Gå til innhold

Jobb som sykepleier?


Luralitt

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er ei jente som er utdannet sykepleier. Jeg har nå ryggproblemer som er blitt forverret etter at jeg startet i jobb og jeg har derfor sluttet. Grunnen til at jeg sluttet var vel også fordi jeg ikke orker det konstante stresset man jobber under. Jeg har prøvd meg både på sykehus og på sykehjem. Jeg står nå på bar bakke og vet ikke hva jeg skal ta meg til. Er det noen som har noe erfaring med hvordan type jobb man kan få som sykepleier der ikke tunge løft og konstant stress er en del av hverdagen?

Jeg har vurdert å utdanne meg til noe annet fordi jeg ikke har vært lidenskapelig interessert i sykepleie, men fordi jeg ikke vet hva så tror jeg det er best å vente og ikke kaste seg ut i noe annet med en gang.

Men en jobb må man jo ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet av flere som jobber privat i små bedrifter hvor eier selv er sykepleier med lang erfaring. De skryter av godt arbeidsmiljø som er langt mer inkluderende og hvor de har tid nok til pasientene og de andre de hjelper. Kunne jo være verdt å se seg rundt der - alt for mange som automatiske kun ser på sykehjem og sykehus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å utdanne deg til ungdomsarbeider? Hvilket stress er det du ikke taklet? Kanskje du kan jobbe på et rehabeliteringssenter. Hvor brukerene "bare" trenger oppsyn og hjelp, uten det tunge arbeidet? Evnt at du jobber med søknader osv, det er så mye du kan gjøre innen helseomsorgen. Om du ikke vil holde på med det lenger, har du mange andre valg.

Anonym poster: 6d6319a53294af9203d381f72f8de8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av flere som jobber privat i små bedrifter hvor eier selv er sykepleier med lang erfaring. De skryter av godt arbeidsmiljø som er langt mer inkluderende og hvor de har tid nok til pasientene og de andre de hjelper. Kunne jo være verdt å se seg rundt der - alt for mange som automatiske kun ser på sykehjem og sykehus

Ja det hadde kanskje vært noe! takk for svar :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å utdanne deg til ungdomsarbeider? Hvilket stress er det du ikke taklet? Kanskje du kan jobbe på et rehabeliteringssenter. Hvor brukerene "bare" trenger oppsyn og hjelp, uten det tunge arbeidet? Evnt at du jobber med søknader osv, det er så mye du kan gjøre innen helseomsorgen. Om du ikke vil holde på med det lenger, har du mange andre valg.

Anonym poster: 6d6319a53294af9203d381f72f8de8cd

Ungdomsarbeider er ikke noe som jeg interesserer meg så veldig mye for.

Jeg vet ikke om du har noe jobberfaring innenfor helseomsorg men både i sykehus og på sykehjem er det et stort arbeidspress. Stresset jeg snakket om handler om å ikke få tid til å sette seg inn i pasienters historikk og ikke ha tid til å gi dem den pleien de faktisk har krav på. Dette er utrolig slitsomt i lengden. Jeg er også plaget med mye muskelsmerter i ryggen, noe som gjør at stress i lange perioder ikke er så godt egnet for meg. Det er vel ikke egnet for noen spør du meg.

Du skriver at det er så mye man kan gjøre innenfor helseomsorg; ja jeg hører dem sier det, men å finne veien dit er det ingen som sier så mye om. Jeg har snakket med en del ute i arbeid og har forstått at administrative stillinger (slik som å drive med "papirarbeid") er noe som ikke er så lett å få. Ofte er det de som har "jobbet seg opp" til en slik stilling.

Men uansett, takk for tips. Det er noe jeg skal tenke på:) Jeg finner nok ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatri? Veldig lite løft og tunge oppgaver i alle fall, hvor stressende det er kommer nok veldig an på hvor du jobber.

Anonym poster: 17cff1e1af6875a73103fd945c50af32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet på sykehjem og har strevd med det samme, ryggproblemer og stresset. Så jeg skjønner hva du mener, tenkte bare på hva som stresset deg da det kan være så mye i dette yrket.

Om du tar utdanning innen sekretær, vil du jo få en del muligheter.

Jeg har også vært i praksis med brukere som gjør "alt" selv, men trenger følge og selskap i hverdagen og rehailitering (alt fra trening til vanlig hverdagse ting). Der setter du deg inn i få liv, hjelper så godt du kan uten å gjøre tungt arbeid. Det trivdes jeg veldig godt med. Kanskje det er noe for deg?

Anonym poster: 6d6319a53294af9203d381f72f8de8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan undervise. Hvilken vei du skal gå for å komme dit vet jeg ikke men det er vel ikke så vanskelig å finne ut vil jeg tro.

Endret av Sinner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta hudpleie og jobbe på et dermatologisk senter, eller hudklinikk, som f.eks Ellipseklinikken? Der er det kun sykepleiere som jobber. Ellers har jeg hørt om noe som heter kosmetisk sykepleier? Utfører laserbehandlinger, peelinger, restylane, botox osv. Kunne det være noe? Selv om du ikke er lidenskapelig interessert i sykepleie (Det er IKKE jeg.. og skal begynne på mitt 2 år nå) (kun fordi jeg ikke vet hva jeg skal bli) så er det heldigvis mye vi kan kombinere denne utdannelsen med! Jeg har i hvert fall planer om å gå i retning litt mer overfladisk arbeid, som f.eks hud. Også synes jeg det virker litt spennende å jobbe på et plastiskkkirurgisk senter (helst et privat). Men da må man gjerne være videreutdannet sykepleier, og jeg tror det er vanskelig å få jobb på slike steder.

Camilla

Anonym poster: cc2c4286d3958553d5e052b8aee7f85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta hudpleie og jobbe på et dermatologisk senter, eller hudklinikk, som f.eks Ellipseklinikken? Der er det kun sykepleiere som jobber. Ellers har jeg hørt om noe som heter kosmetisk sykepleier? Utfører laserbehandlinger, peelinger, restylane, botox osv. Kunne det være noe? Selv om du ikke er lidenskapelig interessert i sykepleie (Det er IKKE jeg.. og skal begynne på mitt 2 år nå) (kun fordi jeg ikke vet hva jeg skal bli) så er det heldigvis mye vi kan kombinere denne utdannelsen med! Jeg har i hvert fall planer om å gå i retning litt mer overfladisk arbeid, som f.eks hud. Også synes jeg det virker litt spennende å jobbe på et plastiskkkirurgisk senter (helst et privat). Men da må man gjerne være videreutdannet sykepleier, og jeg tror det er vanskelig å få jobb på slike steder.

Camilla

Anonym poster: cc2c4286d3958553d5e052b8aee7f85e

Ja,jeg har faktisk vært inne på tanken. Men etter å ha gravd litt så fant jeg ut at i hudpleieyrket blir det mye "ståing" ved ansiktsbehandlinger og mye massasje etc. Noe som da også ikke egner seg. Jeg vil ikke utdanne meg til noe som jeg vet kan være et problem for meg. Har også hørt mye om dårlig utdannelse/undervisning og at man i salong må jobbe mye for å selge produkter i salong. Det er også et veldig kvinnedominert yrke, noe jeg egentlig ikke trives så godt med. Men alt dette siste kommer helt sikkert an på hvordan person man er. Grunnen til at jeg kanskje ville gå den veien var pga av en-til-en kontakt med kunder, og den kreative delen med sminke etc. Men det er for mye som veier i mot. Problemet er også det at jeg er ikke 20 lenger, jeg er snart 30 år og da er det liksom ikke bare å hive seg på en utdanning i 2-3 år hvis man ikke er sikker. Eller er det? Man må jo prøve for å finne ut av ting. Planen er vel å finne seg en ok jobb som jeg kan trives i noen år, og for da forhåpentligvis ha funnet ut hva annet jeg vil og da begynne på en ny utdannelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på sykehjem og har strevd med det samme, ryggproblemer og stresset. Så jeg skjønner hva du mener, tenkte bare på hva som stresset deg da det kan være så mye i dette yrket.

Om du tar utdanning innen sekretær, vil du jo få en del muligheter.

Jeg har også vært i praksis med brukere som gjør "alt" selv, men trenger følge og selskap i hverdagen og rehailitering (alt fra trening til vanlig hverdagse ting). Der setter du deg inn i få liv, hjelper så godt du kan uten å gjøre tungt arbeid. Det trivdes jeg veldig godt med. Kanskje det er noe for deg?

Anonym poster: 6d6319a53294af9203d381f72f8de8cd

Ja, jeg har vært inne på tanken med sekretær, og det er noe jeg sterkt vurderer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...