Gå til innhold

noen som kan tegnspråk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok det bunner i at døve kan få en liten følelse av en slags overgrep fra hørende, når det dukker opp hørende som skal fortelle døve dit og datt om tegnspråk og ting som har med døve å gjøre.

Jeg husker en gang på vgs, så hadde vi en tolk som var en skikkelig besserwisser, det var IKKE snakk om slingringsmonn der i gården, hun skulle absolutt følge alt hun hadde lært på studiet.

En av episodene vi hadde med henne var at hun oversatte et ord ingen av oss forstod, og når vi etterspurte mer konkret info om hva det betydde og når hun hadde forklart, så fikk vi en aha-opplevelse og da forklarte vi henne at nei, det tegnet bruker vi ikke her, dette er det tegnet vi bruker (viste henne det) og vi tenkte at hun nå ville tilpasse seg oss og vår måte å bruke dette tegnet på. Men nei da! Hun begynte å prate om "dette har jeg lært på skolen, og det forholder jeg meg til!" Og det gjentok hun når vi prøvde å forklare at en og samme tegn, kan ha forskjellige håndbevegelser etc..men hun stod på sitt og nektet plent å ta til seg det vi prøvde å forklare henne "fordi hun hadde lært at det ble brukt sånn på skolen" Og vi bare.... :hakeslepp:

Argh! :frustrert:

Anonym poster: 93389f875e547db3c637c6ce05aaf4c3

Altså, en slik holdning kan en hvem som helst ha. Både hørende og døve. Det handler jo ikke om at "hørende forsøker å undertrykke døve", det handler om at visse mennesker er idioter som er livredde selvkritikk for de tror seg være perfekte. Slike finnes det nok av som er døve også. Tro du meg...

Anonym poster: f513499425de32b6593de3e436fb4225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff. :tristbla:

Stakkar TS. hun/han må jo ha mistet lysten helt til å lære seg tegnspråk.

Haha, ingen fare! Jeg støtter alle som vil lære seg tegnspråk, kan bare ikke fordra folk som tror at de vet bedre enn andre, og som ikke greier å akseptere at andre velger å prate på en "annerledes" måte. Ellers har jeg faktisk lært flere av mine hørende venner tegnspråk, dog ikke på den måten de andre ønsker og vil for at det skal bli sett på som "ekte" tegnspråk, for noe tull! Tegnspråk ER tegnspråk, finito!

Og jeg jubler hver gang en hørende ønsker å lære seg tegnspråk, så TS må bare kjøre på! :)

Ønsker for øvrig TS lykke til med læring, det er gjerne litt tungt i starten, men deretter, når man blir vant til å bruke hendene, så går det lettere og lettere etter hvert og jeg ser jo at TS allerede har fått gode tips og linker, så det skal gå så bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym Bruker som nå har meldt seg ut av diskusjonen fordi h*n mener at vi ikke kan akseptere hennes synspunkter.

Det er helt ok å mene noe annet, det er ikke det jeg reagerer på. Det jeg reagerer på er måten du snakker om andre døve på. Du rakker ned på dem fordi de bruker tegnspråk som det faktisk skal brukes!

Mens du selv har valgt å ikke gjøre det og følger norsk språk. Det er helt ok, du gjør som du vil. Men ikke si at andre døve er dumme fordi de bruker språket sitt som det brukes. Da blir du den dumme her som påstår at språket snakkes slik. Vi andre har også utdannelse og jobb å ta oss av så vi kan godt slutte diskusjonen her.

Til TS, håper du ikke ble skremt av diskusjonen her. Det er bare det at man blir så provosert når andre skal rakke ned på språket ditt. Det er det samme om noen skulle sagt at norsk er et så utrolig stygt språk og at man ikke bruker det riktig for i følge dem bør de bruke tysk grammatikk men med norske ord.

Anonym poster: c8aa7b9a7ad0a810863073e9fabea368

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, jeg er døv selv, og jeg bruker tegnspråk akkurat som jeg vil, og vil jeg bruke ord for ord-tegn, og å bøye ord i riktig tidsadverb, så gjør jeg det og ignorerer de som måtte sutre over mine valg. Enten "hører" de på meg og bærer over med seg at jeg bruker korrekt ord for ord-tegn slik man ville snakket på norsk og/eller skrevet på norsk, eller så får de bare la det være. Jeg tilpasser meg ikke andre, og hva all verdens skoler, lærere (som gjerne er hørende og som på frekt vis gjør seg til talsmann på mine vegne), tolker, medstudenter måtte si om meg (og andre som gjør slik som jeg) og min måte å snakke på, anser jeg for å være respektløse. Jada, så lull dere i deres rosa boble-verden og fly rundt og tro at alle tenker slik som dere og bruker ts slik dere vil. Never! Jeg bestemmer selv hvordan jeg snakker og jeg driter i å få aksept eller godkjennelse av noen, jeg kjører mitt eget løp iht ts.

:overrasket:

Så om du skulle lært deg kinesisk hadde du driti i de teite tegnene de bruker, og brukt norsk gramatikk??

Anonym poster: 7ed582563b26c32e6122ea6188d685a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en slik holdning kan en hvem som helst ha. Både hørende og døve. Det handler jo ikke om at "hørende forsøker å undertrykke døve", det handler om at visse mennesker er idioter som er livredde selvkritikk for de tror seg være perfekte. Slike finnes det nok av som er døve også. Tro du meg...

Anonym poster: f513499425de32b6593de3e436fb4225

Enig, men nå dreide diskusjonen seg om dette tema, og jeg har vært borti et par tolker som har vært så inn i hampen "umulig" å ha med å gjøre, som den tolken jeg blandt annet referte til. Denne tolken forstod ikke at det faktisk finnes dialekter innen ts og at det var derfor vi brukte en annen tegn enn det tolken brukte og som nektet å tilpasse seg oss, vi måtte tilpasse oss henne "fordi det bare var sånn og det var det hun hadde lært på skolen", det var ikke snakk om å ta inn nye språklige "fitnesser", men holde seg fast til skole-ts, som hun hadde lært. Ferdig med det. Og jeg har dessverre møtt et par av den sorten, ikke så ille som denne jeg nå referer til, men nesten.

Så jeg lurer på om hvorfor all denne vrangviljen mot å ta ny lærdom, utvide horisonten litt? Og det er sjelden populært at hørende skal fortelle døve, som har brukt ts hele livet at det og det er feil, at de er ikke slik de har lært det blabla...

Har ingenting med slike konspirasjonstanker ala "hørende undertrykker døve" å gjøre.

Heldigvis har jeg to fantastiske tolker som ikke er "forstokket", og som jeg samarbeider godt med og vi lærer mye av hverandre, faktisk, men da må det være gjensidig og ikke enveiskjøring slik jeg har sett hos enkelte tolker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er jeg ferdig med denne diskusjonen, og igjen ønsker TS lykke til! :)

Dere andre, haha, ta dere en bolle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:overrasket:

Så om du skulle lært deg kinesisk hadde du driti i de teite tegnene de bruker, og brukt norsk gramatikk??

Anonym poster: 7ed582563b26c32e6122ea6188d685a8

Ikke bare det, hun hadde også fortalt kineserne at hun anser dem som mindre smarte siden de velger å bruke kinesisk grammatikk fremfor norsk.

Anonym poster: 0f9f8ca1199e6dd894192edca42a5dbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er jeg ferdig med denne diskusjonen, og igjen ønsker TS lykke til! :)

Dere andre, haha, ta dere en bolle ;)

Du er den mest respektløse jeg noen gang har sett her så langt.....er dette en konkurranse for deg? Late som om du tror bedre enn andre?

At jeg gidder.....

Anonym poster: c8aa7b9a7ad0a810863073e9fabea368

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg må ærlig innrømme at jeg gir opp. Og det er ikke fordi jeg har noe i mot blandingsformer som folk bruker, men at noen har så lite kjennskap til sitt eget språk at man ikke engang kjenner til at det har en egen grammatikk.

Det ser ut til at AB tenker at et tegn tilsvarer et ord, og ferdig med det. Da mener jeg man har gått glipp av en stor del av det som gjør tegnspråk til et fantastisk språk. Heldigvis har jeg aldri møtt en person i det virkelige liv med meninger som ligger opp mot det denne AB klarer å komme med her, og ikke minst nedrakkingen og personkarakteristikkene som blir brukt om andre døve som bruker tegnspråk. Snakk om å kaste stein i glasshus, når man mener at jeg skal fortelle andre hvordan ting er og hvordan ting skal gjøre :sjokkert:

For all del, helt fantastisk at du AB har funnet en kommunikasjonsform som passer for deg, og det er trist at du har møtt idiotiske tolker. Jeg har møtt noen av de selv, og også noen brukere som er umulige få til et godt samarbeid med. Trist, men heldigvis gjelder det et fåtall. Når det gjelder hva som er tegnspråk og hva som ikke er det, så må du jo gjerne kalle det hva du vil, problemet er bare at du ødelegger for veldig mange andre (både døve og hørende) som har kjempet i veldig mange år for å få norsk tegnspråk godtkjent som et eget språk. I det ligger det også at man skal ta på tegnspråkets grammatikk. Men disse er jo uansett uintelligente i følge deg, så det er sikkert ikke noe å bry seg om.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Og franskmenn må jo være uintelligente når de snakker fransk siden mange vesteuropeiske tegnspråk er basert på fransk grammatikk. Fikk toppkarakterer i fransk på videregående, nettopp fordi jeg kunne TS og dermed hadde en bedre forståelse av fransk grammatikk. Kjenner jeg blir oppgitt og lei meg, mange av mine venner er døve, noen av dem sliter med skriftspråket, men er likevel intelligente og oppegående folk. Dette er folk med universitetsutdannelse og som har utrolige kunnskaper på ulike områder. Folk som denne AB må gjerne bruke tegn til tale hvis hun ønsker det, det viktigste er at begge parter gjør seg forstått, men jeg aksepterer ikke å bli kalt for mindre smart fordi jeg bruker tegnspråk med korrekt grammatikk.

Til TS, som jeg har sagt tidligere, tegnspråk er visuelt og derfor følger det sine egne spilleregler. Begrep som lokalisasjon, mimikk og håndformer er vanskelige å overføre til norsk. For en døv som tenker visuelt vil det være vanskelig å forstå enkelte sider ved norsk grammatikk med mindre vedkommende tar seg tid til å lære seg det (noe jeg mener man skal gjøre) Jeg har vært på forelesninger om tunge temaer som lingvistikk, avansert matematikk, kjemi og andre ting hvor man uten problem brukte rent tegnspråk, det er ingen problemer å uttrykke kompliserte tanker og begrep på tegnspråk, man må bare lære seg å bruke de redskapene som tegnspråk har å tilby. Om man velger tegnspråk, tegn til tale eller forkaster det og snakker norsk er fullstendig opp til en, de fleste veloppdragne folk ser ikke ned på en som har valgt noe annet, men dessverre fins det slike som denne AB som tydelig har sagt at folk som bruker tegnspråk med korrekt grammatikk er mindre smarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Spiller ingen rolle hvilken hånd du bruker, er selv venstrehendt og har venstrehånda som den 'aktive' hånda.

Og grammatikken på TS er helt annerledes enn på norsk. F.eks en setning som dette : Mannen går over broa blir på TS : bro, mann gå. Verb bøyes nesten aldri i tid på TS, man legger til tidsadverb for å angi tiden. F.eks: Jeg spiste middag nettopp, blir til : Nettopp jeg spise middag. En måte å forstå hvordan TS fungerer er at man 'bygger opp en scene, plasserer ting, personer foran seg som rekvisitter, og deretter la handlingen utfolde seg. Som med broeksemplet. Jeg plasserer først broa der, og kan med mimikk og måten jeg bruker hånda på vise hvordan broa er i 'landskapet', om den er brei, smal, hengebro, etc, før jeg plasserer mannen der. Jeg vil anbefale deg å få tak i en bok om TS og grammatikk i tillegg.

Hei! Jeg snakker litt tegnspråk, er også venstrehendt og bruker derfor den venstre som den aktive hånden. MEN jeg synes det blir litt rart med noen tegn, som hjerte, det blir jo på feil side, på et vis. Hva tenker du om det?

Anonym poster: 99d9d50759afe092747827b9ce95b1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...