Gå til innhold

Sextrakasert av bruker i sommerjobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i mange år jobbet i helse/omsorgen og også mye i psykiatrien. Nå i sommer fikk jeg sommerjobb innen rusomsorg/psykiatrien. Har aldri jobbet i rusomsorg før, så synes dette var spennende.

Alt har gått helt fint i en måned nå, og jeg har trivdes kjempegodt. Det er fire brukere med egne leiligheter og en "bas" for ansatte. Jobber alltid alene.

Den ene av brukerne har vi sett lote av, siden han holder seg mest for seg selv, og klarer seg også fint, sier stort sett "hei!" eller at han vil låne avisen el.l, altså lite jeg har hatt med han og gjøre. Dessuten har han kjæreste og de holder seg bare for seg selv.

På torsdag kom han ned å snakket med meg rett før jeg skulle dra hjem (ikke nattevakter på huset). Han snakket veldig mye om seksualitet og hans store kjærlighet til dette og hvor mye han liker det, og at han kan ha opp til 60 orgasmer daglig, og at han har vært hos lege med dette og de sier dette er luksusproblem... Han satt vel heller å skrøyt av sexdriften hans og hvor mye han likte blondiner og flere ting, som jeg til slutt klarte å skjønne at han faktisk snakket litt om meg. Jeg tenkte for meg selv at, okei, det er jobben min..jeg skal høre på det han "forteller".

Så sier han at han har stort sett ereksjon hele tiden. Da det hadde gått en halv time, og klokka var halv elleve og jeg skulle dra, låste jeg og han skjønte det og gikk ut på gangen.

Så sa han noe som: åh, jeg har skikkelig stå-pikk nå, og kunne holdt det gående med deg til halv tre,tre i natt...

Jeg ble helt forstyrra og sa at nå må jeg dra for dagen godnatt.

Neste morgen (tidligvakt) kom han ned med en gang jeg kom klokka åtte. Jeg spør om han har sovet godt, og han smiler og sier han har gjort på helt andre tingi natt..med et ekkelt smil. Det var helt stilt på huset ( normalt kommer brukerne springende inn på basen for å få medisin med en gang jeg kommer, noe som ikke skjedde, og ble litt uvant for meg.)

Han ville vaske klær og vi må da låse opp en hengelås til en gammel kjeller der vaskemaskina står. Han ville jeg skulle bli med å hjelpe han, jeg visste at dette kunne han selv og sa det.

Etterpå kommer han opp og fortsetter praten fra igår,unnskylder seg også, men sier det var godt å snakke om "problemet sitt". Jeg sier at ingen problem og håper han er ferdig med denne praten nå. Så sier han at han skrevet ned sine tanker på papir i natt. Så bra da sier jeg, og tenker det er "normale" tanker som han vil ha ned på papir, av en eller rar grunn.

Han spør så om jeg vil lese det han har skrevet...jeg sier om du vil det, så kan jeg sikkert det. Han går til leiligheten sin og kommer tilbake med en bunke ark og gir de til meg.

Jeh begynner å lese å forstår straks at dette er seksuelle fantasier, drøye, ekle fantasier. Så finner jeg "side 1", etter å ha lest litt. Der står det noe om takk for praten igårog at det var hyggelig å snakke med meg, og at dette brevet er mellom oss og at ingen må få vite om dette....da har jeg allerede skummet gjennom kanskje fem sider. Jeg ser litt mer på det, og forstår at dette er en slags invitasjon til sex med mannen og det står det verste jeg noen gang kunne lest. Hvordan sex vi skal ha, hva han skal gjøre, jeg skal gjøre, hvor jeg skal barbere meg o.l. Jeg blir kvalm.

Tenker han er syk og later litt som ingenting og fabler om at han kunne ha skrevet bok. Tar bilder av noen sider med mobilen, han ser det ikke da han sitter i rommet ved siden av.

Sender melding til mamma og spør om hun kan ringe snarest når hun våkner. Ingen andre er kommet enda og klokka nærmer seg halv ti.

Mamma ringer, hun skjønner noe er galt..hun har selv jobbet i psykiatrien i 30 år, og sier jeg skal holde henne på tlf og dra derfra, nå.

Han tar omsider hintet da jeg sier jeg må ut å "se etter de andre". Han sier vi snakkes etterpå, jeg er kvalm og redd.

Kjører et lite stykke unna jobben og ringer en ansatt som har ansvaret på plassen i sommer, da sjefen er på ferie. Han sier jeg må ringe politiet og høre hva de sier. Jeg tar flere telefoner og settes stadig over til annen politiavd. De sier at jeg skal "forvente" sånt i denne jobben og at de ikke kan gjøre noe uten at jeg blir truet, jeg føler egentlig jeghar blitt det.

Kollegaen min ringer å sier han har tatt taxi til jobben og jeg skal komme å snakke om det. Han sier han må prate med mannen og at jeg skal dra hjem. Det er en uke til neste gang jeg skal dit.

Har ikke hørt mer siden jeg dro hjem fredag, mamma sier jeg skal slutte med engang og hun skal heller betale "tapt" lønn.

Jeg merker selv st dette sitter igjen og at jeg har fått en slags angst og er redd for å dra tilbake. Tenkte jeg skal ringe sjefen imorgen å snakke med han.

Synes det er litt dårlig at jeg ikke har fått noen fler beskjeder eller oppdatering på hvordan ting gikk etter han snakket med han, men jeg har ikke maktet å ringe selv i helgen.

Søstra mi mener jeg skal "overvinne" det og dra tilbake,mens mamma og min andre sjef på en annen jobb, mener jeg må slutte snarest. Jeg er usikker på alt.

Hva mener dere? Hva ville du gjort? Jeg er redd og kjenner innerst inne at jeg helst ikke vil se mannen igjen...<br /><br /> Anonym poster: 0a78c3d421c2a45a75184db92a39701a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke dratt på jobb og vært alene med en psykisk ubalansert fyr som fantaserer om å ha hard sex med meg.

Det er reel sjanse for at han kommer til å voldta deg neste gang han får deg alene.

Endret av Katniss
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde selvsagt vært best om du kunne overvinne dette, men jeg bekymrer meg over at han prøver å lokke deg ned i vaskekjelleren o.l. Høres ikke bra ut

Anonym poster: e33db16d84ed87937283406b8def2c57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skjønner virkelig at dette er vanskelig for deg, men her mener jeg at du ikke burde ta noen sjangser. Spesielt siden dere bare er en på jobb om gangen!

Jeg har ikke erfaring innenfor psykiatrien, men jeg ville bedt om å blitt overført et annet sted om det var mulig? Vist ikke det var mulig så ville jeg ha sluttet rett og slett, fordi dette hørtes skummelt ut. Du er allerede redd, og denne mannen virker veldig opphengt i deg.

Om han er psykisk syk i tillegg til rusproblematikk kan det hende han tror du er likeså intressert i han, at han ikke tar nei for et nei, og ikke rett og slett forstår at du ikke er intressert i han på den måten. Og selv om du forteller og forlarer han det, er det ikke sikkert det synker inn. Kanskje han prøver å voldta deg, men ser på det som frivillig sex uansett.

Jeg ville også vært for redd til å dra tilbake. Det er viktig at du passer på deg selv i denne situasjonen. Og hør på moren din! Om hun har jobbet 30 år i psykiatrien, så ville jeg ha stolt på hennes råd.

Dette er nok ikke en politisak, men sjefen må klart få vite om dette. Er det lenge til han kommer igjen ? Og ta en telefon til kollegaen din du. Han skjønner nok at du er intressert i å høre hvordan det gikk.

Uansett, ikke dra tilbake! Det kan gå bra, men det kan også gå galt og da er det deg selv det går ut over. At han prøver å lokke deg ned i vaskekjelleren høres veldig skummelt ut...

Anonym poster: 18339e228640a6c60ddba0bfa1c1a99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en person som har voldtatt før? Det er vanlig at brukere fantaserer om ansatte, men det betyr ikke nødvendigvis at de har planer om å voldta deg. Skjønner at det er forferdelig ekkelt, men det beste du kan gjøre er å si ifra til brukeren at "dette synes du er uakseptabel oppførsel, og tolerer det ikke" eller noe i den duren. De har som regel ikke de samme sperrene som friske mennesker, det er derfor slike ting dessverre skjer. Spør om noen andre på jobb har opplevd noe lignende, og hva de eventuelt gjorde for å takle situasjonen. Lykke til :)

Anonym poster: 97a4aa9e39f9c29f6ea0c000e8ad124a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått med en av lederne, evt en psykolog på avdelingen og hatt et møte med dette mannen. Der han blir fortalt at sånt sier man ikke, og om han har problemer med seksualiteten sin, så kan noen timer hos psykolog ta seg av dette. Og la han vite at det kan bli konsekvenser om han fortsetter med det der tullet.

Før det hadde jeg sat til han at dette er noe tull, og slikt får han ikke lov til å snakke til meg om.

Psykisk syke pasienter eller rusmisbrukere bør ikke bli tatt på med silkehansker hele tiden. De tåler å ta en alvorsprat.

Anonym poster: 00aa0e9f64404f16a254db4796aa62b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok jeg ville tatt en ordentlig alvorsprat med han, gjerne sammen med en annen ansatt (gjerne en mann). Du bør fortelle at du ikke aksepterer denne oppførselen, og at hvis han fortsetter så kan det ha påvirkning på privilegiene hans (hvis han har noe, og dere kan begrense noe, feks besøkstid?).

Gjør klart at du er ansatt, du er sjef. Han er heldig som får være der, og det er ikke akseptabelt at han utnytter det godet han har ved å få bo der til å trakasere ansatte. Si at det er greit å ha seksuelle fantasier og at det er naturlig, men i den relasjonen dere har som ansatt- bruker er det ikke akseptabelt.

Om han fortsetter bør det få konsekvenser for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...