Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2012 #1 Skrevet 25. juli 2012 Nei, jeg er ikke suicidal. Rygg bort fra sletteknappen kjære modder. Men jeg var innom siden til mental helse for å lese litt rundt, og fant dette: "Du kan være anonym og vi har taushetsplikt. Ved akutt fare for liv og helse og ved mistanke om mishandling, overgrep, eller omsorgssvikt overfor barn, har vi plikt til å melde fra i henhold til lovverk." Betyr dette at om noen ringer til de og er suicidal så kan de bryte taushetsplikten?
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #3 Skrevet 26. juli 2012 Det spørs jo i hvilken grad det er snakk om. Dersom de mener det er en reell fare for at du vil ta livet ditt i nær fremtid kan de melde fra om det, men om du bare sier at du har tanker om å ta livet ditt så gjør de neppe noe. Anonym poster: fc15560e024eb95a3bd9f2b20e8fb691
Gjest loren Skrevet 26. juli 2012 #4 Skrevet 26. juli 2012 Jeg har jobbet i Mental Helse og det er riktig som sies her - ved fare for liv og helse kan (heldigvis) taushetsplikt brytes.
skreppamedleppa Skrevet 26. juli 2012 #5 Skrevet 26. juli 2012 Jeg har jobbet i Mental Helse og det er riktig som sies her - ved fare for liv og helse kan (heldigvis) taushetsplikt brytes. Om jeg kan være så vågal å spørre loren, siden en kan være anonym innringer hvordan vet dere hvem det er dere bryter taushetsplikten mot? Altså viss f.eks jeg ringer inn og det er akutt selvmords fare, hvordan finner dere ut at det er jeg som ringer? Spør bare fordi jeg selv satt på en annen krise tlf, der var det slik at innringer eller mailer måtte selv røpe navn, tlf og adresse før vi kunne gjøre noe spesefikt.
Gjest loren Skrevet 26. juli 2012 #6 Skrevet 26. juli 2012 (endret) Om jeg kan være så vågal å spørre loren, siden en kan være anonym innringer hvordan vet dere hvem det er dere bryter taushetsplikten mot? Altså viss f.eks jeg ringer inn og det er akutt selvmords fare, hvordan finner dere ut at det er jeg som ringer? Spør bare fordi jeg selv satt på en annen krise tlf, der var det slik at innringer eller mailer måtte selv røpe navn, tlf og adresse før vi kunne gjøre noe spesefikt. Det er som du sier slik at personen i utgangspunktet må oppgi personalia selv, og det får man i mange tilfeller heldigvis ved å holde personen på linja og prate lenge nok. Ellers er denne en mulighet; http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/jd/kampanjer/tolkningsuttalelser/forvaltningsrett/forvaltningsloven/-13-forste-ledd---taushetsplikt-i-nodsti.html?id=622343&ignoredevice=true Har klippet litt fra linken over og inn hit; Bestemmelsene i ekomloven § 2-9 tredje ledd innskrenker og opphever taushetsplikten i visse tilfeller, men bare overfor offentlige myndigheter. Ekomtilbydere har ikke adgang til å levere ut abonnements/brukerdata til private, basert på nødrettsbetraktninger. Ved konkret mistanke om forestående lovbrudd eller overhengende fare for selvmord e.l. må Mental Helse gå via politiet, som avgjør hvorvidt ekomtilbyder skal kontaktes. I henhold til tredje ledd første punktum er ekomtilbydernes taushetsplikt ikke til hinder for at det gis abonnements/brukeropplysninger til påtalemyndigheten eller politiet. Endret 26. juli 2012 av loren
skreppamedleppa Skrevet 26. juli 2012 #7 Skrevet 26. juli 2012 Takk for svar loren. Ja heldigvis så er innringer ofte behjelpelig selv med tiden til hjelp, og godt er det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå