Gå til innhold

Menn og båt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som skjer med menn når de får seg egen båt? Min samboer for eksempel er en ellers nokså normal, rolig og fornuftig mann. Men når vi er i båten er det kjefting og kommandering til styrbord og babord...

Jeg forstår at i en båt kan det ikke alltid være demokrati og avstemning for hver minste ting, men når jeg ser at jeg ikke klarer å hoppe i land fem meter fra den glatte knausen som er målet er det bare slik det er...

Er det flere enn meg som er (litt) glad for at årets båtferie er over? <br /><br /> Anonym poster: 654f0c833bc3e0f0ac62e0541c4eeade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sagt klart i fra at når vi får oss båt, er jeg helt ubrukelig på vannet med tau, legge til, hoppe i land osv, så det må han nesten klare på egen hånd. Jeg tror det ofte kan være veldig stressende situasjoner, og det er det som fører til at mannen din blir litt varm i toppen? Det er jo litt synd, for båtliv for meg er totalt avslapping og kos.

Jeg vil iallefall gjerne ha en lettkjørt båt den dagen vi skal kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lettkjørt båt, men om man vil legge til med manuell dregg må man nesten være to, en foran og en bak...

For all del, mye koselig med båt også, men enkelte situasjoner fikk frem ytterpunktene i oss humørmessig. <br /><br /> Anonym poster: 654f0c833bc3e0f0ac62e0541c4eeade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hva med å legge reiserute til havner/brygger, slippe å legge til på øyer med kun krok og tau f.eks? Da er det ofte litt enklere å legge til for en person.

Er vi ute med båt legger vi enten til i en bukt, med kun dregg, og svømmer ttil land, evt kjører til brygger og legger til. Jeg ser helt klart problemstillingen da jeg har vært på båtturer med andre som kjefter og smeller på den andre personen. Alltid pga stress, og sånn vil jeg ikke ha det, derfor er nok samboer'n snille med meg og sier ingenting. Allikevel merker jeg han blir stresset i enkelte situasjoner.

Du får snakke med ham og si ifra, kanskje dere finner en løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi finner alltid en løsning, dette var mer ment som et hjertesukk. Båten kommer ikke mellom oss eller noe...

Er enig i at dette er stressrelatert. <br /><br /> Anonym poster: 654f0c833bc3e0f0ac62e0541c4eeade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha... Kjenner meg litt igjen her altså.

I stressa situasjoner, spesielt når det blåser sideveis ol., kan det fort oppstå litt amper stemning ombord hos oss også. Ikke mer enn at vi kan glise av det etterpå, men der og da kan det være hett.

Jeg for min del synes det er mye bedre å legge til i naturhavner, der vi ikke er til utstilling for andre. Jeg blir mer stresset av overfylte gjestehavner, der den ene millionbåten etter den andre glinser i solen.

Skal vi være uheldig er det bedre å gå rett i et svaberg, enn i en Princess 45 fot, hehe...

Jeg tror det er et velkjent fenomen dette her. Mannfolka skriker og hoier om at vi kvinnfolk skal ta imot. Det er iallefell en gjenganger blandt de vennene vi har med båt.

Men heldigvis er båtlivet stort sett ro og avslapping ;)

Endret av muffins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som skjer med menn når de får seg egen båt? Min samboer for eksempel er en ellers nokså normal, rolig og fornuftig mann. Men når vi er i båten er det kjefting og kommandering til styrbord og babord...

Jeg forstår at i en båt kan det ikke alltid være demokrati og avstemning for hver minste ting, men når jeg ser at jeg ikke klarer å hoppe i land fem meter fra den glatte knausen som er målet er det bare slik det er...

Er det flere enn meg som er (litt) glad for at årets båtferie er over? <br /><br /> Anonym poster: 654f0c833bc3e0f0ac62e0541c4eeade

Da har du antagelig en samboer som har kjøpt større båt enn han takler, han er antagelig livredd hele tiden derfor kjefter han og skriker. Foreslå en jolle isteden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lettkjørt båt, men om man vil legge til med manuell dregg må man nesten være to, en foran og en bak...

For all del, mye koselig med båt også, men enkelte situasjoner fikk frem ytterpunktene i oss humørmessig. <br /><br /> Anonym poster: 654f0c833bc3e0f0ac62e0541c4eeade

Dersom man ikke kan legge til båten alene har man strengt talt ikke noe med å kjøre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hva med å legge reiserute til havner/brygger, slippe å legge til på øyer med kun krok og tau f.eks? Da er det ofte litt enklere å legge til for en person.

Er vi ute med båt legger vi enten til i en bukt, med kun dregg, og svømmer ttil land, evt kjører til brygger og legger til. Jeg ser helt klart problemstillingen da jeg har vært på båtturer med andre som kjefter og smeller på den andre personen. Alltid pga stress, og sånn vil jeg ikke ha det, derfor er nok samboer'n snille med meg og sier ingenting. Allikevel merker jeg han blir stresset i enkelte situasjoner.

Du får snakke med ham og si ifra, kanskje dere finner en løsning :)

Hvorfor har dere ikke bare langt nok dreggtau og revers og motorkontroll på båten ? Svømmer dere i land hver gang dere skal legge til på en øy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha... Kjenner meg litt igjen her altså.

I stressa situasjoner, spesielt når det blåser sideveis ol., kan det fort oppstå litt amper stemning ombord hos oss også. Ikke mer enn at vi kan glise av det etterpå, men der og da kan det være hett.

Jeg for min del synes det er mye bedre å legge til i naturhavner, der vi ikke er til utstilling for andre. Jeg blir mer stresset av overfylte gjestehavner, der den ene millionbåten etter den andre glinser i solen.

Skal vi være uheldig er det bedre å gå rett i et svaberg, enn i en Princess 45 fot, hehe...

Jeg tror det er et velkjent fenomen dette her. Mannfolka skriker og hoier om at vi kvinnfolk skal ta imot. Det er iallefell en gjenganger blandt de vennene vi har med båt.

Men heldigvis er båtlivet stort sett ro og avslapping ;)

Ta imot ? Dummeste jeg har hørt. Ta imot en båt som går for fort mot land ,da knekker lett armer eller ben. Dersom båtfører har kontroll trenger en ikke å ta imot. Og dersom han ( eller hun) ikke har kontroll skal man ikke ta imot. Det er bedre at båt og brygge eller fjell tar støyten enn armer og ben.

Endret av sebastianen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere ikke bare langt nok dreggtau og revers og motorkontroll på båten ? Svømmer dere i land hver gang dere skal legge til på en øy ?

He he ikke vår båt, så når vi får egen løser vi det nok på en annen måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du antagelig en samboer som har kjøpt større båt enn han takler, han er antagelig livredd hele tiden derfor kjefter han og skriker. Foreslå en jolle isteden....

Enig med denne. Samboeren min har lik oppførsel på land som i robåten vår.

Anonym poster: 65da24f9d3cf3e79917a820c9031599c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Da har du antagelig en samboer som har kjøpt større båt enn han takler, han er antagelig livredd hele tiden derfor kjefter han og skriker. Foreslå en jolle isteden....

Dersom man ikke kan legge til båten alene har man strengt talt ikke noe med å kjøre den.

Hvorfor har dere ikke bare langt nok dreggtau og revers og motorkontroll på båten ? Svømmer dere i land hver gang dere skal legge til på en øy ?

Ta imot ? Dummeste jeg har hørt. Ta imot en båt som går for fort mot land ,da knekker lett armer eller ben. Dersom båtfører har kontroll trenger en ikke å ta imot. Og dersom han ( eller hun) ikke har kontroll skal man ikke ta imot. Det er bedre at båt og brygge eller fjell tar støyten enn armer og ben.

Multisitat er heftig. Du bare velger alle du vil sitere for så å trykke på den rosa boksen nede i hjørnet på skjermen.

Når det gjelder det siste sitatet her tror jegdet dreier seg om å ta imot fortøyningstau og ikke selve båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Patetiske små menn i alt for store båter. Joda, jeg ser det hver gang jeg er ute med 20 fotern min. Spesielt de over 30 som ikke har måttet ta båtførerprøven, og spesielt de som aldri har vært på sjøen, men plutselig fått god nok råd til å skaffe seg en 30 fots cabincruiser.

For det første gjør de det ukoselig på sjøen for andre båter som er ute for å fiske, dorge eller bare loffe rundt, med sin full fart og digre dieselmotor. For det andre gjør de det også tydeligvis surt for familien ombord, da det åpenbart blir mye styr og stress når man ikke egentlig kan gjøre båt. Alle kan kjøre en båt rett fram over kjent farvann, men med en gang man er utenfor komfortsonen sin i ukjent farvann, må bruke sjøkartet, gps, følge staker og sektorer, ja da tror jeg det er mange som ikke har peiling og derfor blir dritstressa. Samme med å legge til kai. Om du ikke har erfaring med båt så er det klart det blir styr. Har du kjørt båt fra du var 10 år, så ligger det i fingra, og man trenger ikke kjefte på kona. Faktisk er det ikke noe problem å gjøre alt selv med en 20-30 fots båt. Sleng ut anker (automatisk eller ikke), kjør mot kai, gå forran med entrehake og dra deg til land. Fortøy. Evnt om du er på brygge legg til sidelengs. Da må man imidlertid skjønne hvordan man manøvrerer en båt.

Nei, jeg ser mye latterlig på mine småturer. Og selv om jeg har råd til en båt i mangehundretusenkronersklassen, så er jeg svært fornøyd med min 20 fots fiskebåt med 60 hester. Går bra gjør den også. Jeg ler av nissene i sine 40 fots cabincruisere som brenner 10 liter drivstoff på mila. Sure ser dem ut også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Enig med denne. Samboeren min har lik oppførsel på land som i robåten vår.

Anonym poster: 65da24f9d3cf3e79917a820c9031599c

Altså, han har alt for fin dame og er derfor sinna fordi han ikke vet hvordan man behandler henne ;)

Stakkars dere kvinner med håpløse menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, han har alt for fin dame og er derfor sinna fordi han ikke vet hvordan man behandler henne ;)

Stakkars dere kvinner med håpløse menn.

Mer det at han er samme gode mannen som landkrabbe og til sjøs. :gjeiper:

Anonym poster: 65da24f9d3cf3e79917a820c9031599c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Mer det at han er samme gode mannen som landkrabbe og til sjøs. :gjeiper:

Anonym poster: 65da24f9d3cf3e79917a820c9031599c

Ah.Da er du vel ikke så pen likevel da ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multisitat er heftig. Du bare velger alle du vil sitere for så å trykke på den rosa boksen nede i hjørnet på skjermen.

Når det gjelder det siste sitatet her tror jegdet dreier seg om å ta imot fortøyningstau og ikke selve båten.

Vel, jeg er altfor impulsiv til å lese hele tråden før jeg svarer. Man tar ikke imot tau dersom man selv befinner seg i båten som skal legge til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...