Gå til innhold

Tips til bil?

2shy

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg bil i løpet av høsten, og er usikker på hva slags type jeg skal gå for. Jeg har tidligere hatt peugeot 307 og vært svært fornøyd, lukter på 207, men vet ikke enda. Det eneste jeg vet, er at prismessig bør den helst ikke overstige 120.000, det må være bensin, og vil jo såklart ha en bil det er minst mulig prakk med. Skal brukes til både bykjøring og langkjøring, så en bil med 75 HK er ikke veldig aktuellt :)

Noen erfaringer og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan starte med å si hva du likte påd en gamle bilen og hva du misslikte/gjerne skulle hatt bedre.

Plages du av manuell kasse? vil du ha 3 dører? 4? eller 5? Bruker du drasse med deg mye greier eller vil du ha en snerten liten bil?

Jeg vil absolutt anbefale bensin. Diesel er mye dyrere å vedlikeholde, dyrere deler, alvorligere feil samt at små biler med diesel alltid stopper på vintern når det er kaldt og de sliter med å få varmapparatet varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var vel mer ute etter anbefalinger/ikke anbefalinger, ikke et søk på finn :)

se gjennom bilene på finn, plukk ut de du liker, bruk google og les tester og den slags om de aktuelle bilene. får ofte bedre svar da, enn subjektive meninger fra vilkårlige folk på et forum

Anonym poster: 0cd3f842eda4fd703af7a621dcb9b246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte med å si hva du likte påd en gamle bilen og hva du misslikte/gjerne skulle hatt bedre.

Plages du av manuell kasse? vil du ha 3 dører? 4? eller 5? Bruker du drasse med deg mye greier eller vil du ha en snerten liten bil?

Jeg vil absolutt anbefale bensin. Diesel er mye dyrere å vedlikeholde, dyrere deler, alvorligere feil samt at små biler med diesel alltid stopper på vintern når det er kaldt og de sliter med å få varmapparatet varmt.

Tja, jeg likte vel egentlig alt på den forrige bilen, bortsett fra at jeg syns girkassa var litt slarkete. Men en stabil og driftssikker bil med veldig gode kjøreegenskaper. Det kan godt være at jeg velger den bilen igjen, jeg tenkte mer å høre om noen hadde andre forslag :)

Jeg foretrekker 5 dørs, jeg bruker baksetene ganske ofte og syns det er greit å ha de lett tilgjengelig. Ellers så vil jeg aller helst ha bensin nettopp pga det du fortelle her. Småbil med diesel er helt uaktuellt, bråker voldsomt gjør det også.

Hm, jeg er jo litt delt. En del av meg vil gjerne ha komfort og være litt praktisk (type 307, aller helst 308, men den koster jo), en annen del av meg vil benytte anledningen før jeg sitter med barn og stasjonsvogn og kjøpe meg et leketøy ala de nyere modellene av Mini Cooper. Sistnevnte ville vært et upraktisk valg både økonomisk og plassmessig, men hjelpeseg så morsomt :)

Jeg skal innrømme jeg er litt jålete, jeg liker design og interiør, men det aller aller viktigste er en bil med gode kjøreegenskaper, som er bra på vinterføre, og som ikke minst er pålitelig.

Bilen kommer til å bli brukt like mye til bykjøring som langkjøring. Automat tror jeg ikke er så aktuellt for meg, men det er jo egentlig ikke relevant, er mest biltyper jeg er ute etter.

Kort oppsummert; en snasen komfortabel bil i kompaktklassen, evnt en Cooper :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle hatt deg en mx5 vettu, men de er jo ubrukelige til annet siden det er en 2 seter cabriolet :P

Men okei, hmm.... Mitsubishi Colt, Honda Civic, Nissan Almera, Honda Jazz!! sistnevnte tror jeg faktisk jeg absolutt vil anbefale. Den føles sporty, er liten men har best plass innvendig av småbiler, ekstremt lite feil, gode motorer og girkasser. De ser litt morsomme ut også.

Om Fiat 500 hadde vært litt eldre hadde sikkert den også vært morsom. Liker de bedre en mini cooper - ser morsommere ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle hatt deg en mx5 vettu, men de er jo ubrukelige til annet siden det er en 2 seter cabriolet :P

Men okei, hmm.... Mitsubishi Colt, Honda Civic, Nissan Almera, Honda Jazz!! sistnevnte tror jeg faktisk jeg absolutt vil anbefale. Den føles sporty, er liten men har best plass innvendig av småbiler, ekstremt lite feil, gode motorer og girkasser. De ser litt morsomme ut også.

Om Fiat 500 hadde vært litt eldre hadde sikkert den også vært morsom. Liker de bedre en mini cooper - ser morsommere ut :)

Honda Civic (jeg antar du snakker om den nye modellen) og Honda Jazz har jeg prøvd, jeg likte ingen av delene. Førstnevnte er også såpass dyr at jeg sprenger budsjettet brått med 50.000. Den er også veldig tung, prøvde en med 88HK, og det var ikke noe jubajuba. Mer HK koster godt :)

Syns du virkelig Jazzen føltes sportslig? Vi er ikke helt på samme side :ler:

Tror ikke Fiat 500 passer til mitt bruk :)

Hva med Ford Focus Ghia, e.l? Jeg må innrømme at jeg har likt P307 såpass mye at jeg vurderer å prøve en nyere modell. Setene har blitt oppgradert siden da jeg kjøpte :)

Så golf, audi, osv, ikke noe du anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeoten din har torson bar suspension mens jazz'en har macpherson. Førstnevnte er av typen man putter i om man vil ha bilen som en sofa, sistnevnte er det som står i racingbiler og dermed langt mer kjapp i svingene og såkalt "sporty" :) Den er også langt lettere, og liker best å bli kjørt på høyere turtall.

Jeg snakker nå selvsagt ikke om nyere biler siden budsjettet ditt lå der det lå :)

Alt som er tysk = dyrt i drift. Har du råd til å følge serviceopplegget og ikke bryr deg om denslags kostnader så for all del :) Flotte biler å kjøre, dyre å ha. Alternativet da er å kjøp en skoda. Det er på sett å vis som å kjøpe en litt eldre audi/vw men uten alle feilene og med en bedre pris.

De forrige versjonene av focus er jeg ikke spesielt glad i. Selv venner av meg som elsker ford holdt seg langt unna dem. De som kom for et par år siden er en helt annen sak - men de koster jo langt mer o gså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeoten din har torson bar suspension mens jazz'en har macpherson. Førstnevnte er av typen man putter i om man vil ha bilen som en sofa, sistnevnte er det som står i racingbiler og dermed langt mer kjapp i svingene og såkalt "sporty" :) Den er også langt lettere, og liker best å bli kjørt på høyere turtall.

Jeg snakker nå selvsagt ikke om nyere biler siden budsjettet ditt lå der det lå :)

Alt som er tysk = dyrt i drift. Har du råd til å følge serviceopplegget og ikke bryr deg om denslags kostnader så for all del :) Flotte biler å kjøre, dyre å ha. Alternativet da er å kjøp en skoda. Det er på sett å vis som å kjøpe en litt eldre audi/vw men uten alle feilene og med en bedre pris.

De forrige versjonene av focus er jeg ikke spesielt glad i. Selv venner av meg som elsker ford holdt seg langt unna dem. De som kom for et par år siden er en helt annen sak - men de koster jo langt mer o gså.

Aha, ja sånn og forstå! Jeg liker comfy, sikkert derfor jeg har vært så god venn med 307 også. Jeg likte rett og slett ingenting med Jazz :ler:

Ja der bekreftet du vel akkurat det jeg mistenkte; dyrt i drift. Jeg vet ikke om jeg tror på at Tysk er så fantastisk heller, min Golf var stadig på verksted, og jeg hører veldig mye rart om Møller.

Fransk var jo uglesett i årevis det også, men jeg tror den trenden har snudd seg. Vi har hatt Peugeot i familien siste 10 år nå, og det er har vært svært gode og pålitelige biler. 207 er vel kanskje litt mer bybil og morsom bil enn 307/308?

Jeg tenkte litt på Mazda 3 også, de ser jo snertne ut?

Kanskje du ikke har noe godt svar på dette, men jeg opplever å være overømfintelig for noen biler, jeg tror det har noe med elektronikk og gjøre. Har opplevd 2 biler jeg blir syk av å gjøre, BMW1 er en av dem. Da jeg har prøvd både diesel/bensin, og m/u sportsseter. Denne bilen gjør at jeg faktisk går ut for telling i flere dager! Peugeot 308 fikk jeg også reaksjoner på, men ikke så kraftige. Førstnevnte kan jeg forstå, for det er veldig mye elektronikk. P308 er jeg dog usikker på, for i følge forhandler så er det ikke noe annerledes i den bilen kontra 207/307. Har du noe peiling på hva det kan skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se gjennom bilene på finn, plukk ut de du liker, bruk google og les tester og den slags om de aktuelle bilene. får ofte bedre svar da, enn subjektive meninger fra vilkårlige folk på et forum

Anonym poster: 0cd3f842eda4fd703af7a621dcb9b246

Jammen det er jo nettopp subjektive meninger jeg vil ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker min Mitsubishi Lancer Sportback - liten utenpå men vanvittig stor inni. Er småbarnsmor, og den er mer enn stor nok for mitt behov, samtidig som den er snerten å parkere, god å kjøre, og ikke minst ser vanvittig lekker ut!

Ellers savner jeg litt min gode gamle VW Polo som var "konebil" før barnet kom - det er veldig mye mer plass i den enn det ser ut for utenpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ja sånn og forstå! Jeg liker comfy, sikkert derfor jeg har vært så god venn med 307 også. Jeg likte rett og slett ingenting med Jazz :ler:

Ja der bekreftet du vel akkurat det jeg mistenkte; dyrt i drift. Jeg vet ikke om jeg tror på at Tysk er så fantastisk heller, min Golf var stadig på verksted, og jeg hører veldig mye rart om Møller.

Fransk var jo uglesett i årevis det også, men jeg tror den trenden har snudd seg. Vi har hatt Peugeot i familien siste 10 år nå, og det er har vært svært gode og pålitelige biler. 207 er vel kanskje litt mer bybil og morsom bil enn 307/308?

Jeg tenkte litt på Mazda 3 også, de ser jo snertne ut?

Kanskje du ikke har noe godt svar på dette, men jeg opplever å være overømfintelig for noen biler, jeg tror det har noe med elektronikk og gjøre. Har opplevd 2 biler jeg blir syk av å gjøre, BMW1 er en av dem. Da jeg har prøvd både diesel/bensin, og m/u sportsseter. Denne bilen gjør at jeg faktisk går ut for telling i flere dager! Peugeot 308 fikk jeg også reaksjoner på, men ikke så kraftige. Førstnevnte kan jeg forstå, for det er veldig mye elektronikk. P308 er jeg dog usikker på, for i følge forhandler så er det ikke noe annerledes i den bilen kontra 207/307. Har du noe peiling på hva det kan skyldes?

Ingenting av mine elektronikkunnskaper skulle tilsi at disse bilene er mer eller mindre uskjermet eller inneholder flere kretser med annen frekvens enn ellers. Derimot kan det godt være at de har benyttet kjemikalier i produksjonen av plast, vinyl og stoff i bilene som du reagerte på.

Mazda er kurante biler - kjøreegenskaper må du nesten sjekke selv da jeg ikke har kjørt annet enn skikkelig gamle mazdaer pluss mx5 og rx7.

Når det gjelder franske biler sliter fremdeles renault, og delvis citroen. Men peugeot har biltt veldig bra de siste 10 åra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chayzi

Du kan jo prøve 207 SW da? De er sånn ca på størrelse med Peugeot 307 combi, utrolig gode å kjøre er de også! Jeg jobber hos Peugeot, så jeg ser hvilke biler det er mest problemer med av de, og 207 er det utrolig lite med! Hadde lyst på en sånn selv, aller helst 208, men 208 blir litt i dyreste laget for min del da jeg fortsatt bare er lærling.. Men så fant jeg en strøken Peugeot 307SW fra 2006, og endte opp med å kjøpe den for snaue 80 000kr. :-) Jeg skjønner godt at du liker 307'en din, for de er gode de også!

Jeg har kjørt mye rundt i Ford Focus da min mor har en sånn, og jeg vil absolutt ikke anbefale den. Dårlig komfort, og masse verkstedbesøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Audi A3, kjempebil! Skal ikke si den er veldig dyr i drift heller, har ikke betalt en eneste krone i verkstedregning på de 2,5 årene jeg har hatt den :) Kun service, dekk, oljebytte og sånne ting på de 50-60.000 jeg har kjørt!

Nå er det noe småtteri som må byttes, men det var ikke så dyrt det heller, men nå gjør samboeren min jobben med det da.

De ligger nok kanskje litt for høyt i pris, er litt usikker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve 207 SW da? De er sånn ca på størrelse med Peugeot 307 combi, utrolig gode å kjøre er de også! Jeg jobber hos Peugeot, så jeg ser hvilke biler det er mest problemer med av de, og 207 er det utrolig lite med! Hadde lyst på en sånn selv, aller helst 208, men 208 blir litt i dyreste laget for min del da jeg fortsatt bare er lærling.. Men så fant jeg en strøken Peugeot 307SW fra 2006, og endte opp med å kjøpe den for snaue 80 000kr. :-) Jeg skjønner godt at du liker 307'en din, for de er gode de også!

Jeg har kjørt mye rundt i Ford Focus da min mor har en sånn, og jeg vil absolutt ikke anbefale den. Dårlig komfort, og masse verkstedbesøk...

Jeg har bare prøvd 207 en gang, det var en 68HK diesel. Morsom å gjøre, men må prøve bensinutgaven på 88 HK før jeg kan uttale meg. Jeg syns dog ikke den var kjempekomfortabel i setene. Føltes mer som jeg satt PÅ setene og ikke I, hvis du skjønner?

Tenkte på SW, men jeg vet ikke om jeg har bruk for den ekstra plassen, og den koster jo en god del mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker min Mitsubishi Lancer Sportback - liten utenpå men vanvittig stor inni. Er småbarnsmor, og den er mer enn stor nok for mitt behov, samtidig som den er snerten å parkere, god å kjøre, og ikke minst ser vanvittig lekker ut!

Ellers savner jeg litt min gode gamle VW Polo som var "konebil" før barnet kom - det er veldig mye mer plass i den enn det ser ut for utenpå :)

Hm, den er sikkert ikke så dum den, Mitsubishi er jo kjent for å være ganske driftssikkert? Vet dog ikke om jeg skal ha SW, jeg har jo ingen unger og vogner som skal pakkes inn i bilen enda :ler:

Jeg har en Audi A3, kjempebil! Skal ikke si den er veldig dyr i drift heller, har ikke betalt en eneste krone i verkstedregning på de 2,5 årene jeg har hatt den :) Kun service, dekk, oljebytte og sånne ting på de 50-60.000 jeg har kjørt!

Nå er det noe småtteri som må byttes, men det var ikke så dyrt det heller, men nå gjør samboeren min jobben med det da.

De ligger nok kanskje litt for høyt i pris, er litt usikker der.

Audi er ganske dyrt ja :) Har hatt Golf og hadde bilen på service "hele tiden", tror jeg har fått avsmak på tysk etter det, selv om det helt sikkert ikke er berettighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har kun hatt mercedes og audi, og har vært storfornøyd, så jeg er omvendt hehe :D

Mange skryter veldig av Toyota da, som driftssikker, pålitelig og god bil. Kjenner flere som har hatt corolla, og vært storfornøyde. :) Vet ikke om det kan være interessant. Har dessverre ikke så mye positivt å si om franske biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...