AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #1 Skrevet 29. juli 2012 Har dere noen små tips for å enkelt spare noen kroner? Er student og enkle tips hadde vært greit! En venninne og jeg var på kino for en stund tilbake, da hadde hun med flaske med saft hjemmefra i vesken. På kinoen koster jo en flaske med drikke 30 kr, så det var smart syns jeg! (vet at medbragt er fy, men hvem ser hva du har i vesken og hva du drikker i mørket på kinoen) Anonym poster: c96b5d59c7f6727e875c53a9c35989de
Gjest "gjest" Skrevet 29. juli 2012 #2 Skrevet 29. juli 2012 Handle inn dagligvarer bare en gang i uken. 2
Gjest sensasjon Skrevet 29. juli 2012 #3 Skrevet 29. juli 2012 Kjøp store sekker med ris på innvandrerbutikker.. over tid er dette mye billigere og varer lenge! Lag hjemmekino istede: lån en film av en venn og inviter venninner. Pop popcorn og drikk saft Si opp nrk lisensen din og kvitt deg med tv. På nrk.no kan du se alle programmene gratis=) Sett vin selv. =)
Gjest tommeltott Skrevet 29. juli 2012 #4 Skrevet 29. juli 2012 Lage store måltid, fryse ned i porsjoner av det som ikke blir spist av middagen. Lage hjemmelaget brød (smaker bedre, varer lenger, billigere!) Ta med nistepakke på skolen, kantine hver dag kan fort bli 500-, uka uten at man tenker på det...(erfaring! :gjeiper: ) Gjerne porsjonere lommepengene dine for hver dag, f.eks 50-100-150 (hverdag/helg). Legge det du ikke bruker/restene av pengene på en sparebøsse. Plutselig har man 2000 spenn i den (erfaring det og! :gjeiper: ) 1
Gjest November Skrevet 29. juli 2012 #5 Skrevet 29. juli 2012 Medbragt er kjekt når en vil spare penger! Vær ellers flink til å pante flakser, kjøpe de billige alternativene på butikken, firstprice, euroshopper osv. Mange butikker selger varer på halv pris om varen snart er gått ut på dato, dette er kjekt om det er noe du skal bruke samme dag/nær fremtid. Ikke bruk penger på Internett hjemme, er mange plasser man kan bruke det gratis. Lån bøker og blader på bibloteket istedet for å kjøpe de selv. Trenger du nye møbler/ osv. så kan man finne mange skatter på bruktbuer Å selge unna ting en selv ikke trenger lengre, er jo også en måte å få litt ekstra penger i pungen. Nyttårsforsettet mitt i år, er å kjøpe alle klær på salg. Dette har gått kjempefint, er alltid salg en plass! Har halvert klesbudsjettet mitt, men føler likevel at jeg har fått tak idet jeg har lyst på.
Gjest Lisbeth Salander Skrevet 29. juli 2012 #6 Skrevet 29. juli 2012 Kjøp matvarer på Rema eller liknende lavprisbutikker og lag maten selv i stedet for å bestille takeaway:) Samme med lunsj på jobb,skole osv. Lag selv hjemmefra, og mye penger er spart.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #7 Skrevet 29. juli 2012 En venninne og jeg var på kino for en stund tilbake, da hadde hun med flaske med saft hjemmefra i vesken. På kinoen koster jo en flaske med drikke 30 kr, så det var smart syns jeg! (vet at medbragt er fy, men hvem ser hva du har i vesken og hva du drikker i mørket på kinoen) Medbragt er fy? Kanskje på restaurant, men aldri hørt om at det skal være fy på kino. Jeg kjøper aldri det rådyre kinogodiset. Anonym poster: 4c241696e7682a98f54fd9877a3a7427 7
Gjest Cessie Skrevet 29. juli 2012 #8 Skrevet 29. juli 2012 Planlegg middager for hele uka, og bruk handleliste når du handler. Ikke kjøp noe som ikke står på lista. Planlegg middagene slik at du bruker opp det du har kjøpt av grønnsaker og andre ferskvarer i løpet av et par dager. 1
lalaB Skrevet 29. juli 2012 #9 Skrevet 29. juli 2012 Jeg bruker bare kort når jeg handler, og alt jeg får av kontanter (om jeg bytter varer i butikken, eller folk skylder meg penger, penger til jul/bursdag, osv) blir lagt på sparebøssa. Det funker bra som sparemetode for meg iallfall, og på et år har jeg spart 3-4000kr. 1
fruBeist Skrevet 29. juli 2012 #10 Skrevet 29. juli 2012 Spar på 5-kroninger. Har knapt brukt en 5`er på mange år, men legger de på en boks hjemme. For noen år siden kjøpte jeg et kamera til 6.500 kr som i hovedsak ble finansiert på denne måten. Da hadde jeg spart i litt over et år tenker jeg. 4
Girly Skrevet 29. juli 2012 #11 Skrevet 29. juli 2012 Betaler alltid med kontater, det jeg får igjen i vekslepenger av 10,5 og 1 kr legger jeg på sparebøsse. I slutten av mnd har jeg penger til overs på denne om jeg da er blakk Aldri blakk fremtil lønning mere! (student)
hjertesukka Skrevet 29. juli 2012 #12 Skrevet 29. juli 2012 Lurt å lage maten selv, man trenger heller ikke kjøtt hver dag. Har også sansen for å legge en type mynt/sedler på en sparebøsse, slik som fru Beist. Vet om ei som la alle hundrelappene på bøssa, og da regninger kom, hadde hun som regel hele beløpet. Klær på salg kjøper jeg stort sett alltid, men man må ha litt tid å gå rundt og kikke, evnt kjøpe på nettet.
Lemuren Skrevet 29. juli 2012 #13 Skrevet 29. juli 2012 Handle mye og sjelden, planlegging er supert! Drikke vann/saft istedet for brus. Ikke drikke alkohol/dra ut altfor ofte og kutt røyk/snus hvis du bruker det. Alle vekslepenger på sparebøsse. Veksles inn når det begynner å bli mye, og settes inn på sparekonto. Trekke en liten sum hver måned til sparekonto. Etterhvert blir det litt. sett det automatisk på samme dag som du får de. Har du ekstra en mnd, sett de av. Dersom du kan velge avtalegiro, gjør det, da kan du spare fakturagebyrer. Ofte koseligere å ha besøk/dra på besøk til venner, enn å måtte dra på kafe, restaurant eller kino. Lag heller kaffe/te hjemme. Enkelt å bake noe billig også. Hjemmelagde rundstykker eller vannbakkels er jo veldig billig og godt! Frys ned brød i skiver, og ta opp de du skal bruke. Smøres på morgenen frosne, så er de tint i matboks til du skal ha lunsj. Spar på rester. Lag store prosjoner og frys ned f.eks. Både lettvint og billig. Termos med varm/kald drikke er jo også topp, istedet for å kjøpe dyre juicer/kaffe/brus på studie-stedet. Litt mye på en gang, men hvis noe av det kan være brukbare tips, så er det jo flott 1
Gjest Skrevet 29. juli 2012 #14 Skrevet 29. juli 2012 Vær bevisst på ditt eget behov. Ikke kjøp det du greier deg godt uten. Selv om klær er billige på salg, så sparer du ikke penger når du kjøper noe du ikke har behov for. Planlegg fram i tid. Kjøp f.eks. yttertøy og sesongrelaterte saker på salg i slutten av sesongen, om du vet at du kommer til å måtte kjøpe det uansett. Mat. Vi kaster fryktelig mye mat her til lands. Ikke kjøp mer enn du konsumerer eller kan fryse ned. Som andre sier, lag store porsjoner med mat og frys unna slik at du har en sunn og billig middag på null tid. Unngå å kjøpe dyr ferdigmat og halvfabrikata. Masse bra oppskrifter på nettet, fryser finner du sikkert på finn.no, eller på tilbud på Elkjøp. Alkohol og fest: Strengt tatt luksus, men hvem vil være uten? Bestem deg for hvor mye du har råd til. Prøv å få pengene til å strekke lengst mulig. Hør med reiseglad slekt om noen kan orfe taxfree kvota på deg. Utnytt eventuelle naturressurser. Kan du få epler fra naboer? Lag eplemos og frys i små pakker. Godt pålegg. Sopp og bær i skogen, det gir deg frisk luft og mosjon i samme slengen. Selvsagt avhengig av hvor du bor. I en del områder med mye grønnsaksdyrking blir mye satt igjen ute på åkrene fordi størrelsen ikke passer eller de har skader. Hør om du får plukke. Kan konserveres og spares for vinteren. Kanskje noe ekstremt for den gjengse student, men dog. 1
Singha Skrevet 29. juli 2012 #15 Skrevet 29. juli 2012 Begynn å spille en MMO. Du vil aldri få pengeproblemer igjen om du blir hekta. Lover. 2
Gjest Urr Skrevet 29. juli 2012 #16 Skrevet 29. juli 2012 Jeg låner alltid bøker og film på biblioteket. Skal jeg på kino kjøper jeg snop og drikke på den billigste butikken. Jeg trekker alltid tilside alt jeg vet jeg får i regninger, og fordeler resten av penger på mat, klær, sparing til ulike formål. De siste to månedene har jeg begynt å tråle bruktbutikker når jeg må ha meg nye klær. Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe nytt før jeg virkelig trenger det.
mumfi Skrevet 29. juli 2012 #17 Skrevet 29. juli 2012 Skrive opp budsjett og følg det Og legg alltid av penger til husleie, strøm etc. med en gang du får penger.
Katarinaz Skrevet 29. juli 2012 #18 Skrevet 29. juli 2012 Det her var en smart tråd, får følge med her, som den kommende student jeg er!
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #19 Skrevet 29. juli 2012 Si opp treningsmedlemmskapet med mindre du er ekstrem flittig bruker, tren med DVD-er hjemme i stua istedenfor og bruk naturen. Lett 4000 kr spart inn i året. Anonym poster: f5f0a484b34f88bde41f6359c6268444
Leeloo Skrevet 30. juli 2012 #20 Skrevet 30. juli 2012 Finner masse fint på Fretex, gjerne merker jeg vanligvis ikke tar meg råd til. Ikke bruke penger på billigmerkene som H&M og Gina Tricot, sannsynligvis kostet plagget mindre på salg (av og til finne man selfølgelig noe man vil ha uansett merke da). Enkelte av butikkene har også møbler, der kan du finne bra ting. Ellers er "gis bort" siden til Finn.no verdt noen besøk hvis du har mulighet til å hente. Kanskje ikke de mest fasjonable møblene, men er ganske sikker på at du vil klare å møblere en hybel helt gratis. Følg med på butikkene som har 40% avslag på f.eks Findus, Toro, frukt/grønt osv. Ofte er det de butikkene som ikke er billigst ellers, ICA f.eks. De har også en del billigvarer som er kurant kvalitet (fant akkurat 1 kg müsli til 12 kr, og sunnere enn den jeg har kjøpt fra Axa før og under halv pris). Kjøp frukt/grønt på innvandrerbutikk, nesten alltid billigere, og bedre utvalg, de har også oljer, linser og ris i store pakker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå