Gå til innhold

Kastrere hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er vel ikke noen medisinsk grunn så vidt jeg vet om kastrering av valper, men det etiske er det samme som de bruker om omskjæring av menneskegutter. At det ikke skal opereres bort kroppsdeler det ikke er noe galt med.

Katter er noe annet igjen, hadde det vært ulovlig å kastrere katter så hadde vi jo vasset i dem, de gjør jo ikke noe annet enn å ha sex omtrent.

Man kan vel ikke sammenligne omskjæring av menneskebarn med kastrering av dyr? For det første så er det ikke kastrering man gjør når man omskjærer, for det andre så kan man jo da argumentere med at man nekter de voksne hannhundene å parre seg som de lyster, noe man neppe gjør med voksne mennesker. For meg blir det problematisk at vi på død og liv skal beholde driftene, lystene og trangen til å parre seg hos hundene, samtidig som vi skal avlære dem all atferd som naturlig hører med. Man skal ikke kastrere hunden, men hunden skal lære seg å undertrykke lystene og driftene. Er det ikke da bedre med en hund som ikke lenger har disse driftene og som selv ønsker å leve mer i tråd med hvordan menneskene foretrekker at den er?

Videoannonse
Annonse
Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Man kan vel ikke sammenligne omskjæring av menneskebarn med kastrering av dyr? For det første så er det ikke kastrering man gjør når man omskjærer, for det andre så kan man jo da argumentere med at man nekter de voksne hannhundene å parre seg som de lyster, noe man neppe gjør med voksne mennesker. For meg blir det problematisk at vi på død og liv skal beholde driftene, lystene og trangen til å parre seg hos hundene, samtidig som vi skal avlære dem all atferd som naturlig hører med. Man skal ikke kastrere hunden, men hunden skal lære seg å undertrykke lystene og driftene. Er det ikke da bedre med en hund som ikke lenger har disse driftene og som selv ønsker å leve mer i tråd med hvordan menneskene foretrekker at den er?

Det er ikke mitt argument at det sammenlignes med omskjæring, men det er samme grunnen debatanter og etikere bruker, nemlig at det ikke skal opereres på friske organer.

Og at man ikke skal forandre et dyrs instinkt for å passe inn i menneskenes hverdag.

For å være helt ærlig synes jeg ikke det var en veldig god begrunnelse. Og hvorfor skal dette argumentet kun gjelde hunder?

Jeg ser motargumentet ditt på katter, men hvorfor skulle ikke det samme argumentet gjelde for hester?

Jeg har ikke filla peiling på hest så det aner jeg ikke, har kastrert en engang men det er det nærmeste jeg har vært en tror jeg.

Men man kan ikke bruke samme argumenter på forskjellige raser for forskjellige raser har forskjellige behov og forskjellig adferd.

Men en ukastrert hingst med aggresjonsproblemer er livsfarlig fordi de er så store.

Og vi har ikke et problem med løshunder i norge så man kan ikke bruke samme argument som hos katter, populasjonskontroll.

Endret av Uanonymbruker
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Det er ikke mitt argument at det sammenlignes med omskjæring, men det er samme grunnen debatanter og etikere bruker, nemlig at det ikke skal opereres på friske organer.

Og at man ikke skal forandre et dyrs instinkt for å passe inn i menneskenes hverdag.

Jeg har ikke filla peiling på hest så det aner jeg ikke, har kastrert en engang men det er det nærmeste jeg har vært en tror jeg.

Men man kan ikke bruke samme argumenter på forskjellige raser for forskjellige raser har forskjellige behov og forskjellig adferd.

Men en ukastrert hingst med aggresjonsproblemer er livsfarlig fordi de er så store.

Og vi har ikke et problem med løshunder i norge så man kan ikke bruke samme argument som hos katter, populasjonskontroll.

Disse to argumentene sier jo mot hverandre. Man kan jo selvfølgelig helt fint holde hingster også, hvis man tilpasser seg at man har hingster. Så da kastereres jo hingster nettopp for å tilpasse seg menneskers hverdag, det gjør ting enklere for mennesker.

Og jeg må si det igjen, hvis dette er argumentene som brukes, så synes jeg fortsatt de er utrolig dårlige. Dyr må tilpasse seg menneskers hverdag hver eneste dag, hele året igjennom, og hvis kastrering kan lette denne tilpassingen så mener jeg det bør tillates. Og jeg har fortsatt til gode å møte på et argument som har overbevist meg om noe annet.

Edit: Jeg ser at enda en kasterasjonstråd går rett ut i en generell diskusjon om kasterasjon, og ikke svarer på ts sine spørsmål, så jeg trekker meg ut nå.

Endret av Wolfmoon
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg er ikke prinsipielt imot kastrering av hunder, men det er ønsketenkning hvis man tror det skal løse alle slags atferdsproblemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...