Gå til innhold

Sende baby 8 mnd i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med jenta mi, som blir 8 mnd i slutten av august. Jeg er under utdanning, og etter planen skal jeg begynne i høst. Da må jenta mi i barnehage, da det er helt umulig å få tak i dagmamma her jeg bor. Har prøvd lenge, uten hell.

Jeg skal begynne rett i praksis, noe som innebærer "jobb" fra klokken 0800-1600 fire dager i uka. Jeg har heller ikke bil, og det går ikke kollektiv transport på den ruten jeg må ta, derfor tar det også 30-45 min å gå til, og det tilsvarende hjem.

Hva ville dere gjort? Det er ikke muligheter for å dele opp praksisen, ta den etter jul, o.l. Det er alt eller ingenting.

Det positive er at det er en flott familiebarnehage med få barn.

Blir veldig takknemlig for innspill.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må man, så må man.

Anonym poster: fc8b978f627352af0d21f36a99562360

• Liker 2
Skrevet

Nettopp, må man så må man. Det er helt feil, på en måte, men hva skal man gjøre? Eneste måtte blitt å utsette semesteret.

Gjest Sarah
Skrevet

Det er ikke noe jeg ville gjort. Babytiden betyr mer enn utdanning for min del.

Får mer enn nok vondt i magen av å tenke på at min datter skal begynne nå når hun er 16 mnd jeg.

Og for henne er det snakk om 80 % plass og så korte dager som mulig. Det samme gjelder for min eldste på 3,5 år.(han har gått i bhg i ett år nå)

Skrevet

Men jeg må jo ikke, jeg KAN, teknisk sett, vente ett år til. Økonomisk blir det trangt, men det går absolutt. Jeg får jo overgangsstønad, dobbel barnetrygd og bidrag.

På den annen side, så har jeg ingen venner med barn; og hun trenger jo noen å leke med etterhvert. I tillegg hadde det vært godt å få voksenkontakt. Og også å være istand til å kjøpe bolig.

Ts

Skrevet

Ofte så finnes det åpne barnehager, sånn om du tenker på sosialisering og voksenkontakt for din del.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i praksis i en barnehage der de hadde en like gammel baby og en meitai. Den ble hyppig brukt og babyen så ut til å stortrives. Kanskje du kan kjøpe en sånn til barnehagen?

Jeg synes at meitai er relativt enkel i bruk, og ikke minst med tanke på at den da skal kunne brukes av flere.<br /><br /> Anonym poster: dfa4ef493eb1f26198b2d7f62a843abf

Skrevet

Uff, jeg får helt vondt av tanken på å skulle sende barnet mitt i bhg så tidlig... Hadde jeg vært i dine sko, tror jeg at jeg ville benyttet muligheten til å vente et år og heller sett meg om etter andre muligheter for å sosialisere barnet. Er det åpen bhg i nærheten? Eller kan du ta initiativ til å starte opp en lekegruppe av noe slag? Behovet for voksenkontakt går jo også an å få dekket via dette - eller har du mulighet for barnevakt innimellom, så du kan komme deg ut i de voksnes verden litt da?

Samtidig, om du føler at det beste for dere er at du får startet etter planen nå i august, så er det sannsynligvis dét. Og en liten familiebhg er i alle fall langt bedre for et barn på 8mnd enn en stor bhg med flere avdelinger :)

Skrevet

Jo, jeg kunne jo kjøpt en sånn, men uansett blir det jo veldig lange dager.. Jeg vet ikke. Var fast bestemt på at dette skulle gå, men jo nærmere datoen for start jeg kommer, jo verre synes jeg det er.

Åpen bhg er det heller ikke her.. Skulle jo tro jeg bodde midt i ødemarka:p

Huff. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.I

Skrevet

Har du sjekket med kirken/e i nærheten? De har ofte barnesanggrupper/åpne barnehager og det er ofte et lite religiøst preg over de.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har overgangsstønad og alt det der hadde jeg ikke tvilt på å utsette studiene et år.

Anonym poster: fc8b978f627352af0d21f36a99562360

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg hadde helt klart utsatt det et år. Hun er jo så liten, å babytiden er absolutt verdt litt trang økonomi en ekstra stund.

De dagene du skisserer er jo fryktelig lange for en så liten en.

Unger kan hun etterhvert leke med på lekeplasser rundt omkring. Ingen grunn til å stresse med den sosialiseringen så tidlig ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har muligheten til å vente ett år med studiene hadde jeg absolutt gjort det uten tvil.

Anonym poster: d8343c484de58e51b071449a4bc7d391

Skrevet

Jeg hadde definitivt utsatt. Synes åtte måneder gamle babyer er for små for å gå i barnehage, og i hvert fall såpass lange dager.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gjort det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort det.

Jeg også. Skal gjøre det selv.

Anonym poster: 3c5be3ee56d9bb0c012478e4f92d5921

• Liker 2
Gjest Wei Wei
Skrevet

Er avtalen med barnehagen bindende? Kan du ikke prøve det ut og se hvordan det går og så eventuelt avbryte praksisen og ble hjemme med barnet?

Ellers ville jeg ha prøvd å kombinere barnet med studiene, selv om det er tungt (mest sykisk). Men tenk, om noen måneder så er barnet like gammel som de andre barna som starter i barnehage.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor er hylekoret nå om at alenemødre sitter hjemme på ræva og mottar penger fra staten?

Min mening er hjemme, men så hadde jeg aldri blitt gravid så ung og uten utdanning, og uten mann. Jeg hadde ventet til alt det var på plass, og hvertfall vært sammen med pappaen. Ingen barn har godt av bhg så tidlig, men må man så må man. Ditt valg, din samvittighet ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det, fordi det var nødvendig (omtrent samme grunner som deg, TS). Det gikk strålende, og ungen er i dag fem år, liker barnehagen og elsker mamma ;)

Må man, så må man. Blir litt matt av de som får så dårlig samvittighet av at toåringer må i barnehage. Min japanske venninne hadde fire ukers fødselsperm, og min mor hadde tre måneder da jeg ble født. Nå er du liksom ikke skikkelig mamma hvis du ikke diller rundt hjemme med puppen ute til barnet er minst halvannet år... :roll:

Anonym poster: ee0fa0665215468e069a328b88027af8

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde ventet med studiene siden du har mulighet til det! Ingen tvil overhodet. Hun trenger mamma mer enn sosialisering nå som hun er så liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...