Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er singel og synes det er så kjipt at jeg må betale mer i husleie en venner som er par. Jeg tjener ganske godt, men synes likevel alt for mye forsvinner i husleie.

Å kjøpe bolig frister heller ikke da det er mye mer lønnsomt å kjøpe med en partner.Faktisk er det et massivt tap å kjøpe alene kontra å kjøpe med en partner gitt at partner har en grei inntekt (350k og oppover).

Så hva gjør dere single, hva har dere utbetalt og hva bruker dere på bolig i måneden. Er det dyrt og ville det ikke vært bedre med en partner?

Anonym poster: 07735111272cdc32d7a976cae71f2bcc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har utbetalt 21 000 (etter skatt) og betaler 5-6 000 i måneden i renter og avdrag på boliglånet mitt. Hvis jeg skulle delt leilighet med noen, måtte jeg ha kjøpt større leilighet, for den jeg har nå er bare på 50 m2.

Skrevet

Er singel og synes det er så kjipt at jeg må betale mer i husleie en venner som er par. Jeg tjener ganske godt, men synes likevel alt for mye forsvinner i husleie.

Å kjøpe bolig frister heller ikke da det er mye mer lønnsomt å kjøpe med en partner.Faktisk er det et massivt tap å kjøpe alene kontra å kjøpe med en partner gitt at partner har en grei inntekt (350k og oppover).

Så hva gjør dere single, hva har dere utbetalt og hva bruker dere på bolig i måneden. Er det dyrt og ville det ikke vært bedre med en partner?

Hvorfor mener du det er massivt tap å kjøpe alene?? Det er jo mye mere tap og leie, da forsvinner jo pengene i en annens lomme, men om du kjøper er det jo en investering, helt uavhengig om du er alene eller partner..

Mener du det burde være dyrere husleie om man er 2 ??

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

To muligheter:

1. Lei med noen venninner.

2. Finn kjæreste.

Anonym poster: a7c1bd2179a8884767ecdb039556bc82

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor mener du det er massivt tap å kjøpe alene?? Det er jo mye mere tap og leie, da forsvinner jo pengene i en annens lomme, men om du kjøper er det jo en investering, helt uavhengig om du er alene eller partner..

Mener du det burde være dyrere husleie om man er 2 ??

Om det er en god investering kommer an på hvordan boligprisene blir i fremtiden. Faller boligprisene vil det være bedre å leie. Det er ikke gitt at boligprisene vil stige.

Det hadde vært lettere økonomisk å ha en partner som betaler halvparten ja. Uansett om man leier eller eier.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom alternativene er å betale dobbelt så mye husleie eller bo sammen med en mann, så er mer husleie helt klart det beste alternativet.

Anonym poster: f18918c1e2cc3deb9b6ccc4a3a282d2a

• Liker 6
Skrevet

Massivt tap å kjøpe alene? Hvor har du det fra? Jeg kjøpte bolig alene og hadde det skikkelig kjipt økonomisk et par år pga mye lån. Det tåler man. Nå har boligen steget i verdi og jeg har det bedre økonomisk. Kan trygt si det ikke var et tap - på sikt!

• Liker 1
Skrevet

To muligheter:

1. Lei med noen venninner.

2. Finn kjæreste.

Anonym poster: a7c1bd2179a8884767ecdb039556bc82

Å leie med venner/venniner reduserer husleien ja. Det billigste blir å leie en 1-roms og dele seng med partner.

Massivt tap å kjøpe alene? Hvor har du det fra? Jeg kjøpte bolig alene og hadde det skikkelig kjipt økonomisk et par år pga mye lån. Det tåler man. Nå har boligen steget i verdi og jeg har det bedre økonomisk. Kan trygt si det ikke var et tap - på sikt!

Økonomien din hadde vært mye bedre om du hadde kjøpt sammen med en partner. Jeg har sett lit på boliger i det siste og de boligene du får for 1.8 mill er ganske kjipe. Hadde jeg hatt en partner kunne jeg kjøpt for 2.2-3.6 mill. Da hadde jeg fått flotte leiligheter til en mye lavere lånekostnad pr. person.

Så det er svært gunstig å ha en partner på boligmarkedet, såpass gunstig at det er på grensen til dumt å kjøpe alene.

Skrevet

Jeg har god økonomi NÅ pga at jeg kjøpte den lille leiligheten i sentrum for 4 år siden. Om 4 år har du like kjip økonomi som du har idag med den holdningen der. Med mindre du finner en mann da :P

• Liker 2
Skrevet

Jeg har god økonomi NÅ pga at jeg kjøpte den lille leiligheten i sentrum for 4 år siden. Om 4 år har du like kjip økonomi som du har idag med den holdningen der. Med mindre du finner en mann da :P

Hva betaler du nå i månedlige avdrag da?

Hvor mye penger har du igjen etter at alle regninger og utgifter er betalt hver måned?

Skrevet (endret)

Jeg betalte 1-blank for min bittelille (25-26 kvm, men kjempekoslig og arealeffektiv) leilighet i slutten av 2010, lånte 830k av banken. Betaler 1150 i FK og rundt 3000 i renter. Har avdragsfrihet, men når jeg begynner å betale ned på lånet blir det totalt sett rundt 5500ish. Pluss BSU-sparing for å få lav rente, internett (ca 300 i mnd), strøm (200) og tv (219).

Edit: er student og jobber ca 50% på siden. Skal jobbe 100% nå og gå ca 35-40% på skolen de neste to semesterne.

Endret av jolia
Skrevet

Å leie med venner/venniner reduserer husleien ja. Det billigste blir å leie en 1-roms og dele seng med partner.

Økonomien din hadde vært mye bedre om du hadde kjøpt sammen med en partner. Jeg har sett lit på boliger i det siste og de boligene du får for 1.8 mill er ganske kjipe. Hadde jeg hatt en partner kunne jeg kjøpt for 2.2-3.6 mill. Da hadde jeg fått flotte leiligheter til en mye lavere lånekostnad pr. person.

Så det er svært gunstig å ha en partner på boligmarkedet, såpass gunstig at det er på grensen til dumt å kjøpe alene.

Hvor skal du kjøpe leilighet?

Skrevet

Økonomien din hadde vært mye bedre om du hadde kjøpt sammen med en partner.

Neppe. Murray kjøpte alene, og har derfor også fått hele verdistigningen alene. Sant nok kunne Murray ha hatt en bedre likviditet i de første årene dersom det var en partnere inne i bildet til å dele på kostnadene, men da måtte man jo også ha delt gevinsten av prisoppgangen på boligen.

Forresten, innser du ironien i nicket du har valgt? Det oppleves jo unektelig litt snodig at Jay Gatsby skal sutre over høy husleie...

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner aldri dette, jeg.. hva slags forbruk har folk?

I fjor hadde jeg en inntekt på under 350 000, og husleie på 7000,-. Mannen min var arbeidsledig og hadde ingen rett på støtte, så jeg forsørget to voksne mennesker på denne inntekten. Vi har på ingen måte hatt det knapt, har hatt råd til å starte byggeprosjekt av feriehus i utlandet og spare masse penger på BSU og høyrentekonto..

Som singel ville jeg jo hatt enda mer til overs!

• Liker 1
Skrevet

Det er også trygt å kjøpe alene. Hvis partner skulle finne på å stikke av, tar h*n ikke halve huset med seg ;)

Og du sitter ikke igjen med et lån du ikke kan betjene alene.

Skrevet (endret)

Bor for meg selv i en leilighet jeg eier.

Betaler ca 10 000,- (Husleie+lån (80-95kvm BOA)), utbetalt ca 22 000,- brutto.

Forstår hva TS mener at det er litt frustrerende å betale slike summer når man bor for seg selv.

Ting hadde selvfølgelig vært enklere med en partner.

Endret av -Leon-
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet alene i 2007. 75 kvm, toppetasje i høyblokk, 10 min kjøring fra Bergen sentrum.

Jeg hadde ganske god egenandel, grunnet arv, så jeg betalte 1.7 mill og lånte 1 mill. Jeg tjener nå ca 520 000 i året, har utbetalt 27 000. Jeg har betalt ned mye ekstra på lånet, så i dag har jeg bare 550 000 igjen i lån. Jeg betaler ca 5 000 i renter og avdrag, og 3000 i fellesutgifter. Når jeg har betalt dette + andre faste utgifter + litt til tant og fjas, sitter jeg igjen med rundt 10 000 i måneden, som jeg sparer ved å betale ekstra ned på lånet.

Det er mange leiligheter i borettslaget og naboborettslagene som leies ut. Disse er da tilsvarende mine, og de leies ut til 11-12 000 måneden. Altså svarer det seg veldig for meg å eie leiligheten framfor å leie den.

Klart jeg kunne leid en mindre leilighet, men hvorfor skulle jeg gjort det? Jeg vil ikke ha mindre plass, jeg bruker all plassen min, jeg. Jeg er ikke en sånn som sitter på en pinnestol i en krok fordi jeg er singel.

Ja, det er dyrt å være singel. Ja, hadde jeg hatt en partner kunne jeg klart meg med å ta opp halvparten så mye lån, og hadde endt opp med å betale mye mindre i renter. Men nå har jeg altså ikke en partner, og når jeg har råd til å bo alene, så gjør jeg det. Jeg får helt angst av tanken på å skulle dele leilighet med en venninne. Jeg er introvert, og trives godt alene. Jeg har råd til å bo alene, og når det er det jeg veldig sterkt foretrekker, så gjør jeg det.

Anonym poster: 3b76f8b9b41ff499ec95ae417edc71cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett lit på boliger i det siste og de boligene du får for 1.8 mill er ganske kjipe.

Hvor i all verden bor du? Selv her i Oslo finnes det kurante leiligheter for 2 pers, fra 1,5 mill. Og enhver dust skjønner at man ikke kan starte med drømmeleiligheten, når man skal inn på boligmarkedet. De aller fleste jeg kjenner kjøpte først en medium kåk, for så å oppgradere etter noen år, enten de er alene eller har samboer.

Anonym poster: 47c78213dc17a7a09f221c855aa2c222

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe dummere å kjøpe alene enn å leie alene. Det er heller ikke nødvendigvis smart å bo sammen med noen bare for å spare penger.

Anonym poster: f822dd3e28965396cbe14081c4dad51d

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet alene i 2007. 75 kvm, toppetasje i høyblokk, 10 min kjøring fra Bergen sentrum.

Jeg hadde ganske god egenandel, grunnet arv, så jeg betalte 1.7 mill og lånte 1 mill. Jeg tjener nå ca 520 000 i året, har utbetalt 27 000. Jeg har betalt ned mye ekstra på lånet, så i dag har jeg bare 550 000 igjen i lån. Jeg betaler ca 5 000 i renter og avdrag, og 3000 i fellesutgifter. Når jeg har betalt dette + andre faste utgifter + litt til tant og fjas, sitter jeg igjen med rundt 10 000 i måneden, som jeg sparer ved å betale ekstra ned på lånet.

Det er mange leiligheter i borettslaget og naboborettslagene som leies ut. Disse er da tilsvarende mine, og de leies ut til 11-12 000 måneden. Altså svarer det seg veldig for meg å eie leiligheten framfor å leie den.

Klart jeg kunne leid en mindre leilighet, men hvorfor skulle jeg gjort det? Jeg vil ikke ha mindre plass, jeg bruker all plassen min, jeg. Jeg er ikke en sånn som sitter på en pinnestol i en krok fordi jeg er singel.

Ja, det er dyrt å være singel. Ja, hadde jeg hatt en partner kunne jeg klart meg med å ta opp halvparten så mye lån, og hadde endt opp med å betale mye mindre i renter. Men nå har jeg altså ikke en partner, og når jeg har råd til å bo alene, så gjør jeg det. Jeg får helt angst av tanken på å skulle dele leilighet med en venninne. Jeg er introvert, og trives godt alene. Jeg har råd til å bo alene, og når det er det jeg veldig sterkt foretrekker, så gjør jeg det.

Anonym poster: 3b76f8b9b41ff499ec95ae417edc71cf

Dersom du hadde hatt en partner hadde du bare betalt 4000 til banken istedenfor 8000 som du gjør nå. Du hadde da spart 4000*12 årlig=48.000 årlig på å ha en partner. Hadde du hatt en partner kunne du også betalt ned lånet ditt mye raskere og spart penger på den måten.

Det er veldig lurt å ha en partner på boligmarkedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...