå og gjøre div hjemme øvelser og andre trenings tips :=

Skrevet

Verdt hver krone! Hvor mange behandlinger du trenger avhenger av kroppen din og årsaken til at du har vondt. For min del er det kronisk, så jeg går ca. annen hver måned, oftere ved behov. Før jeg begynte med det hadde jeg vondt i skuldre og nakke hver dag, og migrene flere ganger i uka. Nå har jeg migrene en gang i halvåret kanskje, og mye mindre vondt i musklene.

Bestill time i morgen, du kommer ikke til å angre!

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg skjønner at det er vanskelig med tid til å trene og slikt, men det kan hende at det er billigere, sunnere og mer langsiktig at du greier å finne en treningsform du kan leve med. Det er jo ikke en sykdom eller kortsiktig tilstand du plages med, så en kiropraktor kan vel sannsynligvis bare hjelpe deg en kortere periode, ikke reparere problemet permanent.

Hva med å ta et yogakurs? Yoga både styrker, avslapper og strekker ut, og det gjør underverker for kjernemusklaturen. Du kan jo gå på kurs til å begynne med, og etterhvert som du kommer inn i det kan du begynne med videoer hjemme. Det fins mange gode på youtube, gratis treningsøkter på ca en halvtime, så det tar ikke lang tid.

• 2 uker senere...
Skrevet

TS her igjen. Jeg har nå endelig vært hos kiropraktor, og nå føles det litt bedre:) Han sa jeg hadde litt knuter og låsninger, men at det kom til å ordne seg:)

MEN.. I to dager etter den første behandlngen følte jeg meg ganske øm/stiv/sår, og fikk også en ganske intens hodepine dag to etter behanding...Er dette noe som kommer til å skje etter hver eneste behandling, eller er det bare verst den aller første gangen? Er det noen som har erfaringer med dette?

Anonym poster: adbede6e5e6dfe60edc23e4e4368ef0a

Skrevet

Jeg har slitt med samme problem, og hadde god effekt etter 3-4 behandlinger. Smertene kom tilbake etter noen måneder, og først når jeg begynte å trene, har jeg klart å unngå dem.

Spesiell hodepine etter behandling, kan jeg ikke huske å ha hatt, men så er jeg jo vant til å ha mye hodepine da...

Gjest caramelli
Skrevet

Jeg prøvde kiropraktor, men var helt lik etter som før. Ingen effekt på meg da.

Skrevet

Det høres absolutt ut som om dine problemer skyldes låsninger i muskulaturen rundt ryggraden, særlig i øvre del, altså nakken. Da er kiropraktor den rette å gå til. Problemet er at dette høyst sannsynlig skyldes at du sitter mye stille. Dermed blir muskulaturen din ikke bare stiv, men også lite trent og dermed dårlig i stand til å støtte ryggen og nakken din. Med andre ord er det svært sannsynlig at problemene vil komme tilbake igjen.

Jeg har sett og hørt veldig mange som er veldig flinke til å finne grunner til at de ikke kan trene. Tenk om de kunne bruke den fantasien til å finne måter da kan trene på. Du er alenemor, det er da andre som er aleneforeldre som klarer å få tid til trening. Sykle til og fra jobb er ofte første og viktigste steg for mange. Hvis du har to barn som må leveres i barnehage kan jeg være enig at det kan være vanskelig å sykle da, men har du ett eller null barn som skal i barnehage kan du utmerket godt sykle hvis samlet distanse hjem-barnehage-jobb ikke er mer enn 12-13 km. Selv har jeg 16 km til jobben, og jeg sykler hele året. Det fins både barnesete og tilhenger der barna sitter trygt og godt.

I tillegg til, evt. i stedenfor sykling, bør du prøve å få gjort noen styrkeøvelser og gjerne litt annen utholdenhetstrening. Du trenger ikke dra på treningsstudio, det fins masse øvelser du kan gjøre i et tomt rom, og hvis du har mulighet til å bore hull i taket kan du henge opp en Minimaster fra www.redcord.no (tauslynge), der du kan gjøre et utall av fantastiske øvelser.

Videre: Det går da an å være aktiv sammen med barna. Jeg har aldri støtt på barn som ikke liker voksne som er med på lek der man løper rundt.

Igjen: Prøv å finne muligheter til å være i bevegelse, det virker som du for øyeblikket heller ser begrensninger enn muligheter. Selv er jeg svært aktiv konkurransesyklist, men fikk en gang en muskelirritasjon som jeg måtte til ortoped for. Jeg spurte om jeg skulle ta det rolig pga smertene, men det var det ingen grunn til mente han. Som han sa, hvis man slutter å bevege på seg så dør man. Stillesitting er faktisk nesten like helseskadelig som røyking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...