Gå til innhold

Voksen katt eller kattunge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aller helst vil jeg ha en voksen katt, sitter og ser på dyrebeskyttelsen sine sider og det er veldig mange voksne katter som har vært der lenge. Men, jeg har også et barn på 10mnd og tenker da at det kanskje er bedre med en kattunge? Slik at de får vokse opp sammen?

Takk for svar :)

Anonym poster: dd23374facbb2ab9a4a4943f1097afe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig syntes jeg det var mye bedre å ta til meg en voksen katt fra omplasseringen, enn når jeg fikk kattunge. Kattunge er mye arbeid, og MYE turbo! Du kan jo kanskje evt. snakke med de på dyrebeskyttelsen og si at du har et lite barn og evt må ha en katt som tålererer små barn? :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den voksne pusen. Kattungene får mye lettere hjem, da er det bra at noen ønsker seg en voksen pus. Det tar jo ikke særlig lang tid før kattungen er "voksen", så de vokser uansett ikke opp sammen om du skjønner hva jeg mener.

Anonym poster: 9455a5d797081a2e1912dc8f6c690345

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller valgt en katt som er vant til barn (noe du kan få hos dyrebeskyttelsen). Dessuten må det være mye lettere å bare måtte passe på det lille barnet enn to små barn(som jo en kattunge er). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg foretrekker kattunge men kun fordi jeg liker å kontrollere hva slags vaner katten skal få lov til å legge til seg. mye av de voksne kattene som omplasseres har "issues" jeg ikke godtar og da sier det seg selv at det samlivet ikke ville blitt vellykket.

(og før diskusjonen starter - jeg praktiserer ikke kadaverdisiplin men katten skal godta uten protest at jeg sjekker tenner/munn, ører, labber/klør og legger den på ryggen uten protest. få voksne katter aksepterer dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg foretrekker kattunge men kun fordi jeg liker å kontrollere hva slags vaner katten skal få lov til å legge til seg. mye av de voksne kattene som omplasseres har "issues" jeg ikke godtar og da sier det seg selv at det samlivet ikke ville blitt vellykket.

(og før diskusjonen starter - jeg praktiserer ikke kadaverdisiplin men katten skal godta uten protest at jeg sjekker tenner/munn, ører, labber/klør og legger den på ryggen uten protest. få voksne katter aksepterer dette)

Min pusejente fra omplasseringen godtar alt dette, Tror det har litt med å vinne kattens tillit å gjøre også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt en voksen katt. Har en venninne som henta en voksen katt fra dyrebeskyttelsen, og den er bare nydelig - så god og snill!

Snakk med dyrebeskyttelsen og informer at du vil ha en katt som er vant med barn :)

Anonym poster: 3b9dc95b4e545b9b929033c04631059b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger er søte og morsomme, men de skaper nok mye ekstraarbeid og man kan bli litt lei etterhvert (sitter her med 9 kattunger i øyeblikket).

Jeg ville nok valgt en voksen katt, du kan jo besøke kattehuset og se an hva slags personlighet de forskjellige kattene har. De er som regel roligere og er et mye tryggere valg sånn sett.

Anonym poster: 5040e0a374ae3e10952ab56e279152ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at noen katter finner jeg bare ikke tonene med. Hadde spesielt en katt som jeg fikk som kattunge som aldri likte meg. Den la sin elsk på et familiemedlem som etterhvert tok over katten. Så noen ganger kan det være greit å ta til seg en voksen katt som ser ut til å "velge deg".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pusejente fra omplasseringen godtar alt dette, Tror det har litt med å vinne kattens tillit å gjøre også!

både og virker det som. har ikke tall på hvor mye bortskjemt møkkakatt jeg har truffet hos folk hvor de har fått lov til å "ta over huset". angriper uten forvarsel, klikker i vinkel hvis de må få medisiner etc.

men ingen regel uten unntak, har ei her nå som vi overtok som relativ voksen og hun har vært perfekt fra dag en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg vil nok varmt anbefale en ung voksen katt ja.

En kattunge er trøbbel og fantestreker, - med s-t-o-r-e bokstaver ! :fnise:

Den viktigste årsaken til å velge en katt som har utviklet personligheten sin allerede er, som det så riktig er sagt, at den katten vil velge dere.

Det er et viktig poeng her synes jeg - for med en kattunge som dere velger så vet man jo egentlig ikke om akkurat den katten egentlig liker dere....

En voksen (men ung) katt som velger dere vil være verden mest trofaste, hengivne og takknemlige sjel, og den katten vil elske dere så høyt som en katt kan elske et menneske.

Den følelsen unner jeg ethvert menneske som er oppriktig glad i katter som selvstendige individer.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Gjorde valget enkelt for meg. Jeg har aldri likt kattunge/valpe-stadiet. Men tenkte uansett at det kanskje ble enklere med at de to vokste opp sammen. Blir nok et besøk på "brakka" hos dyrebeskyttelsen over helgen. Mange har også vært i fostehjem, så man får vel en pekepinn på hvordan de fungerer sammen med familier:)

Ts

Anonym poster: dd23374facbb2ab9a4a4943f1097afe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste katten jeg har hatt (og ennå har) er en voksen katt fra kattehuset. Hun er sjelden snill og grei og har vent seg til både bikkjer og andre dyr helt problemfritt. I det hele tatt en super katt. Hun valgte forresten meg, satte seg i transportburet og nektet å gå ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en voksen eller ungkatt fra Dyrebeskyttelsen, er de som virkelig trenger et hjem!

Kattunger er det som gjerne er populært blant folk, og blir lett solgt/gitt bort - i motsetning til en eldre.

Har selv vært frivillig i Dyrebeskyttelsen tidligere, på et katte-/kaninhjem, og de som jobber der fast er som regel veldig hjelpsomme og seriøse, og ikke minst gjør alt for å finne den rette katten til akkurat deg og din familie. :-)

Red: Noen i familien min har også for en stund siden hentet en godt voksen katt derifra, litt sky i starten ganske naturlig nok, men ble raskt varmere i trøya og går supert overens med deres store hund nå også.

Endret av Pheel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...