Gå til innhold

Tampong fast på skrå

Fremhevede innlegg

Gjest sandymor
Skrevet

Heisann dere! Jeg har et kjempeproblem. Jeg hadde meg i går med en gutt, mens jeg egentlig hadde mensen og en tampong i..... dette husket jeg såklart ikke der og da. Så den ble med på leken.. Og nå sitter den bom fast lang oppi, på tvers!!!!!! altså er det ingen ting å dra i, og det gjør veldig ondt. den står så langt opp at jeg har ikke sjangs å få den ut selv.

Er hjemme i sommer, men fastlegen min er i den byen jeg egentlig bor. Så her jeg er får jeg ikke tilgang på noe lege.

What do to..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På legevakten, med én eneste gang helst!

Skrevet

Stor matpinsett?:P slik som brukes till grilling etc

• Liker 1
Skrevet

Prøv å sette deg på huk før du prøver med fingrene. Da blir skjeden presset sammen litt, så det kanskje blir lettere å få tak. Lykke til!

Og ikke bruk noe spisst, som en matpinsett. Da er det bedre å dra til legevakten!

AnonymBruker
Skrevet

bare slapp helt av! :)

Dette har skjedd meg og.

Prøv og sett deg på huk og spre bena til sidene samtidig så du har lett tilgang, slapp av og stikk to fingre inn.

Skjeden er vanligvis bare opptil 12 cm om jeg ikke husker feil.

Beklager detaljer!!! :-P

Hvis det ikke går å ja, dra på legevakten.

Men det burde nok gå greit!

Du kan og som andre sier prøve og få tak med noe, feks pinsett o.l., bare pass på og ikke skrap opp innsiden av skjeden! :)

LYKKE TIL!!! :P

Anonym poster: 4226b87fc7c250cad1de1d0f2f22e2ce

Gjest sandymor
Skrevet

Takk for svar! Men har prøvd alt! Den sitter bom fast spent mellom hver side av skjedeveggen. Hadde den bare ligget vanlig vei hadde det vært lett å lirket den ut.

Har ringt legevakta i dag, men de nekter å ta imot meg. Har fått beskjed om å skifte fastlege bare for noen uker, men da mister jeg retten til å skifte tilbake (har allerede skiftet en gang i år).

Er det farlig å gå sånn her lenge?

Jeg var jo egentlig på 1 dag mensen da dette skjedde, men etter den satt seg fast der har jeg ikke sett noe mer til mensen. Så jeg mistenker at tampongen blokkerer mer enn den burde.

Skrevet

Dra til legevakten.

Ikke bry deg med at de sier du skal bytte fastlege - det tar faktisk tid før fastlegen er endret også, og da er du jo tilbake fra ferien din.

KREV å få hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Dra til legevakten. Det kan være farlig å gå med den for lenge, klart du skal få hjelp.

Har du prøvd å presse mens du sitter på huk?

Anonym poster: 4c625c4bee73b216e89b707346dc7474

AnonymBruker
Skrevet

Har ringt legevakta i dag, men de nekter å ta imot meg. Har fått beskjed om å skifte fastlege bare for noen uker, men da mister jeg retten til å skifte tilbake (har allerede skiftet en gang i år).

Er det farlig å gå sånn her lenge?.

Det er bare tøys, legevakten skal ta imot deg når du er i annen by enn legen din. Skift av fastlegen trer ikke i kraft før den 1. hver måned så da blir jo du gående uten fastlege lenge etterpå også.

Er ikke det et privat legesenter der du er hvor du kan få en time?

Anonym poster: 260b2ac0df6fd9b957234e02692ba4d2

Gjest sandymor
Skrevet

Hurra det tok meg 1,5 timer! Aldri om jeg gjør dette igjen... :tommelsmil:

Gjest sandymor
Skrevet

Men den greia med legevakta lar jeg ikke gå forbi. Sist jeg var utrolig dårlig for en måned siden ble jeg sendt hjem før jeg ble spurt om hva som feilet meg. Jeg : "hei, har dere kapasitet til å ta imot meg engang i kveld"? Resepsjonen: "Desverre, vi har bare mulighet til å ta imot deg dersom du er alvorlig skadet eller det står om liv eller død. Ring daglegevakta i morgen. Hade!:"

Neste dag ringer jeg daglegevakta, og de sier det samme, og med mindre jeg er døende måtte jeg skaffe meg en fastlege for ferien.

Denne gangen ble jeg og tvert avvist. Norske legesystemet........ :klaske:

Gjest foremma
Skrevet

Men den greia med legevakta lar jeg ikke gå forbi. Sist jeg var utrolig dårlig for en måned siden ble jeg sendt hjem før jeg ble spurt om hva som feilet meg. Jeg : "hei, har dere kapasitet til å ta imot meg engang i kveld"? Resepsjonen: "Desverre, vi har bare mulighet til å ta imot deg dersom du er alvorlig skadet eller det står om liv eller død. Ring daglegevakta i morgen. Hade!:"

Neste dag ringer jeg daglegevakta, og de sier det samme, og med mindre jeg er døende måtte jeg skaffe meg en fastlege for ferien.

det du gjorde feil var å spørre. ikke spør om noe som helst, bare møt opp, KREV å få hjelp. Ellers er det lett å blir overkjørt.

Gjest Oblivion
Skrevet

Jeg har brukt legevakta som "fastlege" når jeg har vært langt unna min egen fastlege, men bor/er du i en større by så finnes det endel legekontorer som har åpent på kveldstid og som tar i mot deg uansett hvem du er (så lenge du kan betale). Koster ikke særlig mer enn når du vanligvis er hos fastlegen, de har vel kanskje 20-30,- kroner i kvelds/ekstra gebyr. For de som bor i Oslo er f.eks. Bentsebro Legesenter (nettsiden er helt rævva, men de er flinke og godt kjent i byen) et godt alternativ til legevakten.

Det finnes flere, og de fungerer gjerne sånn at leger ved forskjellige kontorer går sammen om å lage et kveldstilbud for alle -sånn at folk slipper å dra på legevakten når det ikke gjelder de helt drøye tingene, eller bare det å slippe å vente på egen fastlege når du vet at du bare trenger penicilin osv.

Legevakten skal ta deg inn -men siden mange bruker tilbudet til mindre alvorlige ting så kan det bli laaange køer for de som ikke har store skader. Men en tampong på tvers som sitter fast og er smertefull burde da da virkelig være noe de kunne tatt -iallefall om du virkelig ikke hadde fått den ut.

Men supert at du fikk den ut! Ikke mer kjøring av brannbil mens støvsugern er i bruk nå da kanskje? :sengekos: (øhhh..hæ, hva var det egentlig jeg prøvde meg på nå? Usammenhengende og fantastisk!) :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet

Hurra det tok meg 1,5 timer! Aldri om jeg gjør dette igjen... :tommelsmil:

Men du fikk den ut selv, eller?

Skrevet

Dette stresset meg intenst! Grøss jeg håper alt gikk bra:/

• Liker 2
Skrevet

Du skal ikke bruke legevakten som fastlege. Du skal bestille time på det nærmeste legekontoret dersom fastlegekontoret ditt er for langt unna. Legevakten er for øyeblikkelig hjelp, ikke for ting som kan vente til neste dag.

For ting som ikke kan vente det som er normal ventetid på legekontoret du velger, kan du be om å få hastetime. En hastetime er vanligvis slik at man må komme inn når kontoret åpner neste morgen, så tar en av primærlegene seg av deg når de har tid.

De tar muligens et gebyr når du benytter det av annen primærlege enn fastlege.

Høringsnotat om fastlegeordning

6 Pasientens rettigheter

(...)

6.2.6 Rett til undersøkelse eller behandling hos annen lege

Fastlegeordningen viderefører prinsippet om fritt legevalg ved valg av fastlege, og ved at det å være tilmeldt en liste ikke vil innebære forbud mot å gå til andre leger enn fastlegen. Bruk av annen lege enn egen fastlege (eller annen fastlege ved ny vurdering) kan være aktuelt når man oppholder seg i en annen kommune enn der fastlegen har kontor (...)

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke bruke legevakten som fastlege. Du skal bestille time på det nærmeste legekontoret dersom fastlegekontoret ditt er for langt unna. Legevakten er for øyeblikkelig hjelp, ikke for ting som kan vente til neste dag.

For ting som ikke kan vente det som er normal ventetid på legekontoret du velger, kan du be om å få hastetime. En hastetime er vanligvis slik at man må komme inn når kontoret åpner neste morgen, så tar en av primærlegene seg av deg når de har tid.

De tar muligens et gebyr når du benytter det av annen primærlege enn fastlege.

Da får du begynne å ringe rundt til legekontorer som gidder å ta inn folk (spesielt til hastetime) som ikke har fastlege hos de. Det skal jeg love deg blir vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...