Gå til innhold

Hvordan er adferden til en drektig katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er midlertidig hjem for en katt fra dyrebeskyttelsen, som har gått ute alene i ca et år. Hun har vært innepus nå i ca en mnd, men jeg lurer litt på om hun kanskje er drektig, siden hun ikke er sterilisert. Hun var veldig tynn da jeg fikk henne, så hun har naturligvis vokst rundt magen, men jeg synes den er "hard" å ta på, samt at pattene er litt rosa og har etter min mening blitt litt større. Hun har de siste dagene ligget på gulvet og rullet seg samtidig som hun lager slags "stønnelyder", virker generelt mer urolig samtidig som hun er veldig kosete. Sover mer enn før, og vasker seg oftere bak. Tidligere har hun kun holdt seg til sofaen eller kurven sin, men nå går hun mer rundt for å finne andre plasser å legge seg. Mistenker veldig sterkt at det kan nærme seg en fødsel, er det noen som vet hvilken adferd katten får i dagene før fødselen?

Anonym poster: 4b57266eb2562e1a5e434a9d90c3f977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at du har meldt deg frivillig og hjelper en katt i nød :smilyblomst:

Har katten kommet direkte fra utegang/hjemløs til deg, hvor hun så har oppholdt seg i en hel måned, uten at hun har fått en skikkelig helsesjekk? Hun bør selvfølgelig direkte til veterinær om hun ikke har vært der, og følges opp med vanlig rutine for hjemløse katter: Fullstendig sjekk, medisinering om nødvendig for øremidd, orm, sår etc, vaksinering, ID-merking og kastrering. Dersom hun kommer fra et utsatt område bør hun også testes for FIV/FeLV. Alt etter hva helsesjekken (helsetilstand og progresjon i eventuell drektighet) tilsier, bør det vurderes om katten skal bære fram kattungene.

Utfra det du beskriver virker jo katten gjerne drektig. Samtidig har jeg vanskelig for å skjønne at det ikke har slått noen å sjekke grundig da katten ble tatt inn. Vanligvis er det ønskelig å kastrere katten så fort det lar seg gjøre, nettopp grunnet problemstillinger som dette.

Har du ikke en kontaktperson i DB som følger deg opp og hjelper deg med alt dette? :)

Anonym poster: eac15aed2831f392d1271dada89b72d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er 1-2 uker igjen til fødsel begynner de å virkelig lete etter sted å føde. De kan begynne tidligere, , men siste par ukene er det virkelig merkbart. Rosa pupper ar vanlig tegn på graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...