Gå til innhold

Må være tilgjengelig - rett til lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som vet litt om rettigheter i arbeidslivet. Jeg jobber på en restaurant/bar. Hver dag er det minst èn såkalt behov-vakt, som vil si at vi blir satt opp for eksempel kl 17, og har selv ansvar for å ringe og høre om vi trengs på jobb rundt kl 16 samme ettermiddag. Vi må derfor holde av denne kvelden. Ofte er det slik at den som har behov-vakt ikke trengs på jobb. Er det noen som vet om vi har rett på noe slags kompensjon for en slik vakt der man ikke blir tilkalt?

Anonym poster: a84a0def9e280d4f584ce9e5889c0c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke peiling, men jeg jobber i butikk, og jobber nesten hver lørdag ( går på skole i tillegg) og når jeg for en gangs skyld har fri en lørdag, så må jeg være tilgjengelig, så jeg kan ikke lage noe planer den lørdagen, I TILFELLE de trenger meg på jobb.. Veldig irriterende å ikke kunne bruke fri-lørdagen sin på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er svar fra arbedistilsynet om samme sak. Også link til en side om hva loven sier om arbeidstid. Dessverre ender slike diskusjoner sjelden godt - du får bare beskjed om at sånn er det og at de kan la være å sette deg opp på slike vakter om du ikke vil jobbe osv. Ikke for å være negativ, men forferdelig bransje som driter i AML.

Spørsmål

Hei, jeg ble ringt til en time før jeg skulle på jobb og fikk beskjed om ikke å komme. hvilke regler gjelder for dette. For mener på det er regler for tidsfrist til arbeidsgiver om å gi beskjed om ikke å komme på jobb? har jeg rett til å få betalt for oppsatt arbeidstid når jeg har faste dager jeg arbeider og faste tider hver uke?

125]

Besvart 11.05.2012 kl. 10:33

Svar

fra Arbeidstilsynet

Hei

Når arbeidstaker først er satt opp på vakter har han både rettigheter og plikter i henhold til gjeldene plan.

Hvis arbeidsgiver plutselig ikke lengre har bruk for arbeidstaker på de oppsatte vaktene har arbeidstaker likevel krav på betaling, så lenge han stiller sin arbeidskraft til disposisjon for arbeidsgiver.

http://www.ung.no/oss/arbeid/77351.html

Anonym poster: 56e4408e0d112e566762659449028bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er vist til i innlegget overfor er ikkje heilt tilsvarende som det TS spør om. Om ein blir bedt om å ikkje møte til oppsatt arbeid har ein krav på betaling, ein har også krav på ekstra for "forskjøvet arbeidstid" dvs om f.eks. ei vakt vert flytta.

Når det gjeld stand-by/vakt kjem det inn under definisjonen av arbeidstid i arbeidmiljøloven (http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html), dvs den tida ein står til disposisjon for arbeidsgiver. Då har ein normalt rett på betaling. Men trur dette kjem litt ann på om ein virksomheten er bunde av eit tariffavtale som seier noko om vaktordning. Om det er ein tillitsvalgt el.l. på arbeidsplassen så bør dei ha greie på kva som gjeld. Men arbeidsgiver kan uansett ikkje frata ein arbeidsgiver å nytte fritida si som ein vil uten at det blir betalt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lovdata.n...062.html#map010

(3) For beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet skal som hovedregel minst 1/5 av vakten regnes med i den alminnelige arbeidstid.

Man skal ifølge AML ha 1/5 (20%) av vanlig lønn når man er i slik beredskapsvakt. Etter tariff kan man ha helt andre satser.

Da jeg jobbet hvor dette var aktuelt så ble det gjort forskjell på beredskapstid. Oppmøte innen 2 timer hadde høyere betalt enn de som måtte møte innen 4 timer.

Anonym poster: a5501da7e3ed444ee8d4466af921ac74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...