Gå til innhold

noen som kan tegnspråk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå synes jeg faktisk du er ganske frekk.

Anonym poster: 0f9f8ca1199e6dd894192edca42a5dbc

Og så? Er det alt du har å bidra med i denne debatten?

Anonym poster: 93389f875e547db3c637c6ce05aaf4c3

Videoannonse
Annonse
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Ja, for all del, hør på en hørende professor som aldri har levd livet som døv, kan ingenting om det å være døv, og kun har lest til seg kunnskaper som jeg personlig anser for å være tøv, enn på en døv person som har mer erfaring, har praktisert tegnspråk, vet hvordan det ikke er å høre.

Når jeg er døv, og har tegnspråk som første"språk", da kaller jeg meg tegnspråkbruker og det gjør jeg så mye jeg bare vil. Ingen andre skal komme hit og si at nei, nei, det er ikke tegnspråk når det er tegnspråk. Når en bruker hendene for å kommunisere, så er det tegnspråk, samme hvor mye du påstår det ikke er det bare fordi jeg foretrekker å "snakke" akkurat som på norsk på ts.

Og jo, jeg står inne for at jeg mener at når døve blir opplært i å bruke ts på en merkelig måte, som å forkorte setninger til det absurde ("du sulten?" "du lyst med meg ut?" "Venstre best politikk, derfor jeg stemme dem" osv...). Og resultatet viser seg i det skriftlige språket, mange døve klarer ikke å skrive korrekt norsk og bøye verbene i riktig tidsadverb fordi de ikke vet hvordan de skal "oversette" fra TS til norsk. Det verste jeg har sett av skriftlige feil hos døve, er at fortid og nåtid og fremtid blir blandet sammen i en salig suppe...f.eks vet jeg om en som presterte å skrive "jeg var min mamma hos og spiser middag, fisk og det er godt. Jeg liker så fisk godt. Best hvis ha hvit saus med oppi fatet"....what? Jeg bare :hakeslepp:

Og jeg er overhodet ikke i tvil om at det er det hersens nymotens ts med korte setninger med tøvete sammensetninger av ord, i en salig suppe av presens og preteritum.... har skylden for døves generelt dårlige språk (nå sier jeg at jeg ikke er god i norsk, men jeg kan i det minste forskjellen på fortid og nåtid tidsadverb og jeg kan bøye verb) Og hvorfor det? Takket være min mor som var tilfeldigvis var nabo med en tolk, og etter at hun fikk meg, så kjente hun godt til hvilke språklige utfordringer døve har, og hun nektet meg konsekvent å forkorte setninger, som å si slikt som "du dra nå"?, jeg måtte fullføre setninger, hun lærte meg å bøye verb, forskjellen på bruk av nåtid og fortid osv og mamma var forresten selv tegnspråk-lærer til andre foreldre av døve barn (og hun var også fungerende tolk i "krisesituasjoner") så jeg er meget klar over at hadde det ikke vært for at mamma var engasjert og tidlig skjønte at språket kunne bli en utfordring om jeg ikke fikk riktig opplæring, så kunne jeg endt opp som den jenta med det dårlige språket.

Så derfor griner jeg inni hjertet mitt når jeg leser om oppblåste professorer som TROR han vet mer om livets realiteter og tegnspråk enn en døv og enn en mamma som har måttet jobbe mye for at datteren skulle få "inn med morsmelka" gode språkferdigheter. En professor, jeg ler meg i hjel.

Du vet vel at nevnte professor er døv? 3 generasjon døv og har døve barn? Les heller litt om tegnspråkets historie og dets grunnpremisser, om hvordan det er forskjellig fra land til land, men likevel har bygd opp en felles plattform med lik grammatikk fordi det er VISUELT og følger en annen logikk. At en døv velger å bruke ts med korrekt tegnspråkgrammatikk betyr ikke at personen er dummere enn andre. Isåfall må jeg jo være fullstendig retard, ifølge deg. Og det er kjempeflott at du har lært deg norsk, hadde og en slik mamma. Men MIN mamma lærte meg og folkeskikk, at alle var like mye verdt uansett hvilket språk de brukte, om de var hørende eller døve, eller om de så analvoldtok sitt språk med en kaktus, så var de og like mye verdt.

Endret av pærecider
Gjest Surrehodet
Skrevet (endret)

Wolfmoon.

og AB tegnspråkbruker.

Edit: Dette er OT. men

Kan dere fortelle meg opprinnelsen til ordet FØ?

Endret av Surrehodet
Skrevet

Wolfmoon.

og AB tegnspråkbruker.

Dette ordet HATER jeg inderlig! Første gangen jeg "hørte" om det ordet, så skjønte jeg ingenting, men etter å ha blitt forklart med teskje.metoden, så betyr det noe sånt som "dum, håpløs, idiot, retard...."

Du fø...herregud, jeg griner...!

Skrevet

Wolfmoon.

og AB tegnspråkbruker.

Å sorry, jeg leste nå OPPRINNELSEN til det tulleordet, ja, men her må nok jeg melde pass. Jeg hørte det selv første gangen på 90-tallet og forstod ikke betydningen av ordet før et par år senere, ved hjelp av teskje-metoden, riktignok.

Når jeg tenker meg om, så lurer jeg sannelig litt på det selv, og når det først er nevnt, så er det nettopp slike "begreper" som forringer det skriftlige språket til de døve.

Et annet "tomt" ord er...jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men som i bob-bob..(hender som "rister") som betyr mindre bra, ikke topp...det er mange tomme og idiotiske ord i "døvespråket" som jeg nekter å anerkjenne.

Gjest Surrehodet
Skrevet

FØ er jo det kuleste tegnet i tegnspråk.

Jeg mener å huske at det oppstod på Ål engang tidlig på 80 tallet.

Men er litt usikker. Derfor jeg spurte :smilorange:

Gjest pærecider
Skrevet

Wolfmoon.

og AB tegnspråkbruker.

Er ikke sikker på selve opprinnelsen, men det er en del av de såkalte faste orale komponentene som fins i TS. Det vil si tegn hvor man MÅ ha korrekt munnstilling for å gi en viss mening. Du kan ikke si ØF, sammen med tegnet. Samme med andre ord, som f.eks BIBIBI, sammen med en bestemt håndbevegelse, som betyr 'bli værende', du kan heller ikke si BABABA, selv om tegnet er aldri så riktig utført. Ordet har vært i bruk i mange år, selv brukte jeg det fra jeg var liten, lærte det av døve omsorgspersoner. Men kanskje wolfmoon vet mer.

Gjest Surrehodet
Skrevet

Er wolfmoon også døv?

Jeg har fått det for meg at hun er tolk :sjenert: Så feil kan man ta.....

Engang fikk jeg forklart at ordet kom fra fehode, og at det ble utviklet derifra.

Men det er ett fantastisk beskrivende tegn, jeg liker det. Faktisk så bruker jeg og mine nærmeste det internt når vi ikke finner noe mer treffende ord i talespråket.

Skrevet

FØ er jo det kuleste tegnet i tegnspråk.

Jeg mener å huske at det oppstod på Ål engang tidlig på 80 tallet.

Men er litt usikker. Derfor jeg spurte :smilorange:

:hakeslepp: Really? Det er jo det mest teite tegnet som er blitt funnet opp noensinne.

Det kuleste i tegnspråket er korsfestelse! Og påske!

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Er wolfmoon også døv?

Engang fikk jeg forklart at ordet kom fra fehode, og at det ble utviklet derifra.

Men det er ett fantastisk beskrivende tegn, jeg liker det. Faktisk så bruker jeg og mine nærmeste det internt når vi ikke finner noe mer treffende ord i talespråket.

Tror hun er tolk.. Men de har vel lært om ords opprinnelse på studiet antar jeg. Elsker det ordet jeg og. Men det morsomste er når man må forklare folk de fine nyansene i ordet, sagt på rett måte er det ikke noe skjellsord, men i andre sammenhenger kan det være et kraftig skjellsord. Har måttet 'lære av' folk å si det ordet når jeg underviste i tegnspråk, så for å innføre det igjen, men i rett sammenheng, og uten å fornærme folk. Enkelte brukte det om absolutt ALT:D

Endret av pærecider
Skrevet

Er wolfmoon også døv?

wolfmoon er hørende, som studerer seg til å bli ekspert på døve, deres språklige atferd og skal deretter bestemme hvordan døve skal "snakke" på tegnspråk på "riktig" måte for å få aksept som tegnspråkbruker. Bare spør henne, vår lille guru...

Fehode er forresten mye kulere enn fø-tegnet.

Gjest Surrehodet
Skrevet

wolfmoon er hørende, som studerer seg til å bli ekspert på døve, deres språklige atferd og skal deretter bestemme hvordan døve skal "snakke" på tegnspråk på "riktig" måte for å få aksept som tegnspråkbruker. Bare spør henne, vår lille guru...

he he du er uenig med henne skjønner jeg.

Hun skremte meg engang også, med en påstand jeg var sterkt uenig i :closedeyes:

Heldigvis lærer jeg litt av henne også, selv om jeg anser tegnspråk som morsmålet mitt.

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Og der mistet jeg min siste bit av respekt for deg. Du er naturligvis fri til å ha egne meninger, men ville satt pris på gode og solide begrunnelser, basert på historie, ikke det forslitte 'de er hørende, og vet alt, og derfor undertrykker de døve' argumentet. Man trenger jo ikke å være kokk for å kjenne god mat. En hørende kan og lære seg tegnspråk og få god innsikt i døvekulturen. På meg virker det som om du skammer deg over tegnspråket og døvekulturen.

Endret av pærecider
Skrevet

he he du er uenig med henne skjønner jeg.

Hun skremte meg engang også, med en påstand jeg var sterkt uenig i :closedeyes:

Heldigvis lærer jeg litt av henne også, selv om jeg anser tegnspråk som morsmålet mitt.

Jeg tror nok det bunner i at døve kan få en liten følelse av en slags overgrep fra hørende, når det dukker opp hørende som skal fortelle døve dit og datt om tegnspråk og ting som har med døve å gjøre.

Jeg husker en gang på vgs, så hadde vi en tolk som var en skikkelig besserwisser, det var IKKE snakk om slingringsmonn der i gården, hun skulle absolutt følge alt hun hadde lært på studiet.

En av episodene vi hadde med henne var at hun oversatte et ord ingen av oss forstod, og når vi etterspurte mer konkret info om hva det betydde og når hun hadde forklart, så fikk vi en aha-opplevelse og da forklarte vi henne at nei, det tegnet bruker vi ikke her, dette er det tegnet vi bruker (viste henne det) og vi tenkte at hun nå ville tilpasse seg oss og vår måte å bruke dette tegnet på. Men nei da! Hun begynte å prate om "dette har jeg lært på skolen, og det forholder jeg meg til!" Og det gjentok hun når vi prøvde å forklare at en og samme tegn, kan ha forskjellige håndbevegelser etc..men hun stod på sitt og nektet plent å ta til seg det vi prøvde å forklare henne "fordi hun hadde lært at det ble brukt sånn på skolen" Og vi bare.... :hakeslepp:

Argh! :frustrert:

• Liker 1
Skrevet

Og der mistet jeg min siste bit av respekt for deg. Du er naturligvis fri til å ha egne meninger, men ville satt pris på gode og solide begrunnelser, basert på historie, ikke det forslitte 'de er hørende, og vet alt, og derfor undertrykker de døve' argumentet. Man trenger jo ikke å være kokk for å kjenne god mat. En hørende kan og lære seg tegnspråk og få god innsikt i døvekulturen. På meg virker det som om du skammer deg over tegnspråket og døvekulturen.

Jeg er verken ute etter eller interessert i å få respekt fra deg, så det bryr meg midt i ryggen hva du måtte mene om meg.

Gjest pærecider
Skrevet

Jeg tror nok det bunner i at døve kan få en liten følelse av en slags overgrep fra hørende, når det dukker opp hørende som skal fortelle døve dit og datt om tegnspråk og ting som har med døve å gjøre.

Jeg husker en gang på vgs, så hadde vi en tolk som var en skikkelig besserwisser, det var IKKE snakk om slingringsmonn der i gården, hun skulle absolutt følge alt hun hadde lært på studiet.

En av episodene vi hadde med henne var at hun oversatte et ord ingen av oss forstod, og når vi etterspurte mer konkret info om hva det betydde og når hun hadde forklart, så fikk vi en aha-opplevelse og da forklarte vi henne at nei, det tegnet bruker vi ikke her, dette er det tegnet vi bruker (viste henne det) og vi tenkte at hun nå ville tilpasse seg oss og vår måte å bruke dette tegnet på. Men nei da! Hun begynte å prate om "dette har jeg lært på skolen, og det forholder jeg meg til!" Og det gjentok hun når vi prøvde å forklare at en og samme tegn, kan ha forskjellige håndbevegelser etc..men hun stod på sitt og nektet plent å ta til seg det vi prøvde å forklare henne "fordi hun hadde lært at det ble brukt sånn på skolen" Og vi bare.... :hakeslepp:

Argh! :frustrert:

Akkurat den kan jeg være enig med deg i, fins mange hørende som er 'besserwissere', men det gjelder vel og for enkelte døve også. Og her er mitt punktum, gidder ikke å diskutere videre med en som ikke bare er nedlatende, men som ikke engang kan skrive under sitt nick. For øvrig har du ikke svart meg på mitt innlegg angående folkeskikk, så jeg antar at det er et fremmedord for deg.

Skrevet

Akkurat den kan jeg være enig med deg i, fins mange hørende som er 'besserwissere', men det gjelder vel og for enkelte døve også. Og her er mitt punktum, gidder ikke å diskutere videre med en som ikke bare er nedlatende, men som ikke engang kan skrive under sitt nick. For øvrig har du ikke svart meg på mitt innlegg angående folkeskikk, så jeg antar at det er et fremmedord for deg.

Nicket mitt har null antall innlegg, så det ville ikke fortalt deg noe som helst. Hadde jeg derimot vært en fast bruker, som også har skrevet under mitt brukernavn, da hadde jeg stått frem, men når jeg har 0 antall innlegg, poster under AB hele tiden og ikke kommer til å skrive stort mer her på KG fremover siden KG kun var en sommer"flørt", så ser jeg ingen grunn til plutselig begynne med det heller.

Og jeg har folkeskikk, jeg er blid, høflig, veldressert og omgjengelig. Det er kun på nettet at hornene kommer frem, så slapp av, ingen fare for at du skal møte på en bitchete jente dersom du skulle havne i det ulykksalige situasjonen ved å treffe på meg (kanskje vi allerede har møtt borti på hverandre, hvem vet). Så nei, ordet er ikke et fremmedord for meg.

Og jeg er enig i at vi setter punktum her, før det utarter seg helt. Adjøss på badet!

Skrevet

Nicket mitt har null antall innlegg, så det ville ikke fortalt deg noe som helst. Hadde jeg derimot vært en fast bruker, som også har skrevet under mitt brukernavn, da hadde jeg stått frem, men når jeg har 0 antall innlegg, poster under AB hele tiden og ikke kommer til å skrive stort mer her på KG fremover siden KG kun var en sommer"flørt", så ser jeg ingen grunn til plutselig begynne med det heller.

Og jeg har folkeskikk, jeg er blid, høflig, veldressert og omgjengelig. Det er kun på nettet at hornene kommer frem, så slapp av, ingen fare for at du skal møte på en bitchete jente dersom du skulle havne i det ulykksalige situasjonen ved å treffe på meg (kanskje vi allerede har møtt borti på hverandre, hvem vet). Så nei, ordet er ikke et fremmedord for meg.

Og jeg er enig i at vi setter punktum her, før det utarter seg helt. Adjøss på badet!

Jeg må bare støtte Pærecider og Wolfmoon her. Jeg er selv døv, gått på døveskole og er tegnspråkbruker. Det du påstår er tegnspråk, ved å bruke tegn for hvert enkelt ord, men i norsk grammatikk. Er ikke tegnspråk. Du står fritt til å bruke det som du selv vil, men kall deg ikke tegnspråkbruker.

Slik du ytrer deg her viser du ingen respekt for tegnspråket som eget språk eller respekt for tegnspråkbrukere. Den holdningen du har vist her er rett og slett forkastelig. Det at du til og med antyder at døve som bruker tegnspråket (slik det SKAL brukes) er dumme og har et dårlig norsk språk sier mer om deg enn andre. Dessverre er den som herper språket deg selv. For det er ikke slik det skal brukes.

Det du bruker heter tegn til tale, selv om du kutter stemmen er det ikke tegnspråk. Det er mye forskning på dette området og slike utsagn vitner mer på kunnskapsløshet.

Håper du er et troll for dette er så utrolig pinlig.

Anonym poster: c8aa7b9a7ad0a810863073e9fabea368

• Liker 4
Skrevet

Jeg må bare støtte Pærecider og Wolfmoon her. Jeg er selv døv, gått på døveskole og er tegnspråkbruker. Det du påstår er tegnspråk, ved å bruke tegn for hvert enkelt ord, men i norsk grammatikk. Er ikke tegnspråk. Du står fritt til å bruke det som du selv vil, men kall deg ikke tegnspråkbruker.

Slik du ytrer deg her viser du ingen respekt for tegnspråket som eget språk eller respekt for tegnspråkbrukere. Den holdningen du har vist her er rett og slett forkastelig. Det at du til og med antyder at døve som bruker tegnspråket (slik det SKAL brukes) er dumme og har et dårlig norsk språk sier mer om deg enn andre. Dessverre er den som herper språket deg selv. For det er ikke slik det skal brukes.

Det du bruker heter tegn til tale, selv om du kutter stemmen er det ikke tegnspråk. Det er mye forskning på dette området og slike utsagn vitner mer på kunnskapsløshet.

Håper du er et troll for dette er så utrolig pinlig.

Anonym poster: c8aa7b9a7ad0a810863073e9fabea368

Tsk, tsk, tsk...som sagt, jeg er døv, og har også gått noen år på døveskolen, og uansett hva dere hevder, så anser jeg meg for å være tegnspråkbruker. Samme hva dere sier, for så lenge jeg bruker hendene, munnen og mimikken for å kommunisere, så er det tegnspråk.

Fatter ikke hva som er problemet, bare fordi jeg velger å snakke som man gjør på norsk muntlig på tegnspråk, så er det tydeligvis svæææære problemer med det.

Så om jeg velger å si "jeg har lyst til å gå og shoppe litt i dag, blir du med?" på tegnspråk i stedenfor "jeg lyst shoppe i dag, du med?", så er jeg like fullt ut en tegnspråkbruker på samme nivå som den som velger å bruke færre ord, det er overhodet ingen forskjell og jeg står på mitt. Så om dere har problemer med å akseptere at jeg anser meg selv som en fullverdig tegnspråkbruker som dere andre, så er det deres problem og ikke mitt!

Men nå er det satt punktum for min del, har utdannelse å ta meg av og heldigvis har jeg tolker som tolker ord for ord for meg, slik at jeg får med meg mest mulig av det som faktisk blir sagt, så dere får ha lykke til her på KG.

Og forresten, jeg tror ikke det er lov til å rope troll her på KG, sånne utrop er patetisk, egentlig, siden det åpenbart er slik at når det dukker opp noen som har et annet syn på saker enn majoriteten (som dere), så er hylekoret i gang "troll!". Ta det med ro, slapp av, folk må få lov til å komme med mindre a4-meninger uten at det ropes i vei om troll.

Med hjerteligst hilsen en tegnspråkbruker. :tommelopp:

Gjest Surrehodet
Skrevet

Huff. :tristbla:

Stakkar TS. hun/han må jo ha mistet lysten helt til å lære seg tegnspråk.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...