Gå til innhold

"Seriøs valpefabrikk"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over denne annonsen på Finn.no og fikk hakeslepp:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36253024

Jeg visste ikke en gang at noe slikt var lov i Norge. Hvordan kan man gjøre dette seriøst når man har oppdrett av så mange raser og "selger 2-3 kull i måneden".

Når det er sagt, så virker det - utfra annonseteksten - forholdsvis seriøst. Min umiddelbare magefølelse av måten dette er satt opp på var stor skepsis, nesten avsky. Men når jeg leser hvordan valpene blir sosialisert og preget, så virker akkurat den biten ganske bra. Faktisk lurer jeg på om små oppdrett hjemme i stua bruker valpetiden så effektivt som disse gjør?

Likevel kan jeg ikke tro at dette kan være noe bra. Hva sier NKK og de respektive raseklubbene om dette?

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke peiling, men bildene og annonseteksten så jo veldig bra ut. At noen gjør dette som heltidsjobb og er profesjonelle syns jeg bare er positivt, heller det enn hvilket som helst nek som gjør det som "hobby".

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser den. Men jeg ser også et par problemer her.

1. Med så mange raser som de avler på, hvordan klarer de å følge opp hvilke linjer de krysser? Det står at mødrene bor hos forvert-familier og har blitt sjekket for mulige sykdommer. Men har de en bevisst strategi med avlen? Vet de linjene på faren? Vet de hvordan dette kullet kan evt. forbedre rasen?

2. Når de selger 2-3 kull i måneden, hvordan har de da tid til å følge opp alle valpekjøperne?

3. Når dette blir en bedrift, så må man tjene penger for at det skal gå rundt. Hvordan skal dette gå sammen med seriøs avl og salg til seriøse kjøpere?

Skrevet

Hmm, her ble jeg veldig todelt...

Det virker jo som et flott sted, med eiere som vet hva de driver med ang sosialisering og aktivisering, har ansatte som tyder på at de selv innser at å drive med dette alene blir for mye, fine bur/gårder/innhegninger osv osv

MEN...det er det der som du nevner...2-3 valpekull pr mnd? Skulle likt å visst mer om akkurat dette.

Hvor ofte går samme tispa drektig for eksempel? Hvordan får de solgt så mange valper (hundemarkedet er jo allerede sprengt)? Og da lurer jeg også på om hvem som får kjøpe valper...alle eller ser de an potensielle valpekjøpere?

• Liker 2
Skrevet

Jeg aner ikke, men med fem fulltidsansatte så regner jeg med at det er mange timer som går på å ordne de ulike tingene.

Skrevet

Wow, den sosialiseringsbiten så altfor heftig ut. Jeg hadde vært redd for å få en stresset valp hvis jeg hadde kjøpt herfra. Mye av dette arbeidet kan og bør valpekjøperne gjøre selv. Hvorfor er det om å gjøre å kjøpe en 8-uker gammel valp som er stueren, lystrer på innkalling og går pent i bånd? Og skogstur når de er så små?? Det er utrolig viktig med søvn og ro når valpene er så små. Jeg ville nok aldri kjøpt valp herfra.

• Liker 4
Skrevet

Min første tanke er at denne annonsen er bare tull og tøys. Hvis en ser på bildene så er kvaliteten veldig ulik og det ser ut som de er tatt fra forskjellige steder og hus. I teksten står det:

"Fra uke 7 blir de dagelig kjørt til Oslo sentrum hver morgen der de får 2 timers miljøtrening. Første gangen sitter de i et bur på jul som vi drar med oss på t-banen, toget, bussen, Oslo S, heiser, varehuset Oslo City og gå gata Carl Johan mens hundemor går ved siden av.

Noe som i tillegg till miljøtrening også gir dem forbredelse for flytransport i kasse.

De påfølgende dagene må valpene gå på sine føtter de samme rundene rundt i byen. Sammen med moren og et par søsken tar de trikk, buss, t-bane og tog. Etter hvert går de en og en med oss.

Hver ettermiddag er de med oss til Frognerparken og treffer masse fremende hunder. Hver kveld ligger de utslitt framfor tv'n sammen med oss og får kos. "

Det er jo det glade vanvidd å miljøtrene 7 uker gamle valper i flere timer i Oslo sentrum, og selv om de hadde orket å gå så mye, så sier det seg selv at til og md med 5 ansatte har de ikke muligheten å gjøre alt det de gjør som det står i hele annonseteksten. Og selvølgelig har de jo ikke valpene inne på eget soverom i to uker når de har så mange kull.

Jeg tror denne annonsen er laget for å fremprovesere nettopp slike diskusjoner som denne. Og det at dette skal være en seriøs oppdretter som IKKE har hverken etternavn eller telefonnummer i annonsen sier også sitt ;-)

Og SKULLE det mot formodning være tilfelle - så er det hele horriblet uansett. Totalt misforstått miljøtrening, MYE stress og på langt nær optimale forhold for en liten valp. Man blir ikke sosialisert av å bo i en kennel uansett! Det er mine omplasseringhunder gode beviser på ;-)

• Liker 7
Skrevet

Hvor ofte går samme tispa drektig for eksempel? Hvordan får de solgt så mange valper (hundemarkedet er jo allerede sprengt)?

I følge teksten får hver tispe bare to kull. Når man da har så mange raser og så mange kull... det virker litt for samlebåndspreget for meg.

Men, som du også nevner, sosialiseringsdelen for valpene er jo enestående, og jeg tviler på om alle "kjøkkenoppdrettere" med et kull i året følger opp dette like bra.

Skrevet

To timer i Oslo hver dag er kanskje litt i overkant, men jeg mener så absolutt at mijløtrening fra før valpen er leveringsklar er helt sentralt. Valper har et lite vindu hvor de er mer enn vanlig åpne for sosialisering, og det er veldig viktig at den blir miljøtrent og sosialisert i akkurat det vinduet. Jeg husker dessverre ikke nøyaktig når dette vinduet er, men det lukkes bare noen uker etter at valpekjøper overtar.

Man skal ikke stresse valpen, selvsagt. Men valpetiden er ikke bare en lek-og-sove-tid. Det er vel så mye en læretid, og bruker man ikke den tiden godt, så mister man mye viktig læring som man aldri kan ta igjen senere på samme måte.

Skrevet

Jeg har bestemt meg og er helt sikker på at annonsen er tull. Jeg har sett bilde av agilitybanen før på nett, bildet av Bichon Frisè "inne i kennelen" er definitivt ikke fra dette stedet, og hvis man ser på bildet der en hund går på et hinder i hagen, så er dette en heeeelt annen hage enn i Oslo ihvertall (ser ut som et sydligere land pga steinen og det brente gresset). Og det gamle bilde av Sheltivalpene passer jo overhode ikke inn.

Det er nok noen som har det veldig moro på vår bekostning og venter på mailer av folk som reagerer.

• Liker 2
Skrevet

Miljøtrening i Oslo to timer om dagen trenger ikke bety at man stresser opp valpen

Om de får ligge i bur og sove f.eks så fremmer jo dette egenskapen å kunne sove selv om det skjer ting rundt en.

Dette er noe jeg har trent med alle valper jeg har hatt opp gjennom årene. Tatt de med til en travel plass, sørget for at de har med en liggeplass så de kan sove trygt og godt... noe som har endt med at alle mine hunder har sovet seg gjennom støvsuging, ringing på døra, mennesker som trasker ut og inn av huset osv osv

En hund jeg passet spratt opp hver eneste gang jeg så mye som tenkte på å gå fra ett rom til et annet...virket som en mer stresset hund enn mine hunder.

Skrevet

To timer i Oslo hver dag er kanskje litt i overkant, men jeg mener så absolutt at mijløtrening fra før valpen er leveringsklar er helt sentralt. Valper har et lite vindu hvor de er mer enn vanlig åpne for sosialisering, og det er veldig viktig at den blir miljøtrent og sosialisert i akkurat det vinduet. Jeg husker dessverre ikke nøyaktig når dette vinduet er, men det lukkes bare noen uker etter at valpekjøper overtar.

Man skal ikke stresse valpen, selvsagt. Men valpetiden er ikke bare en lek-og-sove-tid. Det er vel så mye en læretid, og bruker man ikke den tiden godt, så mister man mye viktig læring som man aldri kan ta igjen senere på samme måte.

Ingen "vinduer lukkes" for alltid. Det er fullt mulig å lære valpen nye ting og sosialisere den i ettertid også. Ofte er mye av stresset og senere adferdsproblemer hos hund, knyttet til for mye og voldsom sosialisering i for ung alder.

Skrevet

I følge teksten får hver tispe bare to kull. Når man da har så mange raser og så mange kull... det virker litt for samlebåndspreget for meg.

Jaha, misset visst den delen :)

Det er jo bra at tispene ikke går drektige "hele tiden" da og at de har max antall kull.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er bildene fine, de er jo fra google :ler:

Anonym poster: 8026d2c256c0ef8af6c34cb311249286

• Liker 2
Skrevet

Tar virkelig dere alle denne annonsen for god fisk? Ingen som har mistanker om at det er trolling?

Skrevet

Tar virkelig dere alle denne annonsen for god fisk? Ingen som har mistanker om at det er trolling?

Jeg har alltid mistanke om trolling når det kommer til bl.a. KG :fnise:

Men det betyr ikke at det ikke er verdt å diskutere av den grunn

Skrevet

Jeg har alltid mistanke om trolling når det kommer til bl.a. KG :fnise:

Men det betyr ikke at det ikke er verdt å diskutere av den grunn

Men da er det mer nyttig å diskutere fenomenet valpefabrikker ut i fra hva vi mener er defininsjonen på en valpefabrikk og en "seriøs" oppdretter for eksempel? Det finnes etter min definisjon flere valpefabrikker i Norge til tross for at hverken mattilsynet eller skatteetaten bryr seg.

Skrevet

Ingen "vinduer lukkes" for alltid. Det er fullt mulig å lære valpen nye ting og sosialisere den i ettertid også. Ofte er mye av stresset og senere adferdsproblemer hos hund, knyttet til for mye og voldsom sosialisering i for ung alder.

Det er absolutt mulig å lære valpen nye ting senere. Man kan lære voksne hunder nye ting også. Det var ikke det jeg mente, mulig jeg formulerte meg litt vel vagt. Jeg skal sitere kilden min:

"The Critical Period [...] means that during this time, the pup is predisposed to and has the greatest capacity to learn particular social skills. It is in this period when dominance hiearchies are formed and dogs learn and practice their submissive behaviours. They learn to beg for food, whom to beg from, and how to turn their begging into social greetings. They learn what species they belong to.

At sixteen weeks the social learning window closes. After that the dog has very poor abilities to develop or change its social skills. Essentially, at sixteen weeks, the dog's social personality is set for life. If a dog is shy of people at sixteen weeks then it will be shy the rest of it's life. Can it learn not to be shy with intense training? It certainly could make some progress but it will always have a social "accent"."

Denne perioden er mellom 2-16 uker (denne perioden kan variere noe mellom ulike raser og individer).

Kilde: "Dogs: A New Understanding of Canine Origin, Behavior, And Evolution." av Raymond og Lorna Coppinger.

Skrevet

Det er absolutt mulig å lære valpen nye ting senere. Man kan lære voksne hunder nye ting også. Det var ikke det jeg mente, mulig jeg formulerte meg litt vel vagt. Jeg skal sitere kilden min:

"The Critical Period [...] means that during this time, the pup is predisposed to and has the greatest capacity to learn particular social skills. It is in this period when dominance hiearchies are formed and dogs learn and practice their submissive behaviours. They learn to beg for food, whom to beg from, and how to turn their begging into social greetings. They learn what species they belong to.

At sixteen weeks the social learning window closes. After that the dog has very poor abilities to develop or change its social skills. Essentially, at sixteen weeks, the dog's social personality is set for life. If a dog is shy of people at sixteen weeks then it will be shy the rest of it's life. Can it learn not to be shy with intense training? It certainly could make some progress but it will always have a social "accent"."

Denne perioden er mellom 2-16 uker (denne perioden kan variere noe mellom ulike raser og individer).

Kilde: "Dogs: A New Understanding of Canine Origin, Behavior, And Evolution." av Raymond og Lorna Coppinger.

Jada jeg er opplyst om Coppingers synspunkter på dette, men det betyr ikke at det ikke er flere meninger om akkurat dette der ute :-).

Det jeg mener å si, er at jeg ser veldig mange misforståelser mht å sosialisere og miljøtrene små valper, og at dette ofte får større konsekvenser som unghund og voksne fordi eier har vært litt vel overivrig i miljøtreningsbiten. Og 2 timer i Oslo sentrum nedover Karl Johan daglig er litt vel i overkant for en 7 uker gammel valp. For en 12 uker gammel valp også for den saks skyld.

Generelt er vi for lite flinke til å ta det litt med ro og ta èn ting om gangen, og ikke minst trene ro-trening og ha pauser mellom alt vi skal få disse små valpene til å gjennomgå og oppleve.

Skrevet

Joda, jeg ser absolutt at man kan gjøre for mye av det. Hvis man ender opp med en stresset valp, så har man jo gjort det feil.

Har du noen tips til bøker som mener noe annet enn Coppinger? Jeg er alltid interessert i å lese meg opp og lære mer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...