Gjest Camilla Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Hei alle sammen! Jeg er ei ganske så ung jente som skal ta protese i hofta i slutten av August. Lurte på om det er noen som har tatt protese eller kjenner noen som kan fortelle meg litt om det? Hvor lenge lå du på sykehuset? Fikk du lokal bedøvelse eller narkose? Når startet du å gå etter operasjonen? Hvor lenge gikk du på krykker? Var du på rehabiliteringsenter etterpå eller måtte du hjem? Koster rehabiliteringen noe? Ble du bedre? Tusen takk til alle som vil svare en spent jente
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #2 Skrevet 31. juli 2012 Var 22 år da jeg fikk byttet begge hoftene. Jeg gledet meg ikke. Men i ettertid er det noe av det beste/smarteste jeg har gjort. Nå er jeg 34 og jeg fungerer fint. Lykke til Hvor lenge lå du på sykehuset? 1 uke Fikk du lokal bedøvelse eller narkose? Lokalbedøvelse med epidural. Når startet du å gå etter operasjonen? Dagen etter operasjonen. Da var det opp og gå sammen med fysioterapeut og prekestol. Hvor lenge gikk du på krykker? Husker ikke. Gikk lenge med prekestol før krykker ble aktuelt Var du på rehabiliteringsenter etterpå eller måtte du hjem? Ble skrevet ut fra et sykehus og skrevet inn på et rehabiliteringssenter/sykehus som jeg var i ca 2 uker før jeg kom hjem på helgeperm. Koster rehabiliteringen noe? Ja og nei. Jeg betale ikke noe. Mens andre som skulle på et annet rehabiliteringssenter måtte betale egenandel. Ble du bedre? JA!!! Anonym poster: c1f54b1809ca0c4d554d47fb558df576
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2012 #3 Skrevet 31. juli 2012 Var 22 år da jeg fikk byttet begge hoftene. Jeg gledet meg ikke. Men i ettertid er det noe av det beste/smarteste jeg har gjort. Nå er jeg 34 og jeg fungerer fint. Lykke til Hvor lenge lå du på sykehuset? 1 uke Fikk du lokal bedøvelse eller narkose? Lokalbedøvelse med epidural. Når startet du å gå etter operasjonen? Dagen etter operasjonen. Da var det opp og gå sammen med fysioterapeut og prekestol. Hvor lenge gikk du på krykker? Husker ikke. Gikk lenge med prekestol før krykker ble aktuelt Var du på rehabiliteringsenter etterpå eller måtte du hjem? Ble skrevet ut fra et sykehus og skrevet inn på et rehabiliteringssenter/sykehus som jeg var i ca 2 uker før jeg kom hjem på helgeperm. Koster rehabiliteringen noe? Ja og nei. Jeg betale ikke noe. Mens andre som skulle på et annet rehabiliteringssenter måtte betale egenandel. Ble du bedre? JA!!! Anonym poster: c1f54b1809ca0c4d554d47fb558df576 Tusen takk for svar! Da var du like gammel som jeg er nå faktisk. Jeg er også bare 22 år.Veldig ungt, men er ingen andre alternativer. Men veldig godt å høre at du er bedre, så utrolig bra Håper det går like bra med meg som det har gått med deg (: Gruer meg litt til den lokalbedøvlsen altså :/ huff..må bare bite tennene sammen og håpe det går bra. Ble klokere etter svarene dine, så tusen takk igjen for at du tok deg tid til å svare! : )
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #4 Skrevet 31. juli 2012 Tusen takk for svar! Da var du like gammel som jeg er nå faktisk. Jeg er også bare 22 år.Veldig ungt, men er ingen andre alternativer. Men veldig godt å høre at du er bedre, så utrolig bra Håper det går like bra med meg som det har gått med deg (: Gruer meg litt til den lokalbedøvlsen altså :/ huff..må bare bite tennene sammen og håpe det går bra. Ble klokere etter svarene dine, så tusen takk igjen for at du tok deg tid til å svare! : ) Krysser fingrene for deg Vanlig å grue seg til slik. Og vonde hofter er vondt! Derfor håper jeg virkelig at du vil merke forbedring dagen etter når du blir jaget opp av senga. Kan jo hende du får narkose. Hun jeg delte rom med, fikk det, mens jeg fikk epidural. Kanskje du kan spørre? 22 er veldig ung, men alderen er på din side. Som ung har man som regel lettere for å trene seg opp igjen og det gror bedre og fortere. Så er jo absolutt en fordel å være så ung også Anonym poster: c1f54b1809ca0c4d554d47fb558df576
Smula Skrevet 1. august 2012 #5 Skrevet 1. august 2012 Det kommer til å gå kjempefint. 😊 Jeg var 27 år da jeg fikk hofteproteser. Jeg dro rett hjem fra sykehuset, noe jeg ønsket selv. Med oppfølging av fysio gikk alt fint. Du kommer til å bli så mye bedre. Når det gjelder bedøvelse tipper jeg du får velge hva du er mest komfortabel med. Selv foretrekker jeg epidural. Jeg lå på sykehuset ca 10 dager. 😊 Lykke til!
Gjest Camilla Skrevet 1. august 2012 #6 Skrevet 1. august 2012 Det kommer til å gå kjempefint. 😊 Jeg var 27 år da jeg fikk hofteproteser. Jeg dro rett hjem fra sykehuset, noe jeg ønsket selv. Med oppfølging av fysio gikk alt fint. Du kommer til å bli så mye bedre. Når det gjelder bedøvelse tipper jeg du får velge hva du er mest komfortabel med. Selv foretrekker jeg epidural. Jeg lå på sykehuset ca 10 dager. 😊 Lykke til! Tusen takk for svar! Okei, ja. Det beste er jo helt klart å komme seg hjem og klare seg selv så fort som ulig sikkert. Men jeg bor i en liten leilighet, et stykke unna fysioterapaut og føler det blir veldig tungvidt å være her. Kommer til å ha så problemer med å gå på do f.eks. Det er så trangt :o Men får se hvordan ting går og hva de sier. For meg selv så tror jeg det beste er å få komme på rehabiliteringssenter. Både fordi da er jeg rett ved treningen og satser på at jeg har mer motivasjon da (jeg er lat person etter å nesten ikke å ha bevegd meg på to år ), og fordi det er mye lettere der ting er tilpasset hofteopererte enn her hjemme. Okei, ja du fikk det du å.. jeg ikke helt selv hva jeg vil. Tar jeg bare epidural så kommer jeg meg fortere og blir mindre syk enn om jeg tar narkose da. Så tenker kanskje jeg tar det. Tusen tusen takk og takk for svar!
Gjest Camilla Skrevet 1. august 2012 #7 Skrevet 1. august 2012 Krysser fingrene for deg Vanlig å grue seg til slik. Og vonde hofter er vondt! Derfor håper jeg virkelig at du vil merke forbedring dagen etter når du blir jaget opp av senga. Kan jo hende du får narkose. Hun jeg delte rom med, fikk det, mens jeg fikk epidural. Kanskje du kan spørre? 22 er veldig ung, men alderen er på din side. Som ung har man som regel lettere for å trene seg opp igjen og det gror bedre og fortere. Så er jo absolutt en fordel å være så ung også Anonym poster: c1f54b1809ca0c4d554d47fb558df576 Tusen takk for det! Krysser alt jeg har selv jeg! Ja, det er ikke noe godt i det hele tatt. Hjelper ikke protese så må jeg faktisk gå å ha det slik resten av livet, så er ikke bare en operasjon for meg, det er nå eller aldri. Skremmende tanke..men håper så inderlig. Ja, jeg skal ta også spørre. Men som jeg sa til hun andre som har svart meg at om jeg tar epidural så kommer jeg meg fortere og forhåpentligvis ikke blir jeg så syk om jge tar narkose. Vet aldri hvordan man reagerer på den narkosen. Drevet å lest om operasjonen noen timer i går og det var slik jeg fant ut at det var normalt å få bare lokal bedøvelse, og det høres helt skrekkelig ut der og da. Men etter å ha tenkt litt så tror jeg ender opp med det egentlig. Så sant som du sier. Er større sjanse for å komme seg og håper inderlig jeg våkner opp bedre enn da jeg sovnet
Smula Skrevet 2. august 2012 #8 Skrevet 2. august 2012 Vær ikke engstelig for epiduralbedøvelse. Du får beroligende først. Under operasjonen får du sovemidler. 😊 Skjønner du er spent, men det er bortkastet tid å grue seg. Du har det mye verre nå, med hoftesmerter. Jeg er helt sikker på at dette går helt supert. 😊 Og når man starter opptreningen, sånn ca tvert, er det helt utrolig hvor fort man kommer seg. 😊
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #9 Skrevet 2. august 2012 Husker selv jeg lå med musikk på øret de timene jeg ble operert. Så hør om du også kan bruke det som lyddemper. Tiden går litt fortere da også. Anonym poster: c1f54b1809ca0c4d554d47fb558df576
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå