AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #1 Skrevet 25. juli 2012 Hei, Jeg har en hannhund på litt over 2 år. Han er en veldig fin hund på mange måter, men på mange måter er han også umulig. Han markerer inne, spesielt når vi er borte hos andre (hjemme er han jo vant til å være så der skjer det sjelden) Dette er egentlig hovedproblemet, da jeg ikke kan ha han med bort eller ha pass til han når jeg skal noe. Han var hos en venninne i to uker og markerte hver eneste dag. Er rett og slett et stort problem. I tillegg til dette er han også en tøffing som skal angripe alt av katter, sykler, barnevogner, mopeder, til og med biler innimellom. Eneste grunnen til at jeg klarer å ha kontrollen på han er at han er en liten hund. Prøver å oppdra han så godt jeg kan og har gjort det hele veien, virker som han bare ikke lærer når han får kjeft i sånne situsjoner. Han blir liksom aldri bedre, vi kan gå en times tur og likevel markerer han inne en halvtime etter vi har kommet hjem. Dette med å gå forbi andre hunder uten å bjeffe klarer jeg heller aldri å vende han av med. Vurderer derfor om jeg skal kastrere han. Virker som om han har for mye hormoner i den lille kroppen, at han ikke klarer å styre seg. Men på en annen side liker jeg energien hans, og ønsker ikke en passiv hund, noe jeg har erfart kan skje etter kastrering. Noen som har erfaring? Kan slike problemer som markering bedre seg om hunden blir kastrert? Anonym poster: 3c4f2eb046199d55e2526b98d8acc3bf
Gjest Uanonymbruker Skrevet 25. juli 2012 #2 Skrevet 25. juli 2012 (endret) I mange tilfeller så slutter de ikke å markere fordi det har blitt en vane mer enn noe annet, at han jager og bjeffer kan godt også forverres fordi du fjerner det som gjør ham barsk og tøff, da kan han bli verre fordi han jager og bjeffer av frykt istedet. Men du må uansett få kastreringen anbefalt av veterinær fordi det er ikke lov å bare kastrere en hannhund. Han er to år også og så vidt ferdig hormonelle helvete, så at han er uregjerlig nå og har vært det en liten stund og fortsetter å være det en stund er helt helt vanlig. Det er mer vanlig enn uvanlig at hannhunder blir irriterende i fjortissperioden. Min var et lite helvete fra rundt ett år til litt over to MEN får du kastrering anbefalt, så kan du midlertidig kastrere ham, se hvordan det går og responderer han bra så er det mulig å få det gjort permanent etterpå eller la være. Endret 25. juli 2012 av Uanonymbruker 1
Gjest Elfrida Skrevet 25. juli 2012 #3 Skrevet 25. juli 2012 Det finnes jo noe som heter kjemisk kastrering, som går over etter noen måneder. Jeg er ikke kjent med detaljene her, men du kan jo drøfte problemet med veterinæren din. Angående at han angriper sykler, biler etc...dette kan trenes bort. Mange hundeklubber arrangerer forskjellige kurs der man lærer teknikker.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #4 Skrevet 25. juli 2012 Skjønner ikke hvorfor folk skal kastrere hundenen sine fordi de ikke klarer å oppdra dem riktig. Du får lære bikkja din litt folkeskikk, og ta tak i problemene DU har skapt ved å ikke oppdra hunden din. meld deg på et kurs eller noe, Anonym poster: 0a10e5880e53c69cb9a7261f458b3ebc 2
Natalie_28 Skrevet 25. juli 2012 #5 Skrevet 25. juli 2012 Vi kastrerte hunden vår da han ble 1år, fordi han jukket på alt mulig, og pga. andre tispehundene. Her vi bor, er det mange med hunder, så når tispene hadde løpetid, hadde vi et helvete. Han ville ikke spise, ikke drikke vann, ville ut hvert 5min., ula, ville ikke leke, trist hele tiden, og sånn holdt han på i flere dager. Alle rådet oss til å kastrere han, og til slutt hørte vi på veterinæren som rådet om det samme. Da ble det gjort. Etter det ble han mye roligere når det gjaldt løpetid, men like energisk og leken som før:) Hør med veterinæren, det er mitt råd:)
Kosemose Skrevet 25. juli 2012 #6 Skrevet 25. juli 2012 Jeg skjønner ikke den aversjonen mange har mot å kastrere hunden sin. Det er da ingen som reagerer på at hankatter blir kastrert, så hvorfor er det så ille med kastrerte hunder? Med mindre hunden skal få parre seg, så må det da være mer behagelig for en hund å bli kastrert enn å gå rundt og være frustrert og i helspenn? I tillegg til at det høres ut som om atferd som er naturlig for en ukastrert hund er synonym med uønsket atferd som skal trenes bort. Så hvorfor ikke heller kastrere og få en hund som ikke har de driftene som fører til uønsket atferd? 2
Gjest Uanonymbruker Skrevet 25. juli 2012 #7 Skrevet 25. juli 2012 Jeg skjønner ikke den aversjonen mange har mot å kastrere hunden sin. Det er da ingen som reagerer på at hankatter blir kastrert, så hvorfor er det så ille med kastrerte hunder? Med mindre hunden skal få parre seg, så må det da være mer behagelig for en hund å bli kastrert enn å gå rundt og være frustrert og i helspenn? I tillegg til at det høres ut som om atferd som er naturlig for en ukastrert hund er synonym med uønsket atferd som skal trenes bort. Så hvorfor ikke heller kastrere og få en hund som ikke har de driftene som fører til uønsket atferd? Fordi det kan gjøre problemene mye mye verre, og da er det mye vanskeligere og i enkelte tilfeller umulig å få det trent bort. Men det er en evig diskusjon om forbudet skal heves.
Kosemose Skrevet 25. juli 2012 #8 Skrevet 25. juli 2012 Fordi det kan gjøre problemene mye mye verre, og da er det mye vanskeligere og i enkelte tilfeller umulig å få det trent bort. Men det er en evig diskusjon om forbudet skal heves. Å, det visste jeg ikke. Jeg trodde det var omvendt jeg. Men da er det kanskje snakk om kastrering av voksne hunder og ikke valper?
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 25. juli 2012 #9 Skrevet 25. juli 2012 Er det ikke slik at man må ha en medisinsk grunn til å kastrere i dag?
Gjest Uanonymbruker Skrevet 25. juli 2012 #10 Skrevet 25. juli 2012 Å, det visste jeg ikke. Jeg trodde det var omvendt jeg. Men da er det kanskje snakk om kastrering av voksne hunder og ikke valper? Skal man av en eller annen grunn kastrere av en årsak som synes som valp, så er det bedre at den blir kastrert som valp enn som voksen som er satt i vanene sine. Det finnes helt klart mange eksempler på hunder som har blitt bedre, eller som bør kastreres og i de tilfellene så blir de kastrert uten problemer også fordi problemer er så tydelig. Men aggresjon er en gråsone fordi det er så mange grunner til at en hund er aggressiv. Er den fryktaggresiv så vil en kastrering gjøre at den blir verre fordi du fjerner testosteronet som gjør at han tør å si ifra, og du ender opp med en livredd hund full av angst. Smerte kan også føre til aggresjon, og den aggresjonen vil ikke forsvinne. Jukking, markering, småstress kan like gjerne være en dårlig vane som har satt seg, det kan ofte trenes bort, en dårlig vane forsvinner sjeldent ved kastrering. Er hunden hyperseksuell derimot, så vil det hjelpe med kastrering. Kastrering på tisper kan jeg ikke så mye om for det har aldri vært noe problem her i heimen, jeg vet det hjelper mot kreft blant annet, men det ble lest side opp og side ned da hannhunden ble vanvittig sinna en periode. Men har man en hund som har blitt anbefalt kastrert så kan man kjemisk kastrere den først og se om det hjelper problemet før man kastrerer den permanent.
Kosemose Skrevet 25. juli 2012 #11 Skrevet 25. juli 2012 Hm, jeg dro til veterinær og sa at jeg ønsket å kastrere siden jeg ikke hadde noen som helst plan om å bruke hunden til avl, og at jeg ønsket å kastrere så tidlig som mulig for å unngå at den la seg til vaner. Det var null problem og veterinæren syntes det hørtes fornuftig ut, faktsik. Skulle tro at det at man ikke skal bruke hunden til avl burde være god nok grunn til å frita hunden for det stresset det er å ha drifter som aldri får utløp og som den skal straffes for å agere på.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 25. juli 2012 #12 Skrevet 25. juli 2012 Det er mange veterinærer som er imot forbudet og de kastrerer over en lav sko uten noen anbefalinger om hundekurs eller helsesjekker først. Sånn er min veterinær også, han kastrerer hva det skal være på løpende bånd.
Kosemose Skrevet 25. juli 2012 #13 Skrevet 25. juli 2012 Det er mange veterinærer som er imot forbudet og de kastrerer over en lav sko uten noen anbefalinger om hundekurs eller helsesjekker først. Sånn er min veterinær også, han kastrerer hva det skal være på løpende bånd. Vel, min veterinær er ikke en som "kastrerer hva det skal være på løpende bånd" men han ser ingen grunn til å utsette hunden for drifter den ikke skal få lov til å agere på. Jeg tenker dette er humant mot hunden, men registrerer at det virker som om noen syns det er et overgrep å kastrere hunder?
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. juli 2012 #14 Skrevet 25. juli 2012 Vel, min veterinær er ikke en som "kastrerer hva det skal være på løpende bånd" men han ser ingen grunn til å utsette hunden for drifter den ikke skal få lov til å agere på. Jeg tenker dette er humant mot hunden, men registrerer at det virker som om noen syns det er et overgrep å kastrere hunder? Nå skal det i Norge i utgangspunktet være medisinske grunner for å få lov til å kastrere en hannhund. Dette kan nok være med å påvirke synet mange har på kastrerte hannhunder, sammenlignet med f.eks. England der det er tillatt og vanlig å kastrere hannhunder som ikke skal brukes i avl. Det er jo vanlig å kastrere både hester og katter, og jeg har enda til gode å se en god begrunnelse på hvorfor en slik praksis ikke også burde være lovlig hos hunder. Men hvis noen har en, så hadde det vært veldig fint om de kom med den. For som du, har jeg bare hørt om det som om det "er et overgrep" og at "man ikke gidder å trene hunden", men ingen har gitt bedre begrunnelser enn det. 1
Kosemose Skrevet 25. juli 2012 #15 Skrevet 25. juli 2012 For som du, har jeg bare hørt om det som om det "er et overgrep" og at "man ikke gidder å trene hunden", men ingen har gitt bedre begrunnelser enn det. Ikkesant... Jeg stusser også litt på at det er helt i orden i manges øyne (og åpenbart ikke lenger et overgrep likevel?) å kastrere hunden hvis eierne har en god grunn, mens det er et overgrep å kastrere uten denne "gode grunnen". Å være føre var og forhindre at "gode grunner" skal oppstå senere er liksom ikke godtatt grunn nok for å kastrere. Hvordan vet vi at en ukastrert hanhhund som aldri får parret og som skal trenes til å ikke agere på sine drifter, er en lykkeligere hund enn en hund som ble kastrert i ung alder? (jeg syns forøvrig det er mange menn som blir helt satt ut når man begynner å snakke om å kastrere hunder, og lurer på om de identifiserer seg litt vel mye med hunden...)
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. juli 2012 #16 Skrevet 25. juli 2012 Ikke sant. Min far er sånn, men det morsomme er jo at han synes det er helt greit med kastrering av hingster i ung alder for å unngå akkurat de samme problemene (som jo også kan håndteres med mye og riktig trening hos de aller fleste). Jeg vet ikke, men jeg synes det er noe som skurrer, og jeg venter fortsatt på de gode argumentene mot kasterering av hannhunder.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 25. juli 2012 #17 Skrevet 25. juli 2012 Ikke sant. Min far er sånn, men det morsomme er jo at han synes det er helt greit med kastrering av hingster i ung alder for å unngå akkurat de samme problemene (som jo også kan håndteres med mye og riktig trening hos de aller fleste). Jeg vet ikke, men jeg synes det er noe som skurrer, og jeg venter fortsatt på de gode argumentene mot kasterering av hannhunder. Mot kastrering av hannhund som valp eller voksen?
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. juli 2012 #18 Skrevet 25. juli 2012 Mot kastrering av hannhund som valp eller voksen? I første rekke valp, altså kastrering av hannhund på lik linje med hannkatter og hingster. Hos voksne hannhunder blir kastrering straks mer komplisert. 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 25. juli 2012 #19 Skrevet 25. juli 2012 I første rekke valp, altså kastrering av hannhund på lik linje med hannkatter og hingster. Hos voksne hannhunder blir kastrering straks mer komplisert. Det er vel ikke noen medisinsk grunn så vidt jeg vet om kastrering av valper, men det etiske er det samme som de bruker om omskjæring av menneskegutter. At det ikke skal opereres bort kroppsdeler det ikke er noe galt med. Katter er noe annet igjen, hadde det vært ulovlig å kastrere katter så hadde vi jo vasset i dem, de gjør jo ikke noe annet enn å ha sex omtrent.
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. juli 2012 #20 Skrevet 25. juli 2012 For å være helt ærlig synes jeg ikke det var en veldig god begrunnelse. Og hvorfor skal dette argumentet kun gjelde hunder? Jeg ser motargumentet ditt på katter, men hvorfor skulle ikke det samme argumentet gjelde for hester? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå