AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #1 Skrevet 25. juli 2012 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har alltid vært undervektig, og spist lite, men i det siste har vekten virkelig rast. BMI er 16,61. Jeg ser ikke på meg selv som spiseforstyrret, men innser nå at jeg har et problem som jeg må gjøre noe med. Jeg har NULL energi, og får oftere vondt i hodet enn før. Jeg har klart meg greit i hverdagen, blir bare fort trøtt. Men nå føler jeg nesten at jeg ikke har energi til å gå på jobb, alt jeg orker er å sove og sitte i sofaen. Jeg er redd for om det er dårlig arbeidsmoral eller latsskap som gjør dette, men jeg tror det må være undervekt. Jeg har ikke særlig overskudd til å være med venner heller. Vil bare være hjemme, orker ikke særlig mer.. Skal på jobb i morgen, men akkurat nå virker det tungt, men kan man bruker egenmelding på dette? Jeg er jo ikke direkte syk, og vil ikke "utnytte" egenmeldinger. Men jeg føler meg virkelig ikke i form. Ikke psykisk og ikke 100% fysisk.. Jeg har bestilt time hos lege, for å høre om det finnes muligheter for en form for oppfølging som gjør at jeg får i meg nok næring, for slik det er nå orker jeg ikke lenger. Jeg er i min beste alder, skal ikke sitte her og føle meg som en sliten pensjonist. Fikk ikke time hos lege før om 3 uker, men tror dere dette er noe han kan hjelpe meg med? Og blir det feil å bruke egenmelding i dette tilfelle? Setter veldig pris på svar fra andre i lignende situasjoner. Som har spiseproblemer, hvordan legen gikk frem? Tok han deg på alvor? Jeg frykter å bli sett på som en hypokonder, og at dette er noe jeg må ordne opp i selv.. Jeg har prøvd i 10 år å få vekten oppover, og nå orker jeg ikke prøve mer alene. Hvilke type behandling finnes? Poliklinisk? Jeg føler ikke at jeg er klar for noe innleggelse eller noe sånt. Vet ikke om jeg har spiseforstyrrelse en gang, vet bare at jeg har et problem. Og venner og kjæreste har begynt å kommentere oftere og oftere min vekt. Så noe må gjøres. Anonym poster: d2f95d0ecc49a41d55c1d3b5eb1bb714
Gjest - Trulte Skrevet 26. juli 2012 #2 Skrevet 26. juli 2012 Det vil jo nødvendigvis bli aktuelt å sjekke stoffskiftet, ta blodprøver av andre slag og kanskje du får henvendelse til psykolog. Kommer an på hvordan du legger det fram når du er hos legen. Det er greit å bruke egenhendig synes jeg da når du er så redusert. Men spiser du ingenting? Får du panikk når du spiser? Har du tvangstanker om kroppen din og unngår du sosiale settinger som kan endre på spiserutinene dine? Om du teller kalorier må du likevel spise mat. Og om du ikke teller kalorier må du likevel spise mat. Resultatet på lang sikt er jo at du ødelegger funksjoner i kroppen din for livet. Jeg synes det er lenge å vente tre uker på legitime. Har de ikke mulighet til å sette deg opp på en hastetime om du ringer kl 0800 om morgenen? Eller få en sjukmelding?
Gjest norah Skrevet 26. juli 2012 #3 Skrevet 26. juli 2012 Jeg har ikke hatt dette selv, men har flere venninner som har ulike former for spiseforstyrrelser(overtrening, lite spising, bulimi, anoreksi, kaste opp etc). De har gått i terapi og fått oppfølging ifht spise/treneplan. Noen har også vært i mer langvarige intensive behandlingstilbud. Du bør be om hastetime, og være helt ærlig med legen om hvor lite du spiser. Skriv gjerne opp en oversikt over hva du som regel spiser hver dag iløpet av ei uke, og ta med på legetimen. Om du hadde hatt for høyt stoffskifte hadde vektnedgangen kommet tross for normalt matinntak, jeg har selv mistet 20 kg på relativt kort tid på måten- men jeg spiste jo normalt. Det skader selvsagt ikke å sjekke det også ved en blodprøve.
Gjest *Maja* Skrevet 27. juli 2012 #4 Skrevet 27. juli 2012 Ring og si at du trenger haste time og vær ærlig når de spør hva det gjelder. Si at du har et problem med mat og at bmien din er farlig lav og at du sliter med å fungere. Da skal du få time øyeblikkelig. Du er ikke en hypokonder og det er flott at du innser at du trenger hjelp Sammen med legen din så får du hjelpen du trenger.
Gjest RamaLama Skrevet 27. juli 2012 #5 Skrevet 27. juli 2012 I løpet av det året jeg ble utredet for slapphet, maktesløshet og undervekt fant de høyt stoffskifte, lavt blodtrykk og a-typisk irritabel tarm. Litt av en kombo. Be om å bli utredet for ALT som kan få disse utslagene på kropp og psyke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå