Gå til innhold

Tips til å få utekatten til å trives inne..


hermoine

Anbefalte innlegg

Katten vår skal til dyrlegen imårra, og mest sannsynlig blir det operasjon. Han har hatt noen operasjoner tidligere, og da måtte han være inne i 2 uker med krage. Og det er helt forferdelig!! Han mjauer døgnet rundt og VIL ut. Vi pleier å stenge han inne på et rom om natta for at vi skal klare å sove, for han maser i ett sett. Og det er litt kjipt å gjøre det mot han :/

Har pleid å ta han med noen turer ut i bånd, men han er misfornøyd med det... Han vil jo gjerne fly inn i tetteste skogen og jeg kan ikke følge med han dit :P

Noen som har noen tips for å få han til å holde seg mer rolig når han må være inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sørg for at katten får så mye aktivitet som mulig. Sett av tid til å leke med den, skaff noen katteleker om dere ikke har det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er ikke så glad i å leke :/ han er 17 år gammel og sluttet å leke for mange år siden. Har satt frem noen leker uansett da, sånn i tilfelle. Han har også en annen kattekompis, men han gidder ikke bry seg om den andre katta :P De har litt kontakt, men ikke mye. De kan fks aldri ligge i samme sofa.

Vi hadde han inne inatt sånn så han skulle være inne når han skulle bli kjørt til dyrlegen i dag tidlig. Hilste på han litt i natt og la fint merke til at han var stressa :/

Kanskje jeg skal gi han litt mynte, det pleier han å like. Men spørs om han gidder det når han er stressa, og kan jo ikke gi han det flere ganger i to uker. Får håpe dyrlegen på mirakuløst vis slipper å operere han, så han kan være ute xD Men tviler :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma kom hjem igjen med katten nå, han skal tilbake på torsdag og halve halen skal amputeres (han hadde en fettkul der som de opererte bort for en god stund siden men som har vokst igjen og det har endt opp med å bli mer et åpent sår). Nå bekymrer jeg meg mer for hvordan det skal gå med pus med bare en halv hale. Noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg får kjeft her nå.. Men jeg er sterkt i tvil om hvorvidt jeg ville ha latt en 17 år gammel utekatt gå igjennom dette.

For det første er det en relativt stor operasjon, hvor en må regne med endel smerter i etterkant. Rekonvalesenstiden kan også bli lang (ofte lengre enn forventet). Videre har halen en stor betydning for katten på så mange måter. Først og fremst i forhold til balanse (spes. viktig under jakt), men også i forhold til språk (husk at katten 'snakker' med halen).

Selv om det 'bare' er halve halen som skal amputeres, må en regne med at katten kommer til å bruke endel tid på å venne seg til det nye livet- for det blir en stor omstilling for han.

Det er veldig individuellt hvordan de takler det i ettertid. Noen får aldri den gode balansen tilbake igjen, og det medfører redusert livskvalitet (spes. for en utekatt og jeger!). Risiko for fantomsmerter (som katten ikke kan si ifra om) er også noe en bør ta med i beregningen.

Jeg er absolutt for at man skal behandle ellers friske katter for skader selv om de er gamle (er ikke den som roper først om 'sprøyta') så sant behandlingen ikke medfører redusert livskvalitet eller risiko for langvarige smerter, og at selve rekonvalesenstiden ikke er lang.

I dette tilfellet ville jeg tatt en grundig overveining og hatt langt fremme i tankene at katten har levd et godt og langt liv i 17 år, og spurt meg selv om det ikke hadde vært det beste å la det bli med det. Kanskje ikke svaret du ønsket, men det er lang erfaring som får meg til å skrive det jeg gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner godt hva du mener! Er nok ikke bare jeg som har noe å si om denne saken her, vi er en del andre familiemedlemmer og.. men stoler på at dyrlegen tar det riktige valget! Pusen er jo relativt rolig, tviler på at han spretter så mye rundt. Han pleier å ligge ute i hagen for det meste og slappe av. (Men tar ikke sjangsen på å slippe han ut likevel om han er operert). Men ja, ønsker jo ikke at han skal ha det kjipt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...