Gå til innhold

lang eller kort kjole i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i bryllup på høsten og lurer på hva som er mest vanlig av kort eller lang kjole? Med kort kjole mener jeg selvfølgelig ikke lårkort bare så det er sagt! ;)

Jeg er veldig i tvil så derfor jeg spør :)

AnonymBruker
Skrevet

Står det ikke noe kleskode i invitasjonen? Er den sommerlig pent, sort dress eller coctail så passer det aller best med kort skjørt (noen lange kan også fint gå an), men om det er formelt eller galla så bør du definitivt ha langt. Om det ikke står kleskode, kan du jo kanskje ta en telefon til brudeparet og høre? :)

Anonym poster: a5b4d40b2e52bbb58a8dbebde3825a36

• Liker 1
Skrevet

Det står pent antrekk... :)

Skrevet

Det lurer jeg også på! Her er kleskoden pent kledd. Kan jeg bruke lang kjole da?

AnonymBruker
Skrevet

Fra tieroom.no:

Pent antrekk

Det er ikke tydelig hva pent antrekk hentyder til. Derfor bør man unngå denne kleskoden, men dessverre brukes den ganske ofte. Sammenhengen kan gi en ledetråd, og man kan normalt anta at klærne skal være hele, ikke for slitte, skitne eller glorete. Unngå treningsklær eller arbeidsklær, man bør heller ikke komme i sandaler eller joggesko, med andre ord skal ha på seg velstelte sko. En del lokaler (for eksempel restauranter) synes ikke at det er greit med jeans, mens andre synes at det går bra med jeans så lenge de er rene og hele og ikke «sægger». Normalt sett skal man ikke ha på seg kortbukser.

Jeg vil tro at kort skjørt er helt greit :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Det står pent antrekk... :)

Da kan du trygt bruke kort kjole. Du presiserer selv at den ikke er lårkort. Det er ikke passende i noen anledning.

Hvis bryllupet hadde vært formelt, ville kleskoden vært oppgitt, vil jeg anta.

Gjest Pheel
Skrevet

Kort-kort eller dyp utringing er selvsagt et nei.

Ellers kan du selvsagt bruke en galvlang kjole, dvs. kort, men dekkende.

Skrevet

Og nettopp derfor synes jeg det er en uting at man ikke bruker de gamle gode kleskodene, så slipper gjestene å lure. En ting er å ikke ville kreve at folk skal gå i ditt og datt, en annen ting er å være så vag at man gjør gjestene mer forvirret enn å hjelpe.

Med pent ville jeg også tenkt at kort kjole er greit.

• Liker 2
Skrevet

Og nettopp derfor synes jeg det er en uting at man ikke bruker de gamle gode kleskodene, så slipper gjestene å lure. En ting er å ikke ville kreve at folk skal gå i ditt og datt, en annen ting er å være så vag at man gjør gjestene mer forvirret enn å hjelpe.

Med pent ville jeg også tenkt at kort kjole er greit.

Er lang kjole også greit?

Skrevet

I mine øyne så er lang også greit ja :-). Selv har jeg mange lange kjoler og skjørt, og hadde antagelig ikke stusset på å velge det dersom det var det jeg følte for den dagen :-). Lang behvør ikke bety stivpyntet, og det er mye fint i langt. Men det er min mening da - og så lenge det står "pent" så er jo både kort og langt nettopp det :-)

Skrevet

I mine øyne så er lang også greit ja :-). Selv har jeg mange lange kjoler og skjørt, og hadde antagelig ikke stusset på å velge det dersom det var det jeg følte for den dagen :-). Lang behvør ikke bety stivpyntet, og det er mye fint i langt. Men det er min mening da - og så lenge det står "pent" så er jo både kort og langt nettopp det :-)

Så bra :-)

Skrevet

Takker for innspill, da blei ting litt klarere :)

Skrevet

Vet dere hva, når jeg giftet meg var ikke klær på gjestene det viktigste, det viktigste for meg er at de føler seg komfortable og at de ønsker å være med å dele dagen med oss :tommelopp: . Min forlover ringte og lurte på om hun kunne ha sort kjole, hun så fantastisk ut... Min manns datter stilte i kremhvit kjole, det er helt greit.. Det skal masse til for å skygge bruden, uansett (om noen er redde for det....)

Skrevet

Vet dere hva, når jeg giftet meg var ikke klær på gjestene det viktigste, det viktigste for meg er at de føler seg komfortable og at de ønsker å være med å dele dagen med oss :tommelopp: . Min forlover ringte og lurte på om hun kunne ha sort kjole, hun så fantastisk ut... Min manns datter stilte i kremhvit kjole, det er helt greit.. Det skal masse til for å skygge bruden, uansett (om noen er redde for det....)

Det er jo vel og greit at gjestenes klær ikke er det viktigste, men en må ikke glemme at for å føle seg komfortabel så går man klær som passer anledningen og hva de andre har på seg. Mange ville følt seg veldig ukomfortabel med å komme i kort kjole hvis de fleste hadde lang, og omvendt.

Så for meg så handler nettopp dette med å ha en kleskode som alle forstår, det å hjelpe gjestene med å føle seg nettopp komfortable.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Overraskende nok så handler et bryllup ikke bare om bruden/brudeparet, men også om gjestene. De fleste av oss synes det er svært ubehagelig å komme mer eller mindre pyntet enn de fleste andre på en fest - uansett om det er bryllup, bursdag, middag ute med jobben eller hva det nå måtte være. Det er ordenltlig ubehagelig, og kan ødelegge mesteparten av kvelden. De gangene jeg har blitt invitert til større ting og det ikke har blitt oppgitt en kleskode så har det også ødelagt mye av tiden FØR festen, siden jeg har brukt mer energi på å finne et antrekk og på å bekymre meg for om jeg kommer over- eller underpyntet - enn på å faktisk glede meg.

Å ikke oppgi kleskode eller noe annet som indikerer hvor pyntet man bør være (alle skjønner jo at man ikke kommer i gallaantrekk til en grillfest) synes jeg faktisk er dårlig gjort ovenfor gjestene.

• Liker 5
Skrevet

Overraskende nok så handler et bryllup ikke bare om bruden/brudeparet, men også om gjestene. De fleste av oss synes det er svært ubehagelig å komme mer eller mindre pyntet enn de fleste andre på en fest - uansett om det er bryllup, bursdag, middag ute med jobben eller hva det nå måtte være. Det er ordenltlig ubehagelig, og kan ødelegge mesteparten av kvelden. De gangene jeg har blitt invitert til større ting og det ikke har blitt oppgitt en kleskode så har det også ødelagt mye av tiden FØR festen, siden jeg har brukt mer energi på å finne et antrekk og på å bekymre meg for om jeg kommer over- eller underpyntet - enn på å faktisk glede meg.

Å ikke oppgi kleskode eller noe annet som indikerer hvor pyntet man bør være (alle skjønner jo at man ikke kommer i gallaantrekk til en grillfest) synes jeg faktisk er dårlig gjort ovenfor gjestene.

Godt skrevet. Veldig enig.

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 28. juli 2012 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Står det ikke noe kleskode i invitasjonen? Er den sommerlig pent, sort dress eller coctail så passer det aller best med kort skjørt (noen lange kan også fint gå an), men om det er formelt eller galla så bør du definitivt ha langt. Om det ikke står kleskode, kan du jo kanskje ta en telefon til brudeparet og høre? :)

På 28. juli 2012 den 12.02, lilletuss87 skrev:

Vi skal i bryllup på høsten og lurer på hva som er mest vanlig av kort eller lang kjole? Med kort kjole mener jeg selvfølgelig ikke lårkort bare så det er sagt! ;)

Jeg er veldig i tvil så derfor jeg spør :)

Står det ikke noe om kleskode på invitasjon så er det ikke kortere enn lårkort som gjelder , men igjen utringing hvis lårkort .  Men siden den ikke er så kort så regener jeg med den er mer enn lang nok i vært fall.

Anonymkode: 5f71f...108

AnonymBruker
Skrevet

Synes absolutt en bør ha lang kjole, bunad eller annen folkedrakt i bryllup. Ser så casual ut med kort kjole passer ikke inn i en høytidelig seremoni.

Anonymkode: 45027...8bc

AnonymBruker
Skrevet
På 28.7.2012 den 15.20, Brimi skrev:

Ja, du kan ha lang kjole, men ikke stivpyntet gallakjole (a la kongelig bryllup).

Anonymkode: 0c06e...65b

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes absolutt en bør ha lang kjole, bunad eller annen folkedrakt i bryllup. Ser så casual ut med kort kjole passer ikke inn i en høytidelig seremoni.

Anonymkode: 45027...8bc

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan ha lang kjole, men ikke stivpyntet gallakjole (a la kongelig bryllup).

Anonymkode: 0c06e...65b

Med tanke på at det er fem år siden det var liv i tråden, så er jeg sikker på at ts fant et passende antrekk til både dette og flere senere bryllup. 

Anonymkode: 3dd27...ca2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...