Gå til innhold

Sende baby 8 mnd i bhg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg med førstemann, dog var ikke alenemamma. Måtte av ulike grunner fortsette krevende studier, mannen hadde ikke muligheter for perm - også student. Jenta vår begynte hos dagmamma 8 mnd gammel, og i bhg da hun var 10 mnd. Mye mer fornøyd med bhg enn dagmamma! Hun har stortrivdes i bhg jele veien, og jeg angrer ikke på at det ble som det ble! Ville fortsatt studiene, jeg - det er mulig å leve parallelt med at en er mamma - slik det gjøres i mange andre land som ikke har de samme luksus velferdsordningene vi har!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt ni måneder gamle barn i bhg flere ganger (ikke mange av gangen da, stort sett en eller to hvert år) og det har gått helt fint! Barna har trivdes, de får mye oppmerksomhet, og de største barna på avdelingen (0-3 år) har syns det var veldig stas med "babyer", og viser mye omsorg og tar veldig hensyn til de minste. Det er jo bare noen måneder før de er like gamle som de andre var når de begynte. Og husk at så små barn sover en del. Jeg regner med hun vil ha to dupper på dagtid når hun begynner der, og da er det for henne å bli levert, leke litt, sove, spise, leke, sove, spise og bli hentet en liten stund etter siste duppen.

Mei tai hadde jeg satt veldig pris på der jeg jobbet, og jeg spurte ofte lederne om ikke vi kunne kjøpe inn noe bæretøy, men det ble aldri tatt på alvor. Ett problem er det ofte med de aller minste, og det er i utetiden. Man kan ikke akkurat legge dem rett på den kalde bakken når de ikke beveger seg rundt så mye, så det blir mye vogn og huske.. Sandkasse også i denne årstiden, men dette barnet blir jo ikke ett før til vinteren, og da er det veldig kaldt å være ute uten å bevege seg..

Familiebarnehage har jeg også jobbet i, en kort periode, og det er mange fordeler med at det er små forhold, men man må også huske at det er få voksne, og veldig sårbart hvis en blir syk/har sykt barn. Man kan risikere mange vikarer, og også at barnehagen må holde stengt/ha redusert åpningstid dersom de ikke klarer å skaffe folk.

I din situasjon ville jeg gjort det. Ett år tidligere ferdig med utdannelse betyr mye, og ikke glem at det er enklere å studere mens barna er så små, og sover mye (har jeg hørt fra de som har prøvd).

• Liker 2
Skrevet

Jeg er alene med jenta mi, som blir 8 mnd i slutten av august.

Finnes det en pappa til dette barnet, som kan evt ta ut pappakvoten og ha barnet på dagtid denne perioden du er i praksis? Eller er han helt ute av bildet?

Skrevet

Hvor er hylekoret nå om at alenemødre sitter hjemme på ræva og mottar penger fra staten?

Min mening er hjemme, men så hadde jeg aldri blitt gravid så ung og uten utdanning, og uten mann. Jeg hadde ventet til alt det var på plass, og hvertfall vært sammen med pappaen. Ingen barn har godt av bhg så tidlig, men må man så må man. Ditt valg, din samvittighet ;)

Synes det er unødvendig å dømme vedkommende. Vi vet jo ingenting om hennes situasjon annet en det hun selv har skrevet.

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Jeg syns at du skal høre på mammahjertet, TS. Du skriver jo at jo nærmere du kommer startdato for barnehagen, jo verre føles det. Husk at du skal jobbe i 40-50 år av ditt liv. Datteren din er bare baby èn gang, og det er NÅ. 10 timer lange dager i barnehage, 5 dager i uka for en 8 mnd gammel baby? Nei, det blir for spesielt for meg...

Jeg skjønner at du er lei av permisjonstida og vil prioritere deg selv og utdanningen din nå, men svaret er ikke å overlate en 8 mnd gammel baby til barnehagen 50 timer hver uke. Svaret er å bite tennene sammen, "suck it up" og stå for det valget du tok når du valgte å få barnet uten utdannelsen i orden. KOS deg hjemme med din lille datter, jeg tror du vil angre MYE dersom du velger deg selv fremfor henne nå. Arbeidslivet ditt skal du tross alt ha i over 40 år, no big deal ;) Men det å putte en 8 mnd gammel baby i barnehage 50 timer i uka i praksisperiodene dine, og gå glipp av store deler av den enorme utviklingen, tilknytningen og gleden barnet ditt har fremfor seg det neste året; DET syns jeg er en big deal!

Hadde sagt opp barnehageplassen og meldt meg som dagmamma. Så kan snuppa di få en lekekamerat det neste året, og du kan spe på inntekten. Se på det slik; om du shipper ungen i bhg nå og studerer, kommer du til å slite mye med dårlig samvittighet og i ettertid vil du nok angre på at du valgte bort denne verdifulle tida med datteren din. Du kommer derimot aldri til å angre på at du utsatte det livslange arbeidslivet med ett enkelt år.

Endret av Trøffel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...