Gå til innhold

Dødt batteri?


acna

Anbefalte innlegg

Bilen er 9 år gammel og veldig pent brukt. Vi har aldri hatt problemer før vi våknet en dag, og batteriet var helt flatt. Det skyldtes en dør som ikke var skikkelig lukket, og vi måtte bruke startkabler for å få liv i bilen.

Bilen fungerte problemfritt ca 2 mnd før vi plutselig stod med flatt batteri utenfor butikken. På ny var det frem med startkabler.

Nå er batteriet flatt igjen, og da kjørte vi mye igår, så batteriet burde vært fulladet.

Hva tror dere? Er det tid for batteriskifte? Hva koster det? (Er dette noe som er fort gjort?)

Kan det være dynamo-reimen som må skiftes?

Jeg har dessverre ikke bilkyndige folk i omgangskretsen her vi bor, så bilverksted er vårt alternativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ser batteriet ut da? Har det irret mye så kan det nok være lurt å få byttet det ganske så snart,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt fort og ser nå at batteriet er 9 år gammelt da jeg regner med at batteriet ikke har blitt byttet tidligere.

Vanlig levetid på et batteri er rundt ca 5 år +/-. mange ting som spiller inn og et batteri kan fint ha mye lengre levetid dersom det ikke har irret osv

Hadde jeg vært deg så ville jeg nok byttet batteri. Det er normalt en veldig kjapp og enkel jobb (iallefall i de bilene jeg har hatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryvre: takk for raskt svar :)

Jeg tror ikke batteriet har vært byttet før, så da er det nok på tide. (-det er ikke mye irr på det)

Får håpe verkstedet har tid til å gjøre det raskt, så vi kommer oss avgårde på ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er mye irr på det, så betyr vel det at det er litt irr på det og det er en klar indikasjon på at batteriet burde byttes.

Krysser fingrene for at det er en mekaniker som kan fikse det kjapt for dere :) Kjipt å få dødt batteri mens man er på ferietur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryvre: takk for raskt svar :)

Jeg tror ikke batteriet har vært byttet før, så da er det nok på tide. (-det er ikke mye irr på det)

Får håpe verkstedet har tid til å gjøre det raskt, så vi kommer oss avgårde på ferie :)

Hadde samme problemet på min gamle bil. Når jeg skrudde ut batteriet så viste de seg at en celle på batteriet var sprengt. Å skifte batteri er en meget enkel jobb, så du spare mange penger hvis du gjør de selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok.

Ett dumt spørsmål, når man har skiftet batteri (selv), er det nye batteriet ladet opp nok til at man får startet bilen? Eller må batteriet lades først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Ett dumt spørsmål, når man har skiftet batteri (selv), er det nye batteriet ladet opp nok til at man får startet bilen? Eller må batteriet lades først?

Normalt set så skal de være nok strøm på batteriet til å kunne starte bilen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet ditt har holdt ut utrolig mye lengre enn normalt så ja - bytt det du :) Det finnes også selgere av batterier som kan ta en sjekk for deg om ønskelig før det byttes. Dette for å sikre at det ikke er dynamoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...