Cherie Skrevet 31. juli 2012 #1 Del Skrevet 31. juli 2012 HEI Ønsker å kutte ut/kutte ned drastisk på saltmengden i kostholdet mitt, men jeg sliter med at da smaker jo maten nesten ingen ting. Lagde meg akkurat en omelett med egg, tomat, rødløk og melk. Jeg krydret med gressløk, oregano, cayannepepper, pepper, rosmarin .. og hvitløk, men det smaker liksom ingenting likevel.... Jeg vil jo tro at dere som er flinke med salte ikke sitter rundt i det ganske land og spiser smakløs mat .. Har dere noen tips til å få maten til å smake mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty2 Skrevet 31. juli 2012 #2 Del Skrevet 31. juli 2012 Hardt og brutalt, kutt ut saltet. salt er med på å drepe smaksløkene. Jeg spiste salt på ALL mat før, og som du sier, det smakte ikke noe ute. men hvis du kutter ut saltet, så vil smaksløkene sakte men sikkert forbedres. det finnes også slike Detox drikker, som skal hjelpe smaksløkene tilbake til livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #3 Del Skrevet 31. juli 2012 Du er nok for vandt med salt ja. Men kroppen skal uansett ha litt salt, så spiser du rent kan du fint salte litt med en grov og god type med mye smak. Jeg bruker bare en halv kvernrunde, eventuelt kan du jo måle opp maksimum 5 gram med salt og bruke det som dagsrasjon. Ellers bruker jeg personlig nykvernet pepper, cayennepepper, chilli, røkt paprikapulver, mye tørkede urter, hvitløk, løk, sitron og ferske urter er jo det beste. Jeg pleier å fryse ned ferske urter jeg ikke får brukt opp. Anonym poster: b1442590a6db2f1d4189c593fed491ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supera Skrevet 31. juli 2012 #4 Del Skrevet 31. juli 2012 Hvorfor har du kuttet ned på salt? Hvis det er det ekstra vannet salt binder du tenker på, så er det karbohydratene sin feil. Det er nemlig insulinet som gjør at kroppen holder tilbake mer salt enn den trenger, og derfor også vann. Så du bør heller kutte på karbohydrater hvis poenget er å få mindre vann i kroppen. En frisk kropp holder ikke til bake vann av ekstra saltinntak så lenge man spiser lite karbohydrater. Men ikke alle har en frisk kropp... Min kropp er forholdsvis frisk i forhold til størrelsen, men den lagrer vann av salt. Det stopper ikke meg da. Jeg spiser så mye salt jeg vil likevel. Det skal mye til for å få for mye salt. Salt er ett av de mest effektive brekkmidlene. Spiser man en teskje salt så spyr man så godt som alltid. Faktisk er det mer alvorlig å få i seg for lite salt. Elektrolyttene er viktig for blant annet nervesignalene. Mitt tips er heller å kutte ut bordsalt og heller gå for mineralsalt. Bordsalt er rent natriumklorid. Mineralsalt inneholder litt andre salter også. De har også en litt annen smak faktisk. Jeg bruker mye Himalayasalt. Jeg kjøper ikke vidundermiddel-argumentene for Himalayasalt, men det er et godt saltsom har litt andre salter enn bare rent natriumklorid og så er det rosa, hehe. Man finner flere typer mineralsalt på iherb. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 31. juli 2012 #5 Del Skrevet 31. juli 2012 Det skal mye til for å få for mye salt. Salt er ett av de mest effektive brekkmidlene. Spiser man en teskje salt så spyr man så godt som alltid. Faktisk er det mer alvorlig å få i seg for lite salt. Elektrolyttene er viktig for blant annet nervesignalene. Mitt tips er heller å kutte ut bordsalt og heller gå for mineralsalt. Bordsalt er rent natriumklorid. Mineralsalt inneholder litt andre salter også. De har også en litt annen smak faktisk. Jeg bruker mye Himalayasalt. Jeg kjøper ikke vidundermiddel-argumentene for Himalayasalt, men det er et godt saltsom har litt andre salter enn bare rent natriumklorid og så er det rosa, hehe. Man finner flere typer mineralsalt på iherb. Signerer. Kroppen trenger godt med salt, men av det riktige saltet. Ferdigmat inneholder stort sett bordsalt. Jeg elsker himalaysalt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #6 Del Skrevet 31. juli 2012 Poenget er at hvis du kutter ned på salt generelt så smaker du det mye mer de gangene du gir deg selv lov til å bruke salt. Jeg spiser svært lite salt, men har alltid salt i omelett eller eggerøre. Pick your salt battles, for å si det sånn. Eggsaltet ville vært det siste jeg kuttet, og litt salt må man ha. Spesielt hvis du lager all maten selv er det da lov til å salte litt. Hva andre ting bruker du mye salt til? Anonym poster: 8d69d06980815ffa014d0dea022cdf4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvitløk Skrevet 31. juli 2012 #7 Del Skrevet 31. juli 2012 Som andre sier her, kutt ned på saltet. Brukte masse salt før for at maten skulle smake noe, nå bruker jeg svært lite. Istedet bruket jeg mye pepper, hvitløkspulver, chili og andre sterke kryddere. Du må bare gå gjennom en smakløs periode, så kommer det seg etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherie Skrevet 31. juli 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 31. juli 2012 Takker for tilbakemeldinger ... Det er primært for å åpne for andre smaker jeg vil ha bort noe av saltet og for at det binder vann.... Jeg bruker seltin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 31. juli 2012 #9 Del Skrevet 31. juli 2012 Takker for tilbakemeldinger ... Det er primært for å åpne for andre smaker jeg vil ha bort noe av saltet og for at det binder vann.... Jeg bruker seltin Bytt ut seltin med havsalt/himalaysalt, dette er sunne salter som kroppen trenger. Seltin er bleket behandlet bordsalt, som også brukes i alt av ferdigmat/snacks. Det er ikke et sunt salt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherie Skrevet 31. juli 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 31. juli 2012 humm .. det påstås å inneholde 50% mindre natrium enn vanlig salt, men jeg har da havsalt i skapet også jeg. Kan bruke det.. Himalayasalt kjøpes på helsekost? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 31. juli 2012 #11 Del Skrevet 31. juli 2012 humm .. det påstås å inneholde 50% mindre natrium enn vanlig salt, men jeg har da havsalt i skapet også jeg. Kan bruke det.. Himalayasalt kjøpes på helsekost? Det er sunnere, men det er fortsatt ikke bra. Himalaysalt kjøpes på helsekost 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #12 Del Skrevet 31. juli 2012 Eller du kan bare stikke på dagligvaren å kjøpe dette saltet, http://www.santamari...k-and-Sea-salt/ . Men salt er ennå salt. Anonym poster: b1442590a6db2f1d4189c593fed491ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 31. juli 2012 #13 Del Skrevet 31. juli 2012 Når ble det forskjell på natriumklorid og natriumklorid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisbeth Salander Skrevet 31. juli 2012 #14 Del Skrevet 31. juli 2012 Urtesalt har jeg hørt skal være et godt alternativ:D Selv ELSKER jeg salt, men prøver heller å ha LITT havsalt på i stedet for vanlig bordsalt. Etter jeg ble flinkere til å lage maten fra bunnen av, har jeg merka hvor salt halvfabrikata smaker! Tomatsuppe f.eks! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chariot Skrevet 31. juli 2012 #15 Del Skrevet 31. juli 2012 Jeg salter maten akkurat passe. Saltet mitt får du aldri 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 1. august 2012 #16 Del Skrevet 1. august 2012 Når ble det forskjell på natriumklorid og natriumklorid? Eks himalayasalt er i motsetning til behandlet bordsalt, ikke bleket, oppvarmet, eller endret med kjemikalier eller forurensning. Himalayasalt er også fullsatt med mineraler og sporsstoffer. Saltet kommer i sin naturlige form, uten noen tilsetning. Det er forskjellen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 1. august 2012 #17 Del Skrevet 1. august 2012 Jeg bruker ikke mye salt, jeg bruker en hel del løk, tomat og urter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 1. august 2012 #18 Del Skrevet 1. august 2012 http://skepsis.no/?p=903 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #19 Del Skrevet 1. august 2012 http://skepsis.no/?p=903 Anonym poster: 46130ab6187664288468e05e57059510 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLuna Skrevet 1. august 2012 #20 Del Skrevet 1. august 2012 Du trenger ikke kutte ut salt helt, salt er viktig for å heve smaken i mye mat (og spesielt eggretter, synes jeg). Men hvis du salter mindre generelt, vil du etter hvert kjenne saltsmaken bedre, slik en del har nevnt her. (Og hvis du røyker, kan det være en årsak til at du ikke kjenner smaken så godt). Himalayasalt er ikke noe sunnere enn vanlig bordsalt. Det inneholder nesten bare NaCl det også, og behandles likt i kroppen. Generelt kan man si at friske, unge nyrer tåler en del salt, men noen er mer saltsensitive og bør ikke ha for mye for blodtrykkets skyld. Har du normalt blodtrykk og ingen nyreproblemer er det med andre ord ingen medisinsk grunn til å kutte ned på salt. Selv bruker jeg vanlig bordsalt når jeg lager mat, men til salater/kalde retter/tilsetting etter tillaging foretrekker jeg Maldon-salt. Ikke fordi det er sunnere, men jeg synes det gir bedre smak. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå