Gjest Silje Skrevet 27. juli 2012 #1 Skrevet 27. juli 2012 Jeg skal gifte meg om noen uker. Det er et stort bryllup, m masse gjester, vielse ute og alle skal overnatte der vi skal ha festen. Vi har god kontroll og gleder oss masse:-). Men mine to forlovere virker skuffende lite engasjerte i det kommende bryllupet .., vi har prøvd å samle forlovere og toastmastere i sommer på stedet vielsen skal være. Det er innenfor dagsturavstand for den ene. Blant annet for å gå gjennom kjøreplan for dagen. Alle andre kommer, begge mine svarte sent at det ikke gikk. Hun ene måtte vaske klær hjemme fordi det var siste dag av ferien..., Har nå spurt om vi kan samles hjemme 1-2 uker før, og de har ikke svart. Spurte for flere dager siden. Forstår godt at hun som bor lenger unna ikke kan, men hun har ikke ringt... Forventer ikke at de skal ta på seg oppgaver - annet enn at de sikkert skal holde tale, men syns det hadde vært hyggelig om de var litt engasjerte... Jeg har kjøpt kjolen uten dem, og har flere engasjerte venninner som stadig spør om de kan fikse noe - bidra i planlegging osv. Så i praksis blir det andre forlovere enn de jeg har spurt. Lurer nå på om jeg skal høre m en av disse andre ang en siste kveld der vi over en god middag går gjennom kjøreplan for dagen osv. Hva tror dere? Ønsker ikke skape dårlig stemning heller!!
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #2 Skrevet 27. juli 2012 Jeg hadde byttet forlovere. Anonym poster: f2217f9d1c296b611d6b96e0dcabb5da 1
StjernePerle Skrevet 27. juli 2012 #3 Skrevet 27. juli 2012 Jeg hadde nok heller ikke ville hatt slike forlovere, men å bytte de ut er ikke akkurat bare bare. Da skaper man hvertfall dårlig stemning. Men det går jo faktisk an å fortelle sannheten til den andre venninnen din du har i nærheten som tilbyr seg å hjelpe. Si at hun i praksis kan fungere som en forlover om hun vil? Evt ha 3 forlovere? (eller går det??) Om hun har ordnet masse og holder tale for deg osv føler nok de to andre seg nokså dumme i bryllupet. Jeg mener at når man sier ja til å være forlover så innebærer det mye mer enn hva dine gjør.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #4 Skrevet 27. juli 2012 Gå gjennom kjøreplanen? Hva annet skal de gjøre enn å stå øverst i kirken? Anonym poster: d0ccba04e2eadd2b19b976841560d8d5 1
StjernePerle Skrevet 27. juli 2012 #5 Skrevet 27. juli 2012 (endret) Gå gjennom kjøreplanen? Hva annet skal de gjøre enn å stå øverst i kirken? Anonym poster: d0ccba04e2eadd2b19b976841560d8d5 Det jeg ser for meg at forlovere skal gjøre er å arrangere utdrikkningslag, holde tale evt lage sang, powerpoint eller en annen morsomhet under bryllupet. Og selvfølgelig stå ved alteret. Enkelte er med på å kjøpe kjolen og gjør mer i prosessen. Men dette syns jeg ikke virker naturlig. De som er forlovere har jo tross alt et liv de også, men en travel hverdag sikkert. Så for mye kan man jo ikke forvente. Jeg lurte egentlig også litt på hva du mente med kjøreplan TS? Gjennomgangen av hele bryllupsdagen liksom? Og kan jo være at hun ene forloveren fant på den teite unnskyldningen fordi hun syns det var formye å forlange når hun må kjøre langt. Men uansett burde forlovere være noe engasjert liksom De skal jo være mer enn null interessert. Endret 27. juli 2012 av StjernePerle 3
Gjest Ta Skrevet 27. juli 2012 #6 Skrevet 27. juli 2012 TS her! Takk for innspill. Det jeg savner mest er engasjement egentlig. En telefon for å høre om alt går bra. Noen å sparre med i forhold til valg av blomster, håroppsett, kjole. Sånt jeg ikke kan diskutere m blivende mann. Gjerne over telefon/mail. Med kjøreplan mener jeg oversikt over alt som skal skje dagene før og selve bryllupsdagen. Alt fra hvordan brudekjolen skal ankomme der den skal på(ikke hjemme), fotografering, hår/sminkeseansen, henge opp veiskilt, ta i mot gaver for oss, ta m blomster fra vielsessted til festlokale... laaaang liste der vi har tidspunkter og frister. Har skjønt at det er veldig vanlig m sånn kjøreplan. Vi setter den opp selv, og gjør det meste selv, men trenger hjelp fra noen for å få dagen til å gå i hop. Siden mine forlovere har vist lite engasjement har de selvsagt ikke fått oppgaver heller. Pålegger ingen oppgaver de ikke har lyst på! Trenger at noen fler enn oss to som skal gifte oss kjenner til gangen i dagen og hvem som har ansvar for hva.. Det mener jeg m gjennomgang av kjøreplan.. Toastmastere har naturlignok mye regi, i tillegg til oss, men i skje bryllup jeg har vært i så har forlovere også vært engasjert. Hun som takket nei pga vask bor en time unna. Til sammenligning drar min samboers forlover fra en hytte langt unna for å kunne komme. Forventer egentlig svært lite tid fra forloverne mine, men hadde håpet at de viste mer glede rundt at en nær barndomsvenninne gifter seg... Når andre venninner åpenbart viser stort engasjement og glede!
Portvinpiken Skrevet 27. juli 2012 #7 Skrevet 27. juli 2012 Høres ut som du har valgt feil forlovere i forhold til at andre er mer engasjert - noe du jo ønsker deg. For meg kan det høres ut som du har mye på gang der, og siden du ønsker hjelp så får de som har lyst hjelpe deg og så får forloverene gjøre det de skal gjøre; nemlig være med foran i kirken og holde tale. I mine øyne er det ikke stort mer man skal forvente av forlovere egentlig.
StjernePerle Skrevet 27. juli 2012 #8 Skrevet 27. juli 2012 TS her! Takk for innspill. Det jeg savner mest er engasjement egentlig. En telefon for å høre om alt går bra. Noen å sparre med i forhold til valg av blomster, håroppsett, kjole. Sånt jeg ikke kan diskutere m blivende mann. Gjerne over telefon/mail. Med kjøreplan mener jeg oversikt over alt som skal skje dagene før og selve bryllupsdagen. Alt fra hvordan brudekjolen skal ankomme der den skal på(ikke hjemme), fotografering, hår/sminkeseansen, henge opp veiskilt, ta i mot gaver for oss, ta m blomster fra vielsessted til festlokale... laaaang liste der vi har tidspunkter og frister. Har skjønt at det er veldig vanlig m sånn kjøreplan. Vi setter den opp selv, og gjør det meste selv, men trenger hjelp fra noen for å få dagen til å gå i hop. Siden mine forlovere har vist lite engasjement har de selvsagt ikke fått oppgaver heller. Pålegger ingen oppgaver de ikke har lyst på! Trenger at noen fler enn oss to som skal gifte oss kjenner til gangen i dagen og hvem som har ansvar for hva.. Det mener jeg m gjennomgang av kjøreplan.. Toastmastere har naturlignok mye regi, i tillegg til oss, men i skje bryllup jeg har vært i så har forlovere også vært engasjert. Hun som takket nei pga vask bor en time unna. Til sammenligning drar min samboers forlover fra en hytte langt unna for å kunne komme. Forventer egentlig svært lite tid fra forloverne mine, men hadde håpet at de viste mer glede rundt at en nær barndomsvenninne gifter seg... Når andre venninner åpenbart viser stort engasjement og glede! Enig med Portvinpiken her ja. Høres ut som du har valgt feil forlovere. Ettersom de er slik du beskriver i svaret over her.. Bra du har noen andre venner som uoffesielt kan overta rollen da. Men utrolig syns forloverne ikke bryr seg mer!
Guybrush Skrevet 27. juli 2012 #9 Skrevet 27. juli 2012 Som dum uinformert gutt med null erfaring og innsikt - har det vært slik at forlovere har vært involvert i innkjøp og detaljer i forkant sammen med bruden her til lands? Trodde dette var en mer amerikansk moderne greie - men i likhet med alt annet har kanskje dette smittet over hit også? Som flere nevner har jeg kun sett forlovere være involvert i utdrikningslag, tale og stå oppe i kirka. Nå er jo da jeg også kun vant til at brudeparet har en forlover hver.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #10 Skrevet 27. juli 2012 Hva man kan forvente av forlovere...... Ikke en j**** dritt! Jeg ble dumpet av forloveren min i vår. Hadde egentlig ikke noen andre klare kandidater da, så det ble en kriseløsning. Som med så mye annet til bryllupet. SÅ, mitt råd til vordende bruder: tenk dere NØYE om. Det er et ganske viktig valg. OG gør med vedkommende FØR du spørr om hav de forestiller seg oppgavene er, så slipper man å bli skuffet.... Anonym poster: c2e9aa402da16bf9e2284155be768708
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #11 Skrevet 28. juli 2012 Det er vel veldig forskjellig hvor mye forloverne involveres - noen skal bare skrive under papiret, passe på ringen på dagen og være med på noen bilder - mens noen er involvert i omtrent hele prosessen. Jeg skjønner uansett skuffelsen over lite engasjement fra forlovernes side. Samtidig må jeg spørre om dere har hatt en ordentlig samtale om hva du forventer av dem/hva de kan tenke seg å delta i? Jeg hadde nok reagert litt selv om jeg skulle være forlover og plutselig ble bedt om å reise et stykke for å diskutere kjøreplaner, om vi ikke hadde diskutert slikt på forhånd. Anonym poster: c555c4c47b93903d1ce96a72fca5d4fd
Anglofil Skrevet 28. juli 2012 #12 Skrevet 28. juli 2012 Jeg synes man skal si i fra hva man forventer hvis man faktisk forventer noe. For meg virker det merkelig å forvente såpass mye av sine forlovere, men så forventet jeg ingenting av min egen heller. Mvh Yvonne 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå