Gå til innhold

Lage egne "nøtte/muslibars"?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er på utkikk etter noe som kan fungere som mellommåltid og som man kan ha i veska uten at det blir mykt, svett osv. Vil ha noe jeg ikke trenger pålegg til.

Har sett på en ulike barer, men de fleste av dem inneholder soyaprodukter, som jeg ikke tåler.

Så jeg tenkte at det kanskje er mulig å lage sin egen "bar" og da gjerne med nøtter/kjerner og kanskje tørket frukt?

Noen som har oppskrift på noe lignende? Helst uten for mye sukker....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for spam

Sophie-Ann, mod

Skrevet

Her er min fremgangsmåte, fritt sammensatt av diverse ulike oppskrifter funnet på nett:

5 dl havregryn

1,2 dl brunt sukker

1 dl knuste linfrø

2 dl hvetemel (kan godt bruke sammalt fint, eller vanlig hvitt mel)

3 dl blandet av ulike frø og grovhakkede nøtter, en blanding av mandler, solsikkefrø, linfrø og hasselnøtter pleier jeg å bruke.

1 pose tørkede aprikoser, hakket

1,8 dl rosiner

1,2 dl honning

1,2 dl nøytral vegetabilsk olje

1 dl peanøttsmør

1 egg

0,5 ts salt

Evt vanilje eller annen smakstilsetning

Hakk nøtter grovt, hakk aprikos, bland i gryn, frø, mel, salt, og rosiner. Varm evt peanøttsmør og honning kjapt i mikroen for å få det mer flytende før du har det i. Rør sammen egget og tilsett olje.

Oppskriften kan varieres i det uendelige, jeg har i masse aprikos for da kan jeg kutte mengden sukker/honning/olje uten at alt bare faller fra hverandre. Alle målene er litt sånn ca-mål. Fritt etter hukommelsen :P

Klapp deigen ut i liten langpanne (eller doble oppskriften og bruk stor langpanne, da får du veldig veldig mange).Husk bakepapir! Bruk litt krefter og få det ganske kompakt. Stek ved 175 grader til kantene begynner å bli litt brune, 20 min kanskje? Aldri tatt tida...

Skjær i biter mens de er varme, avkjøl en del og skjær igjen så du får pene stykker. Holder i månedsvis i kakeboks av metall.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her er min fremgangsmåte, fritt sammensatt av diverse ulike oppskrifter funnet på nett:

5 dl havregryn

1,2 dl brunt sukker

1 dl knuste linfrø

2 dl hvetemel (kan godt bruke sammalt fint, eller vanlig hvitt mel)

3 dl blandet av ulike frø og grovhakkede nøtter, en blanding av mandler, solsikkefrø, linfrø og hasselnøtter pleier jeg å bruke.

1 pose tørkede aprikoser, hakket

1,8 dl rosiner

1,2 dl honning

1,2 dl nøytral vegetabilsk olje

1 dl peanøttsmør

1 egg

0,5 ts salt

Evt vanilje eller annen smakstilsetning

Hakk nøtter grovt, hakk aprikos, bland i gryn, frø, mel, salt, og rosiner. Varm evt peanøttsmør og honning kjapt i mikroen for å få det mer flytende før du har det i. Rør sammen egget og tilsett olje.

Oppskriften kan varieres i det uendelige, jeg har i masse aprikos for da kan jeg kutte mengden sukker/honning/olje uten at alt bare faller fra hverandre. Alle målene er litt sånn ca-mål. Fritt etter hukommelsen :P

Klapp deigen ut i liten langpanne (eller doble oppskriften og bruk stor langpanne, da får du veldig veldig mange).Husk bakepapir! Bruk litt krefter og få det ganske kompakt. Stek ved 175 grader til kantene begynner å bli litt brune, 20 min kanskje? Aldri tatt tida...

Skjær i biter mens de er varme, avkjøl en del og skjær igjen så du får pene stykker. Holder i månedsvis i kakeboks av metall.

Det så veldig bra ut! Tusen takk!

Skal prøve denne, men hopper over peanøttsmøret og rosinene ;) kanskje jeg tar tranebær i stedenfor rosinene...

Endret av Trillrund
Skrevet

Rosinenen er det bare å bytte med bær, det blir godt. Men peanøttsmøret gjør en del for konsistensen så da bør du nok øke mengden olje eller ha i andre knuste nøtter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...