Gå til innhold

Hva betyr "frakk"? At noe er frakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Haha, alle er jo helt på jordet. Hvis en hedmarking sier "det var helt frakt" så betyr det at det var skikkelig drøyt. For eksempel om pris. En frakk pris = en drøy pris (dyrt).

NEI!

Hvis en hedmarking sier det så betyr det dugelig (både i negativ og positiv mening).

Du er jo ikke engang fra hedmark så hvorfor diskuterer du dialektord herifra?

Anonym poster: 851c434efbea2da3a8269fbe27dd7318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Frakt ... å sende noe, med posten for eksempel.

;) Følte bare for å være en del av dette :fnise:

Jeg ville kjøpe en frakkt fin frakk, men prisen på frakten var for frakk. :kjefte:

Anonym poster: b0cb4e423bf67922c71415953e30ebd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Jeg ville kjøpe en frakkt fin frakk, men prisen på frakten var for frakk. :kjefte:

Anonym poster: b0cb4e423bf67922c71415953e30ebd8

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra Gudbrandsdalen, og med "frakk" mener vi gjerne noen (eller noe) som er driftig, vittig, småfrekk, kul og/eller dyktig. Uttrykket har en viss letthet og snert.

Anonym poster: 981224412934f92e13344fdd80425506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!

Hvis en hedmarking sier det så betyr det dugelig (både i negativ og positiv mening).

Du er jo ikke engang fra hedmark så hvorfor diskuterer du dialektord herifra?

Anonym poster: 851c434efbea2da3a8269fbe27dd7318

Faktisk er jeg 75 % hedmarking, så det tillater jeg meg. Alle hedmarkinger jeg kjenner bruker frakt i betydningen drøyt (for eks. frakk pris = dyrt, en person er frakk = han/hun er drøyt flink til noe etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra andre sia ta Mjøsa enn det Ringsaker er, og her bruker vi frakk om noe som oftest er drøyt. Men det er litt vanskelig å oversette dialektord, så det kan også ha litt andre variasjoner, men stort sett er det som Lista sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her i lillehammer er det ihvertfall et positivt ladet ord, kult/braosv.

Har til og med "frakke dager" her i byen, da er det masse som skjer i gatene og tilbud osv.

Er mange turister som misforstår og tror vi har frakkedager, hehe.

Anonym poster: 19303eb058e55f02db9424ff1089e988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faktisk er jeg 75 % hedmarking, så det tillater jeg meg. Alle hedmarkinger jeg kjenner bruker frakt i betydningen drøyt (for eks. frakk pris = dyrt, en person er frakk = han/hun er drøyt flink til noe etc.).

Men dugelig/bra fungerer på samme måte i alle eksemplene dine. En dugelig pris = dyrt, dugelig = flink osv.

Anonym poster: de71db11420784366090c2ee53f9b9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye familie i gudbrandsdalen, og har aldri hørt dette ordet brukt i noen positiv betydning. Bestemors favorittuttrykk var "det er det frakkeste jeg har hørt!", da visste man at nå hadde det skjedd noe drøyt. Tror aldri jeg har hørt noen av de yngre generasjonene bruke dette ordet, men de eldre bruker det ofte. Kanskje det har fått en litt endret betydning med årene, at det har blitt mer positivt ladet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...