Gå til innhold

Forstoppelse! Legger man på seg av det?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den siste måneden har jeg vært mye plaget av forstoppelse (og hemorider som følge av dette). Har vært hos fastlegen 1 gang og prøvd Lactulose, linfrø, svisker osv. Har også brukt avføringsmiddel 2 ganger.

Jeg har lagt på meg 2-3 kilo, bare i løpet av denne ene måneden! Er dette vekt som blir sittende som kroppsvekt hos meg - eller vil jeg gå det ned dersom/når fordøyelsen blir normal igjen? Noen som har erfaring, opplevd det samme? Veldig kjedelig å skulle oppleve vektøkning i tillegg til magevondt...

Jeg ser gravid ut, fullstendig oppblåst! Og matlysten er minst like stor som før.

Og: noen med flere tips mot forstoppelse?

Jeg skal til legen igjen, men det er en uke til og jeg tar veldig gjerne imot tips fra andre, hadde vært supert :)

Anonym poster: 1c18f4652848b49af0099a0b9eead831

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er normalt å oppleve vektøkning ved forstoppelse, når fordøyelsen din virker normalt igjen så vil vekten stabilisere seg.

Fortstoppelse er helt forferdelig, og det er absolutt grep du kan gjøre på egenhånd. Kosthold er det viktigste. Styr unna tungt fordøyelig mat, eks brød (særlig hvete), pasta, rødt kjøtt, og kanskje også melkeprodukte og gjær. Fiber er viktig, men få heller i deg fiber fra frukt og grønt enn knekkebrød med mye fiber (det fikk ihvertall jeg oppblåst og vond mage av). Prøv deg frem. I tillegg vil jeg anbefale at du tar regelmessig med flytende omega 3. Kjøp et godt produkt som ikke er tilsatt sukker (malt, glukose). Ta rikelige doser i begynnelsen (jeg bruker udo´s choice, 2 ss morgen og kveld).

Edit: har du hatt mye antibiotika kurer?

Endret av 2shy
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for et fint svar og gode råd!

Planen min er nå egentlig å gå over til lavkarbo-kosthold (har ikke begynt med det enda, men får også litt panikk når vekten bare stiger), men det er kanskje ikke så lurt nå, når jeg skal og bør ha i meg masse fiber..?

Det føles som om jeg må skikkelig på do, likevel kommer det lite eller ingen ting ut (beklager ekkel beskrivelse altså). Noen ganger har jeg da gått på do i disse 4-5 ukene - men det som kommer er mye mindre enn vanlig, og veldig hardt.

Pursennid avøfringstabletter har jeg bare brukt 2 ganger (den gangen jeg tok 4 tabletter fikk jeg "tømt" meg, noe som føltes bra). Kan jeg ta en runde til med dette?

Håper virkelig at vekten kommer til å stabilisere seg, slik du påpeker! De gamle buksene mine er blitt så trange også..

Anonym poster: 6b622a7528e20e4033b24561f7972d98

Gjest Elfrida
Skrevet

Du kan spise mye fiber på lavkarbo, for eksempel alt av grønnsaker (hvis ikke du har planer om ekstrem-lavkarbo, da er det noen begrensninger) og ting som linfrø og andre fiberrike frø.

Skrevet

Tusen takk for et fint svar og gode råd!

Planen min er nå egentlig å gå over til lavkarbo-kosthold (har ikke begynt med det enda, men får også litt panikk når vekten bare stiger), men det er kanskje ikke så lurt nå, når jeg skal og bør ha i meg masse fiber..?

Det føles som om jeg må skikkelig på do, likevel kommer det lite eller ingen ting ut (beklager ekkel beskrivelse altså). Noen ganger har jeg da gått på do i disse 4-5 ukene - men det som kommer er mye mindre enn vanlig, og veldig hardt.

Pursennid avøfringstabletter har jeg bare brukt 2 ganger (den gangen jeg tok 4 tabletter fikk jeg "tømt" meg, noe som føltes bra). Kan jeg ta en runde til med dette?

Håper virkelig at vekten kommer til å stabilisere seg, slik du påpeker! De gamle buksene mine er blitt så trange også..

Lavkarbo er veldig bra i form av at du kutter ut raffinerte karbohydrater. Men ikke øk inntaket av animalske proteiner, og hold deg til det sunne fettet. Fedon-lavkarbo fremfor Atkins-lavkarbo. Som sagt, et godt omega 3 produkt er kjempelurt (flytende best effekt).

Fiber får du i deg via grønnsaker, brun ris, og grove kornprodukter.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes det er lettere å bæsje hvis jeg har bena høyt.

Jeg setter meg på do som vanlig, men snur en 10litersbøtte på hodet, setter beina på den, og lener meg litt frem. Du kan jo prøve det :)

Jeg har også god effekt av chiafrø, de er små, inneholder MASSE omega3, og virker positivt på fordøyelsen ved at de får et slags geleaktig lag rundt seg som gjør dem glatte, og de suger til seg vann i tarmen om det er for mye av det.

Ellers vil du ikke gå permanent opp i vekt av å være forstoppet :)

Skrevet

Jeg tenker at vektøkningen kanskje har sammenheng med to ting: at du har veldig mye som ligger i tarmene nå og kanskje at forstoppelsen gjenspeiler et dårlig kosthold?

Skrevet

Svisker er kjent for å få fart på avføringen. Prøv en pose med det.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine svar til dere alle! Her var det mange gode tips. Svisker (en hel pose ad gangen??) og å sitte høyt skal prøves.

Chiafrø - hvor får du kjøpt det?

Håper virkelig at det er som dere sier, at man ikke går opp permanent i vekt av dette...

Godt å høre at lavkarbo kan være bra likevel. Jeg skal ikke kjøre en ekstrem variant med veldig mye fett, men tenker å ta en mer karbo-redusert meny som er litt selvkomponert. Da spiser jeg bla endel lavkarbo-brød som jeg bestiller fra Spis deg slank.Også bør jeg bli mye flinkere til å spise grønnsaker.

Lurer ellers på hva som er årsaken jeg - har alltid hatt normal fordøyelse før, også dukker dette plutselig opp. Hadde hemoroider og det blødde, og det hele... (Har nå en krem mot dette fra legen, men like forstoppet er jeg ..)

Jeg tenker at vektøkningen kanskje har sammenheng med to ting: at du har veldig mye som ligger i tarmene nå og kanskje at forstoppelsen gjenspeiler et dårlig kosthold?

Ja, du sier noe der. Jeg spiser altfor mye sjokolade! I helgene går det gjerne med en 200 gams melkesjokolade MINST, til og med opptil 2. Flaut å innrømme dette... Det har nok vært for lite grønnsaker også.

Jeg er normalvektig da - veide 60 i mange år, de siste 4-5 årene har jeg gradivs lagt på meg. Nå veier jeg 65-66 (men da har jeg lagt på meg 2-3 kilo bare den siste måneden hvor jeg har vært forstoppet...

AnonymBruker
Skrevet

Den siste måneden har jeg vært mye plaget av forstoppelse (og hemorider som følge av dette). Har vært hos fastlegen 1 gang og prøvd Lactulose, linfrø, svisker osv. Har også brukt avføringsmiddel 2 ganger.

Jeg har lagt på meg 2-3 kilo, bare i løpet av denne ene måneden! Er dette vekt som blir sittende som kroppsvekt hos meg - eller vil jeg gå det ned dersom/når fordøyelsen blir normal igjen? Noen som har erfaring, opplevd det samme? Veldig kjedelig å skulle oppleve vektøkning i tillegg til magevondt...

Jeg ser gravid ut, fullstendig oppblåst! Og matlysten er minst like stor som før.

Og: noen med flere tips mot forstoppelse?

Jeg skal til legen igjen, men det er en uke til og jeg tar veldig gjerne imot tips fra andre, hadde vært supert :)

Anonym poster: 1c18f4652848b49af0099a0b9eead831

Anbefaler deg å spise pære om morgenen. Modne pærer.

Uansett om vi har normal avføring, så har vi alltid to kilo i tarmen. Du legger ikke på deg i den forstand med forstoppelse,men vekten øker jo så lenge det sitter i kroppen.

Dt vises ikke som annen vektøkning. Dobbelhake, buksen blir trang i lårene osv.

Du kan få oppblåst mage.

Anonym poster: 627e8ba8bc50ef94a950dcc19fead877

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å spise pære om morgenen. Modne pærer.

Uansett om vi har normal avføring, så har vi alltid to kilo i tarmen. Du legger ikke på deg i den forstand med forstoppelse,men vekten øker jo så lenge det sitter i kroppen.

Dt vises ikke som annen vektøkning. Dobbelhake, buksen blir trang i lårene osv.

Du kan få oppblåst mage.

Anonym poster: 627e8ba8bc50ef94a950dcc19fead877

Takk skal du ha :) Pære skal prøves. og svisker. Det er jo godt også!

Det kan nok stemme... Magen min er så oppblåst og jeg ser gravid ut, så all vekten de 2-3 kg kan virke som om det ligger der, men jeg (tror) ikke jeg er blitt noe tykkere andre steder... Men dersom dette varer så lenge, så kan det vel hende man legger på seg mere etterhvert...? Får vel se fremover og håpe det går over snart..

Skal til lege på fredag. Da har problemet vart i 5 uker. Håper ikke det er gått så langt at et inngrep el. må til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...