Gå til innhold

Skal man blande seg inn i kattefighter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 12 år gammel hannkatt, som er opptatt av å være sjefen i gata. Han er den som har bodd her lengst, og føler vel at han bestemmer over området. I natt ble jeg vekket av "sutring" fra hagen: min og en annen katt.

Jeg ville helst ta med katten min inn, så prøvde å jage bort den andre. Men da fulgte min katt etter.

Nå er jeg redd det har skjedd han (dem) noe. Katten min har ikke vært inne i natt (ser at han ikke har spist). Han kommer alltid inn i løpet av natten for å spise. Nå regner det, og da kommer han også alltid inn :sukk:

Bør man la katter ordne opp selv? Eller kan det ende galt?

Har skikkelig vond magefølelse, og håper katten min kommer traskende inn katteluken snart.

Anonym poster: 7dac5c470a74ea3af903e166183dd025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg henter katten min inn når jeg hører slossing og får tak i henne. Men det er selvsagt ikke alltid man får tak i dem.

Håper katten din kommer hjem snart. Katter pleier aldri å såre hverandre alvorlig, det verste er vel kutt i øret eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg har grepet inn de gangene jeg har sett noe. Men har erfart, som deg, at selv når jeg forsøkte å jage bort nabokatten, så løp vår katt etter. Så jeg tror egentlig ikke det har noen effekt å blande seg inn. Om man får stansen slåsskampen den dagen, så vil de vel bare starte "på 'an" igjen neste dag.

Jeg forsøkte selv for et par uker siden å stoppe min katt som i full panikk angrep vår katt (han hadde hatt nærkontakt med en leken hund for første gang, og mistet hodet fullstendig). Det endte med at pus angrep meg, og jeg måtte inn på legevakten for stivkrampesprøyte og antibiotikakur. Dette var et par uker siden, og jeg sitter nå med halve neglen revet av tommelen. :sprettoy:

Det går nok bra med din pus, men han begynner jo nå å dra på årene, og da er det ikke uvanlig at yngre hannkatter vil forsøke å overta. Hvis han er vant med å gå ute og har gjort det hele livet, så vil det heller ikke være noen løsning å ha ham inne.

Jeg tror ikke du kan gjøre så mye annet enn å stelle godt med ham når han kommer hjem. I absolutt verste fall, hvis det er en bestemt nabokatt som han slåss med, så kan du forsøke å snakke med naboen. Dere kan f.eks ha avtalte utetider, slik at nabokatten er inne når din er ute, eventuelt omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Kan de ikke bare leve fredsomt sammen? :P

Det nytter nok ikke å stenge katten min inne, for i 12 år har han vandret ut og inn som han vil. Hvis jeg stenger katteluken blir helt krakilsk (gjorde det for et par uker siden, da det var en fuglunge i hagen). Får håpe de ordner opp, og kan omgås hverandre uten oppgjør hver bidige gang.

Synes bare det er så rart at han ikke kommer inn nå. Det regner jo så sykt mye, og han haater regn :sukk:

Anonym poster: 7dac5c470a74ea3af903e166183dd025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, derfor jeg skrev at det nok ikke var noen god løsning. Generelt sett synes jeg ikke noe om den måten å gjøre det på.

Kan du ikke gå ut og puse på ham? Kan være han har gjemt seg et sted og venter på at regnet skal slutte. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! For litt siden kom det en klissvåt pus inn luka :hoppendeglad:

Anonym poster: 7dac5c470a74ea3af903e166183dd025

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig hvor godt det er når pelsdottene kommer hjem. :ler:

Jeg blander meg hvis kattene slåss - men jeg gjør det på den "brutale" måten, ved å slenge vann etter dem. Da utsetter jeg ikke meg selv for klor og bitt, noe som kan være like greit, samtidig som metoden er både ufarlig og effektiv.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at pus kom hjem igjen! :)

Jeg har som regel å aldri blande meg inn så sant det ikke står om liv. Hvis det er katter jeg vet er skadet/syke, eller små kattunger innblandet så griper jeg inn, aldri ellers. Det er helt naturlig at pusen din forsvarer territoriet sitt, for han er det den viktigste oppgaven her på jord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg blander meg inn. Rett og slett fordi en del av disse slåsskampene har endt med bitt som har vært såpass ille at de trenger en tur til dyrlegen. De gangene jeg har gjort det, så har det som oftest endt med at den fremmede lusker avgårde, og den av mine som er på hugget, kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander meg når de starter slosskamp på markisen. I hagen får de styre selv, mulig jeg husjer på dem om det er mye hyl og skrik (og naboene skal sove) men på markisen,-der går grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at katten kom tilbake da :)

Katter får det alltid til å høres ut som liv eller død når de slåss, men som regel er det bare et lite sår på nesa eller øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først gjør jeg det jeg kan for å forebygge slosskamper ved å gjøre meg kjent med nabolaget og hvem som har hva slags katter hvor. Deretter sørger jeg for at min egen katt er kastrert, frisk og rask og godt utetrent. Så holder jeg pus inne på steder/tidspunkt som gir økt risiko for trøbbel. Blant annet om natten. Katteluke som stilles åpen inn, men ikke ut, og god kattemat til kvelds.

Kommer det katter inn i vår hage/bakgård og ypper seg og sloss gang etter gang (og/eller slossingen blir veldig drøy) så bryter jeg inn. Hagen her er ikke åpen for diskusjon.

Vandrer katten min inn i andres hager og territorium og bøller og tuller seg, så får han skylde seg selv. Jeg bryter selvfølgelig inn om jeg er i nærheten og det er snakk om liv og helse.

Anonym poster: b35617275c4983eca8acd991ed5dd911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blander meg inn..stort sett er det bøllepelsen vår som angriper først, og jeg er litt redd for nabopusene. Enten spruter jeg vann på de eller henter inn bølla vår. Heldigvis har jeg bare sett ham angripe de største hannkattene i nabolaget, og de klarer å forsvare seg ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har blandet meg inn når pusene vil slåss. Men aldri aldri gå imellom de. Da kan man risikere å bli angrepet selv.. Det skjedde med en i min familie, og foten hans så ikke bra ut etterpå!

Ikke kjekt når Pusene slåss, kan komme så fæle skader av det:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...