Gå til innhold

Asanti's Dagbok

Gjest asanti

Anbefalte innlegg

Jeg tror faktisk at den nesten er over, det er en god uke siden sist eg blødde noe. :)

Det føltes ut som lillemor sr vært her med oss for alltid. Hun passer virkelig godt inn her og her hører hun hjemme. :) Den stressende og nervøse følelsen har ingen av oss hatt, noe som har vært veldig deilig.

Matingen går bra selv om at hun tøver en del, hun legger på seg mellom 100-150gr i uka. Vi ar hatt ukentlig kontroll av vekten siden hun gikk litt ned, men hun veier nå 3830gr. :)

Hun er livlig og våken, spreller godt med armer og bein så nok næring får hun.

I det neste døgnet må hun få mme pga jeg fikk et kraftig migreneanfall og siden jeg er alene nå måtte jeg ta medisin for å fungere.

Hvordan er det med dere? :)

Her går det veldig bra! Tassen spiser og legger på seg godt, og har faktisk lagt på seg nesten en kg siden fødselen. Faktisk så er han akkurat en kilo tyngre enn tulla di, så matvett har han definitivt :fnise: Hvor mye veide Vesla når hun ble født?

Ellers så går det i mating hver 3-4 time, bytting av ørten bleier og masse kos.

Vi føler oss også veldig trygge i rollen som foreldre, og har hele tiden følt at vi mestrer det å ha en baby i hus veldig bra.

Nå skal det sies at vi har fått en "enkel" baby (bank-i-bordet), det er sikkert ikke like lett for de som får en kolikkbaby som skriker hele natta. Selv om det skal sies at vår også vet å gi lyd fra seg innimellom :ler:

I går var jeg faktisk på 8 km trilletur alene, med treningstights, musikk på øret og nye solbriller :sol: Det er så utrolig fint vær her på østlandet om dagen så man må jo bare benytte anledningen til å være litt ute :) Også er det veldig deilig å bevege litt på kroppen igjen etter mange inaktive måneder!

Så kjipt at du har fått migreneanfall når du er alene med Vesla. Hvordan håndterer du det sånn rent praktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest asanti

Her går det veldig bra! Tassen spiser og legger på seg godt, og har faktisk lagt på seg nesten en kg siden fødselen. Faktisk så er han akkurat en kilo tyngre enn tulla di, så matvett har han definitivt :fnise: Hvor mye veide Vesla når hun ble født?

Ellers så går det i mating hver 3-4 time, bytting av ørten bleier og masse kos.

Vi føler oss også veldig trygge i rollen som foreldre, og har hele tiden følt at vi mestrer det å ha en baby i hus veldig bra.

Nå skal det sies at vi har fått en "enkel" baby (bank-i-bordet), det er sikkert ikke like lett for de som får en kolikkbaby som skriker hele natta. Selv om det skal sies at vår også vet å gi lyd fra seg innimellom :ler:

I går var jeg faktisk på 8 km trilletur alene, med treningstights, musikk på øret og nye solbriller :sol: Det er så utrolig fint vær her på østlandet om dagen så man må jo bare benytte anledningen til å være litt ute :) Også er det veldig deilig å bevege litt på kroppen igjen etter mange inaktive måneder!

Så kjipt at du har fått migreneanfall når du er alene med Vesla. Hvordan håndterer du det sånn rent praktisk?

Hun var 3620g ved fødsel så hun har jo sånn sett bare gått opp rundt 200g. Lillemor. ;)

Hun er å en enkel baby, selv om noen ettermiddager byr på litt skriking så er det helt levelig for jeg vet vi får oss en god natt søvn uansett. :)

Åh det hørtes digg ut! Skulle gått mye mer tur til nå hadde det vært litt mindre bakker her, jeg blir helt ødelagt i leggene av så bratte bakker. Må nesten kjøre en plass for å gå mer bortovertur.

Håper å gå ned 5kg til dåpen værtfall så må nok gjøre noe mer uttav turene nå. :)

Burde vel prøve bunaden snart?

Jeg fikk anfallet på ettermiddagen å satset på at det ville gå over med søvn. Og den natten sov hun 6,5t sammenhengende før hun ville ha mat og etter mat da sov vi til kl 10 uten at anfallet slapp. Jeg skulle til vektkontroll med henne den dagen så etter rådføring hos mamma fant vi ut at det var best at jeg tok medisin. Hadde hun ikke vært på jobb hadde hun kommet å passet snuppa mens jeg fikk hvilt. :)

Etter medisin gikk det heldigvis over og formen er ennå god. :)

Endret av asanti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

I morgen kommer samboer hjem! :hoppendeglad:

De her to ukene har gått veldig fort og veldig greit. Jeg er kjempestolt over både O og meg selv. Vil ikke si vi har møtt på noen utfordinger vi ikke har klart sammen. Hun er fortsatt veldig kjekk og snill, selv med noen økedager så går det greit. Vi får alltids tatt igjen den tapte søvnen og energien fort da hun er snill og sover 4-5t i strekk om natten før hun er sulten på mat.

Mat er noe jeg har vært dårlig på. Jeg har forsatt spis som om jeg var gravid med verdens minste magesekk. Så det traff meg voldsomt for noen dager siden. Heldigvis er mamma og pappa nært så det var bare å invitere seg på middag til dem for litt mat og avlastning når hun har økedag. :)

Nå har jeg å endelig fått startet på jerntabletter, skjønner ikke hvorfor jeg startet så sent, så formen er på god vei opp igjen.

Vi har vært i ul med hoftene til O og det er mulig hun må ha pute mellom beina da hoftekulene/skålene ikke er helt modne. Jeg hadde det når jeg var liten så derfor ble vi sendt direkte til ultralyd. Noe jeg er glad for. Nå venter vi på videre beskjed fra barnelegen.

Jeg eeeelsker min nye hverdag. Er helt forelsket! Hun er så snill og god, og det er så herlig å få være med henne hver dag. Synes synd på samboer som bare ser bilder og filmklipp av henne nå.

Hun har ennå ikke smilt og jeg håper det kommer snart. Gleder meg så til å se den lille jenta lyse opp med et flott smil. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Ååh, så herlig! :rodmer:

Kanskje hun stråler til når pappa'n hennes kommer hjem?

Tenk om hun hadde gjort det? Det hadde virkelig vært perfekt for han som har vært borte så lenge. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dere koser dere idag, når pappaen kommer hjem, Asanti! Koselig å lese at alt går så fint! :klemmer:

Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg spiste utrolig lite de første ukene. Var bare tørst, og kjente at vann var det viktigste! Jeg ble mett på vann på en måte. Sulten kommer etterhvert!

Godt du tar jerntabletter. Man merker mangelen når babyen blir litt mer aktiv!

Håper beskjeden fra barnelegen blir slik dere ønsker det! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest asanti

Tipper dere koser dere idag, når pappaen kommer hjem, Asanti! Koselig å lese at alt går så fint! :klemmer:

Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg spiste utrolig lite de første ukene. Var bare tørst, og kjente at vann var det viktigste! Jeg ble mett på vann på en måte. Sulten kommer etterhvert!

Godt du tar jerntabletter. Man merker mangelen når babyen blir litt mer aktiv!

Håper beskjeden fra barnelegen blir slik dere ønsker det! :hjerte:

Det var utrolig deilig å få han hjem igjen. :hjerte:

Ja jeg har stresset med å huske å ha med vann overalt sidn katta fungerer dårlig til å hente når jeg ammer, så ekstra mat har blitt glemt. Ble liksom bare frokost og middag.

Håper det ikke tar så lang tid før vi hører fra barnelegen. På mandag er det to uker siden ul, burde kanskje høre noe snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Håper det ikke tar så lang tid før vi hører fra barnelegen. På mandag er det to uker siden ul, burde kanskje høre noe snart?

Hadde du også Freikaspute når du var baby? Det samme hadde jeg og vi fikk også time til ul når A var ca 4 uker gammel, men vi fikk vite med en gang at alt så bra ut da. Barnelegen sjekket begge hoftene (og A bæsjet på henne som takk :ler: ) men det var jo litt rart at dere må vente så lenge på svar?

Håper du koser deg med mannen hjemme igjen! Jeg er imponert over at du takler så bra at han er borte, jeg hadde blitt frynsete tror jeg.. Kos dere masse sammen alle tre :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Hadde du også Freikaspute når du var baby? Det samme hadde jeg og vi fikk også time til ul når A var ca 4 uker gammel, men vi fikk vite med en gang at alt så bra ut da. Barnelegen sjekket begge hoftene (og A bæsjet på henne som takk :ler: ) men det var jo litt rart at dere må vente så lenge på svar?

Håper du koser deg med mannen hjemme igjen! Jeg er imponert over at du takler så bra at han er borte, jeg hadde blitt frynsete tror jeg.. Kos dere masse sammen alle tre :hjerte:

Jupp, svær pute på meg også. :fnise:

Barnelegen som sjekket oss ut av sykehuset etter fødselen ente at alt var bra, men vi fikk ul for å være sikker. De mente det skulle sendes videre til Tromsø så ja nå venter vi bare. Synes det er rart det tar sånn tid.

Jeg er heldig som har ei som sover på natta og det tror jeg er en viktig faktor for at vi klarer oss så bra. Selv om at hun er en god del urolig og vanskelig på dagen.

Jeg er blitt veldig effektiv på det meste og huset er strøkent til en hver tid. Det hadde jeg ikke trodd da alle sier at man skal sette unna husarbeid om det trengs. Men jeg får panikk av rot, da klarer jeg ikke slappe av. :fnise:

Men er godt å ha mannen her. Nå skal jeg få massasje, hurra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Møtte visst veggen idag. Alle de stygge hormonene som de fleste får i svangerskapet har jeg fått nå etter fødselen. Idag var det 6ukers kontroll. Snuppa har ikke lagt på seg nok, ammingen går tydeligvis ikke bra nok og svarene fra ultralyden viser at hun nå må gå med freijkas pute i fire måneder.

Men jeg må være glad for at hub får behandling å slipper plager senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Møtte visst veggen idag. Alle de stygge hormonene som de fleste får i svangerskapet har jeg fått nå etter fødselen. Idag var det 6ukers kontroll. Snuppa har ikke lagt på seg nok, ammingen går tydeligvis ikke bra nok og svarene fra ultralyden viser at hun nå må gå med freijkas pute i fire måneder.

Men jeg må være glad for at hub får behandling å slipper plager senere. :)

Uff, dumt å høre at hun måtte ha Freijkaspute da :( kjedelig ting å arve fra mammaen sin.

Men på en annen side så er det 'bare' litt underutviklete hofter, det kunne vært verre enn det. Men skjønner godt at du er lei deg, det hadde jeg også blitt.

Kjøp deg en sjokolade og kos litt med O, så blir dagen kanskje litt lysere. Det er ingenting som hjelper så mye på humøret som babykos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Uff, dumt å høre at hun måtte ha Freijkaspute da :( kjedelig ting å arve fra mammaen sin.

Men på en annen side så er det 'bare' litt underutviklete hofter, det kunne vært verre enn det. Men skjønner godt at du er lei deg, det hadde jeg også blitt.

Kjøp deg en sjokolade og kos litt med O, så blir dagen kanskje litt lysere. Det er ingenting som hjelper så mye på humøret som babykos :)

Prøver å tenke at heller det og håper det blir med det, og at hun ikke arver andre stygge ting fra meg som migrene.

Det er rart å holde henne nå. Gråter hver gang for den dumme puta er der jeg alltid holder, den gode kosen blir jo nesten borte mellom puta. Nei huff. Det er jo tull. Hun er jo der og vi får jo nærkontakt med hode og overkropp.

Det jeg er spent på nå er babysvømming. Vi hadde gledet oss så mye til det. Og bilkjøring. Hun får jo ikke plass i bilstol lengre.

Vi skal kose oss med litt tapas ikveld og masse babykos. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Når helsepersonell og sykehus svikter stort, som i vårt tilfelle, er jeg glad for at vi lever i en tid med internett og forum. Til nå har jeg nesten bare opplevd at erfaringer til hverdagsheltene er bedre og mer rett enn det fagpersoner kommer med.

I går fant vi ut at det finnes en mye tynnere pute O kan ha i stedet for den tykke hun har nå. Det er snakk om 4cm forskjell! Så den ble inatt bestilt. Produktiv under nattamming ja? ;)

Håper den kommer fort for hun liker virkelig ikke å ligge på rygg nå, selv om vi bygger opp under overkroppen.

Så inatt har hun sovet første del på samboers bryst for så å sove på mitt resten av natten. Men vi har sovet godt alle sammen. Hun sov fortsatt i 4 timer i slengen. :)

Driver å jobber med melkeproduksjonen å den er påtur opp nå virker det som. Fikk pumpet ut en god del v det bryste hun ikke spiste frokost fra. Fikk nesesprayen Syntocinon fra legen, drikker ammete og legger henne til/pumper annen hver time. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest asanti

De to siste dagene har jeg som sagt pumpet meg ofte og vesla har fått fra flaske i tillegg til pupp om natten og litt på dagen, og det har gitt gode resultater. Produksjonen er bedre og hun har lagt på seg 175gr! Blir imponert over henne jeg. :)

Hun tar heldigvis begge deler ennå og jeg håper det fortsetter. Men trur at hun må få flaske framfor pupp. Denne puten hennes gjør at det blir litt idiotisk å holde henne behagelig for meg så har allerede fått betennelse i albuen. Men, mer arbeid får det bare bli de neste fire månedene. O skal ikke lide nå nød. :hjerte:

Får bare satse på å bli en supermamma. For superpappa er hjemme å hjelper masse nå han har fri. :hjerte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes DU er flink også jeg, Asanti :hug: Bare fortsett med det! Du har sikkert forsøkt flere ammestillinger, men dersom du ikke har gjort det, så sjekk gjerne ut. Jeg stod på alle 4 og ammet en gang (måtte pga en tett melkegang). Funket veldig bra, og tassen drakk fint og lett.

Håper dere får den nye puta kjempesnart! Går det lettere med bildetet da, tro?

Du ER en supermamma! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg synes du er kjempeflink! Du har all grunn til å være stolt av deg selv! Ingen tvil om at du er supermamma! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest asanti

Tusen takk dere. :klemmer:

Jeg blir ganske fustrert over melkesituasjonen som varrigerer så mye. Idag våknet jeg med litt spreng på den ene puppen og nada på den andre. Etter over 8t uten pumping så får jeg såvidt skvist ut 130ml. Er jo ikke rart vesla har lagt på seg så lite. :(

Jeg vil jo amme!

Har prøvd de ammestillingene jeg vet om, ingen som fungerer godt nok for oss begge.

Ellers så er hun blitt en god del vant med puta. Hun sover mer og mer i egen seng på natten nå, men er fortsatt ikke helt på å ligge for seg selv i lekegrinden.

I kveld reiser samboer på jobb igjen, men kommer hjem allerede på torsdag. Så det blir en kort periode pga 17.Mai. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er trist når det ikke er mer melk :( Er det ikke noe en kan gjøre, for å få mer melk, uten å prøve å pumpe ofte? Dere vet det hvertfall nå da, at dere også må til med mme, så lillejenta får lagt på seg ;) Kan det hende det hjelper med sånn skjold, eller hva det heter? Eller er det bare hvis en ikke får skikkelig tak i knoppen?

Blir nok trist når sambo reiser idag. Men som du sier, så kommer han heldigvis snart hjem igjen :hoppendeglad:

Har dere planer på 17 mai? Skal du kle jenta i noen spesielle klær eller? :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Forstår at det er trist når det ikke er mer melk :( Er det ikke noe en kan gjøre, for å få mer melk, uten å prøve å pumpe ofte? Dere vet det hvertfall nå da, at dere også må til med mme, så lillejenta får lagt på seg ;) Kan det hende det hjelper med sånn skjold, eller hva det heter? Eller er det bare hvis en ikke får skikkelig tak i knoppen?

Blir nok trist når sambo reiser idag. Men som du sier, så kommer han heldigvis snart hjem igjen :hoppendeglad:

Har dere planer på 17 mai? Skal du kle jenta i noen spesielle klær eller? :rodmer:

Det finnes en type urte som skal hjelpe. Men jeg finner den ikke. :( bukkehornkløver heter den.

Må iallefall prøve så godt jeg kan å drikke mye te, spise nok og pumpe.

Merker at lillemor blir sur etter en liten stund med pupp for hun skjøøner at her får hun ikke nok. For hun tar fortsatt tak. Men hun skriker tilslutt som hun gjør når hun sier ifra at hun er sulten.

Det blir nok en tur til byen på 17.Mai. :) Hadde jo planlagt den fine dressen til snuppa, men det blr nok for varmt. Den puta er så klam og puster ikke så vi kan ikke kle på henne så mye enn en ulldrakt.

Hva har dere planlagt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en type urte som skal hjelpe. Men jeg finner den ikke. :( bukkehornkløver heter den.

Må iallefall prøve så godt jeg kan å drikke mye te, spise nok og pumpe.

Merker at lillemor blir sur etter en liten stund med pupp for hun skjøøner at her får hun ikke nok. For hun tar fortsatt tak. Men hun skriker tilslutt som hun gjør når hun sier ifra at hun er sulten.

Det blir nok en tur til byen på 17.Mai. :) Hadde jo planlagt den fine dressen til snuppa, men det blr nok for varmt. Den puta er så klam og puster ikke så vi kan ikke kle på henne så mye enn en ulldrakt.

Hva har dere planlagt? :)

Har du hørt på helsekost butikk? (Selger de te der i det hele tatt? :fnise: Jeg drikker ikke te, så aner ikke hvor en får kjøpt det, men ser for meg at det kunne vært plassen å hatt det!)

Kjipt at hun blir sinna når hun ikke får nok melk fra puppen :( Håper det tar seg opp, eller at hun går med på at hun ikke kan få all maten derfra etterhvert :Nikke:

Kjedelig at den puta er sånn da :( Hva med kjole og sånn "truse" og strømpebukse eller noe. Også såklart dyne/teppe. Da blir det hvertfall litt luft der eller? Jeg såg en sånn fin bleietruse på HM. Det går kanskje om du kjøper den i litt stor str? Du kan sikkert prøve en vil jeg tru ;)

Vi har ingen planer enda. Det er ikke meldt så fint vær, så det spørs om vi gidder, om det blir det samme været som i fjor. Det går ikke an å finne en eneste ledig plass inne da, å det er virkelig ikke vits å stå ute i regnet og fryse i flere timer føler jeg :sjenert: Men vi får se, om det er noen andre venner av oss som skal til byn så kanskje vi også drar ;) Hvordan er været meldt hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...