Singha Skrevet 30. juli 2012 #21 Skrevet 30. juli 2012 Følg med på butikkene som har 40% avslag på f.eks Findus, Toro, frukt/grønt osv. Ofte er det de butikkene som ikke er billigst ellers, ICA f.eks. SPAR er en røver på gode tilbud innimellom. Synd alt vanligvis koster skjorta. Om en har fryseboks har OBS (om en har det i nærheten) ofte fine tilbud om en kjøper mye.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #22 Skrevet 30. juli 2012 Si opp treningsmedlemmskapet med mindre du er ekstrem flittig bruker, tren med DVD-er hjemme i stua istedenfor og bruk naturen. Lett 4000 kr spart inn i året. Anonym poster: f5f0a484b34f88bde41f6359c6268444 Hvor står det at hun har treningsmedlemskap? Anonym poster: 4c241696e7682a98f54fd9877a3a7427
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #23 Skrevet 31. juli 2012 Har dere noen små tips for å enkelt spare noen kroner? Er student og enkle tips hadde vært greit! En venninne og jeg var på kino for en stund tilbake, da hadde hun med flaske med saft hjemmefra i vesken. På kinoen koster jo en flaske med drikke 30 kr, så det var smart syns jeg! (vet at medbragt er fy, men hvem ser hva du har i vesken og hva du drikker i mørket på kinoen) Anonym poster: c96b5d59c7f6727e875c53a9c35989de Microspar. Går 20 kr på sparekonto hver gang jeg bruker kort. Noe jeg ikke legger merke til. utrolig hvor mye som går inn på konto. Anonym poster: a2dbc58bb78bb4487e26709d7f141131 1
hmmz Skrevet 31. juli 2012 #24 Skrevet 31. juli 2012 ta de vanskelige valgene ved å sende lønn til sparekonto for deretter å ta ut så mye du tror du vil bruke den måneden til visakontoen. Når det begynner å bli tomt er det bare å bli kreativ eller å bite i det sure eplet, men aldri mer enn en ekstraoverføring den samme måneden.
karins Skrevet 31. juli 2012 #25 Skrevet 31. juli 2012 - Kjøp på tilbud og frys ned! (F.eks. hvitost, kylling, kjøttdeig, pizza...) - For meg fungerer ikke budget, men skriver istedenfor opp alt jeg har handlet. Det tar ikke mange minutter å føre det inn, og da ser jeg hva jeg egentlig har brukt penger på, og hvor jeg kan kutte utgifter. - Bytlåne klær med venniner. Plutselig har begge dere mange nye kleskombinasjoner å bruke! - For meg kjøper jeg veldig raskt en topp på H&M. "Den var jo på tilbud, og veldig fin..." Så jeg prøver å tenke mer over hva jeg kjøper, særlig i forhold til klær, og om jeg faktisk trenger det. Til tross for at den bare koster 50 kr... - Med sykkel kommer man ofte langt, istedenfor buss. - Kjøp storpakk av ting sammen med venner og dele (hvis du ikke klarer å bruke alt selv). Da tjener begge på det. - + mange gode råd som er gitt tidligere i denne tråden!
Surriball Skrevet 31. juli 2012 #26 Skrevet 31. juli 2012 Ikke ta turen til sentrum med mindre du faktisk trenger noe. Det er så fort gjort å bli fristet! Legg igjen lommeboka hjemme, ta med deg nok mat og drikke på jobb/skole og evt en femtilapp til ny penn, skrivesaker og andre småting som kanskje dukker opp. Har du ikke med deg lommebok, kan du heller ikke bruke penger! Rydd jevnlig i klesskapet og gjenoppdag klærne dine. Prøv nye kombinasjoner av klærne foran speilet, så finner du deg nye antrekk helt gratis. Gå inn på klikk.no og søk på billig mat, der får du opp mange gode ukemenyer. Inviter venner hjem til deg i stedet på kafe. Server feks vafler, muffins, rundstykker. Det er også kjempekoselig å bli invitert på kveldsmat, så hvorfor ikke kjøpe en melblanding til 16 kr og spis ferskt brød med syltetøy sammen? Bruk sykkelen mye. Med regnbuksa i veska tåler du all slags vær!
hermoine Skrevet 31. juli 2012 #27 Skrevet 31. juli 2012 Hver gang du har noen småkroner til overs, ikke sleng de nederst i veska eller i lomma på jakka du aldri bruker.. Putt de i en sparebøsse:) Jeg sparte 1000 kr på et år på dette:) Så da kunne jeg kjøpe meg noe fint! (Med masse småpenger da men xP)
Vulpes Skrevet 31. juli 2012 #28 Skrevet 31. juli 2012 Kjøtt er vel dyrere enn mye annen mat, så jeg tror man sparer litt om man kun spiser kjøtt noen dager i uken. Ha alltid med matpakke overalt, så slipper man å kjøpe mat "på farten". Eventuelt kun kjøp noe billig mat fra dagligvarebutikk. Skriv regnskap etter hver måned. Tro meg, det hjelper ekstremt på økonomien! Da får man slengt i trynet hvor alle pengene blir av, og hvordan mange små summer kan bli til slutt én stor. 2
Gjest GirlDreamer Skrevet 12. august 2012 #29 Skrevet 12. august 2012 Istedet for kjøttdeig, veilg kylling, er både billigere og sunnere. For meg funket det best og ta ut 500 i uken som skulle holde til mat osv, siden jeg lett mistet oversikt over hvor mye som var brukt hvis jeg kun brukte kort. Hvis jeg hadde ekstra penger etter endt uke ble det spart. Nå som jeg jobber har jeg sett meg nødt til å slutte å ta med penger til jobb, siden jeg alltid kjøper godterier i automatene i pauserommet. Tar kun med penger på lørdager så jeg har en dag i uken med litt kos. Hvis jeg har mynter i lommeboken når jeg kommer hjem, puttes de alle i sparebøssen og blir satt på konto. Jeg handler ikke klær, har mer enn nok allikevel. Motivasjonen er at jeg sparer så mye lommepenger som mulig til ferien min, så kan jeg evt handle klær der hvis jeg finner noe fint.
Tolly Skrevet 12. august 2012 #30 Skrevet 12. august 2012 I stedet for å spare et pitterlite, fast beløp: ta av de pengene du trenger og sett resten inn på høyrentekonto som du ikke har kort til. Et helt løst eksempel uten rot i virkeligheta (slik at ikke DET blir et tema): Si at du alt i alt trenger 5000 i måneden til regninger, mat, transport mm, og du har 6000 utbetalt. Så har du de pengene du trenger tilgjengelig, men hele restebeløpet går på sparekonto, uansett hvor mye det er. Spar, obs og meny har 10 kr marked noen ganger i året. Kjøp dopapir, smøreost, leverpostei da, slik at du har til fremover. Og ikkje kjøp f eks ny body lotion før den gamle er tom. En ubdersøkelse viste at man kaster ca 20 prosent av innholdet i alle tuber og flasker.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #31 Skrevet 12. august 2012 Det er helt greit å ha med medbrakt på kino. Ikke noe fyfy over det. Vær pinlig nøye med å sjekke kilosprisen på ting du handler en periode. Etter en tid har du ganske god peiling på hva som lønner seg. Jeg trodde at det alltid ville være billigere å kjøpe store sekker med ris på innvandrerbutikker, men det er ikke nødvendigvis sant. Her jeg bor har jeg sjekket kilosprisene på innvandrerbutikker og i dagligvarebutikker, og det var faktisk billigere å kjøpe store sekker ris i dagligvarebutikker. Husker ikke om det var Rema eller Prix som hadde lavest kilospris, men jeg lærte i hvertfall at det alltid er lurt å sjekke priser sånn at man ikke går i gamle-myter-fella. I tillegg til finn.no finnes det i dag massevis av flotte facebookgrupper der man kan kjøpe, selge, bytte eller gi bort/få ting gratis som andre ikke trenger. Jeg har fått en skrivepult som er god som ny, ei vinhylle, masse pynteting, klær osv av helt fremmede folk. I tillegg har jeg mulighet til å kjøpe ting for en veldig billig penge. Fantastisk ordning for oss med trang økonomi! Bare søk på facebook etter slike grupper nær deg så finner du sikkert noe. Eneste ulempen er at man jo helst må hente disse tingene selv, og da er man ofte avhengig av bil. Men kanskje man har venner eller slekt som kan kjøre mot at man betaler bensin hvis man ikke har bil selv? Anonym poster: 521c8e82ca3c89bca0859ed7ab589955 3
solkrem Skrevet 12. august 2012 #32 Skrevet 12. august 2012 Som student har jeg spart veldig mye på ibok.no. Der får du kjøpt brukte skolebøker ofte til under halv pris. Når du er ferdig med bøkene er det bare å legge de ut for salg igjen på samme siden. Eventuelt benytte seg av oppslagstavler til kjøp og salg på skolen. Bak brød, knekkebrød og rundstykker selv. Mye bedre, billigere og som regel sunnere. Det er veldig enkelt, og tar ikke lang tid (kun ventetida for heving og steking.. ) Om du er storforbruker av en vare, sjekk om du kan gjøre noe med det. Om du kjøper mange bøker kan du f.eks se etter billigere alternativer på internett (e-bok, bestill på play, amazon osv) eller vurdere å låne mer på biblioteket. Om du spiser masse snop, drikker mye brus eller snuser kan det kanskje lønne seg med noen Sverigeturer. Om du bruker mye penger på kafebesøk er det mange andre steder man kan ha det gøy billigere. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #33 Skrevet 12. august 2012 Sikkert ikke alle det er så aktuelt for, men man kan vurdere å droppe TV. NRK får man sett på nett, det samme med utvalgte programmer fra TV3. Serier etc. kan man også se mye av på nett, evnt. kjøpe DVD-bokser. Man kan jo fremdeles ha en fysisk TV til DVD/TV-spill/oppkobling mot nett, men uten mottaker for å slippe lisens... Anonym poster: 367608ff18f838ffb3dab3b6097a8629 1
hermoine Skrevet 12. august 2012 #34 Skrevet 12. august 2012 (endret) Er det loppemarked der du bor, så dra dit "i siste liten". Jeg har tilfeldigvis kommet ganske sent på noen loppemarked (de åpner jo så tidlig, og da sover jeg jo lol), og da er de gira på å bli kvitt det som er igjen, så da får du ting til en ENDA billigere penge!! Gjerne posesalg. Utvalget er vel litt magert sånn på slutten, men har du flaks så finner du jo noe du trenger/liker likevel:) En litt for gjerrig måte å skaffe ting billig kanskje, men jeg var fornøyd med å handle på posesalg til 30 kr hihi. Endret 12. august 2012 av hermoine
inga:) Skrevet 16. august 2012 #35 Skrevet 16. august 2012 Selg det du ikke trenger/bruker lenger på nettet: Finn.no - epla.no - qxl.no osv Om du trenger ting til hjemmet og synes det er ok med brukt - se under gis bort på Finn.no Folk gir bort de mest utrolige ting. Mange kan også levere til deg mot et par hundreapper om du ikke har bil selv for henting. Hvis du ikke bruker tv så mye, kast det ut vinduet og si opp lisensen og abboet. Se heller nett-tv på internett. Nrk er gratis. Om du ikke trenger internett bredbånd hele døgnet er det billigere med mobilt bredbånd kun på kveldstid. Ha en egen pung med matpenger (kontanter) som kun brukes til matshopping og ikke andre ting. Man tenker mer på hvor mye man bruker hvis pengene er fysiske enn når de er skjult bak en pinkode. Lage ukesmenyer og handlelister. Handle stort en fast dag i uken og mindre en annen dag midt i uka. Kjøpe varmeovner med elektriske termostater slik at varmen ikke står på fullt hele tiden. Lukke dører inn til rom man ikke bruker når det er kaldt og man må skru varmen opp i huset. Invitere folk på spillkvelder hjemme med vin og tp i stedet for å gå på byn. Mye koseligere og mye billigere Og ang ferie: Prøv Workaway.info (gratis ferie:) Arbeid inntil 5 timer hver ukedag mot kost og losji og autentisk møte med lokalbefolkningen. Alt fra en uke til flere mnd. Hele verden. Flere hundre prosjekter i hvert land, alt fra vingårder til kunstprosjekter og hoteller. Eneste kosten er reisen, og man får en opplevelse for livet.
Montefalco Skrevet 17. august 2012 #36 Skrevet 17. august 2012 Microspar. Går 20 kr på sparekonto hver gang jeg bruker kort. Noe jeg ikke legger merke til. utrolig hvor mye som går inn på konto. Anonym poster: a2dbc58bb78bb4487e26709d7f141131 Du vet at du bare flytter penger fra en konto til en annen regner jeg med Du sparer ikke en krone på denne måten. Det samme gjelder alle rådene om å putte småpenger på sparebøsse. Det man sparer på er å ikke bruke penger. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #37 Skrevet 18. august 2012 Du vet at du bare flytter penger fra en konto til en annen regner jeg med Du sparer ikke en krone på denne måten. Det samme gjelder alle rådene om å putte småpenger på sparebøsse. Det man sparer på er å ikke bruke penger. Du vet at du kverulerer veldig nå? Når man putter penger på en SPAREbøsse så sparer man. Om det er den 100% korrekte måten å bruke ordet sparing på vet jeg ikke, men det er den måten 99% av oss bruker ordet sparing i dagligtale i tillegg til andre måter å spare på. Og når man bruker microSPAR så setter man gjerne pengene over på en SPAREkonto. Klart man kan spare virkelig mye penger om man lar være å bruke penger i det hele tatt, men det er ikke et alternativ for folk flest. Og det å putte småpenger på sparebøssen eller overføre 20 kr til en sparekonto hver gang man trekker kortet er kanskje ikke langsiktig sparing alltid, men det er sparing på kort sikt. Og for noen av oss er det gull verdt. Anonym poster: 521c8e82ca3c89bca0859ed7ab589955 4
Gjest O___o Skrevet 18. august 2012 #38 Skrevet 18. august 2012 Handle på salg hos H&M! Tror jeg kjøpte 24 plagg der til under 600,- en gang jeg var student
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #39 Skrevet 18. august 2012 Hver søndag skriv opp handleslista for hele uka og handle inn det du trenger. Bare en butikktur i uka sparer penger og tid. Dessuten er det enklere å velge noe sunt til middag hvis en har planlagt slik at en har ingrediensene stående i kjøleskapet. Kjøp sunne ingrendienser som er billige. Hvitløk, løk og gulerøtter holder lenge, billige og setter et ekstra piff på maten. Husk på stordrivtseffekten. Det er stor sett billigere å kjøpe noe i 2 kg format fremfor 200 gram. Coop har 40% marked noen ganger. Da er det 40% avslag på vaskemidler, dopapir, dusjsåpe, etc. Forbruksgjenstander du uansett trenger og da lønnsomt å handle på tilbud. Lyst på noen nye klær og accessories? Før du bruker 150 kr på et smykke du er usikker på passer deg, kjøp deg heller smykke på eBay til 1 dollar inklusiv frakt. Da gjør det ikke like mye om du oppdager det ikker er din stil allikevel. Anonym poster: f5f0a484b34f88bde41f6359c6268444
Montefalco Skrevet 18. august 2012 #40 Skrevet 18. august 2012 Du vet at du kverulerer veldig nå? Når man putter penger på en SPAREbøsse så sparer man. Om det er den 100% korrekte måten å bruke ordet sparing på vet jeg ikke, men det er den måten 99% av oss bruker ordet sparing i dagligtale i tillegg til andre måter å spare på. Og når man bruker microSPAR så setter man gjerne pengene over på en SPAREkonto. Klart man kan spare virkelig mye penger om man lar være å bruke penger i det hele tatt, men det er ikke et alternativ for folk flest. Og det å putte småpenger på sparebøssen eller overføre 20 kr til en sparekonto hver gang man trekker kortet er kanskje ikke langsiktig sparing alltid, men det er sparing på kort sikt. Og for noen av oss er det gull verdt. Anonym poster: 521c8e82ca3c89bca0859ed7ab589955 Litt kverulering og litt alvor. Det hjelper ingen ting å legge småpengene på sparebøsse dersom du kjøper den lille tingen småpengene ville ha blitt brukt til med en ny seddel eller med kort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå