Miapia Skrevet 13. februar 2004 #1 Skrevet 13. februar 2004 Begynte å se serien i går, den var bra! Men er det noen som kan gi meg en kjapp oppdatering på hva som har skjedd? Og så lurte jeg litt på hvem Randi og Sverre er i forhold til Trude - hvorfor de har passa ungen hennes. Er Sverre faren til ungen? Og driver Sverre på med noe kriminelt på si? Skulle visst begynt å se fra begynnelsen.... :-?
Emy Skrevet 13. februar 2004 #2 Skrevet 13. februar 2004 Randi og Sverre er fra Elverum. Sverre ernyutdannet politi og jobber på Stovner Politikammer. Han bor i ukedagene på hybel i Oslo. Randi bor i deres felles nybygde hus i Elverum. Sverre var med i en politijakt som endte med døden for Trudes ektemann og Sara sin pappa. Sverre utviklet etterhvert et spesielt forhold til Trude basert på samvittigheteskvaler og gryende forelskelse. Sin beskyttelsestrang ovenfor Trude og Sara gjør at han mer eller mindre ufrivillig dras inn i et kriminelt miljø. Trude må sone en narko-dom og Randi og Sverre passer Sara i mellomtiden. Utrolig fin serie !
Gjest Coolaid Skrevet 13. februar 2004 #3 Skrevet 13. februar 2004 Syns serien er litt urealisktisk......Sverre begynner politi karieren sin med å tusle gjennom tollen med en bag med dop......ville han virkelig redde Trude så hadde han gjort det på en helt annen måte. Det er ikke slike personer med så dårlig dømmende kraft, som de slipper inn på politiskolen.......
Lilletrollet Skrevet 13. februar 2004 #4 Skrevet 13. februar 2004 Synes også serien er bra!Bra skuespillere også!! Han virker/t litt naiv han Sverre,men det er vel ikke lett å legge igjen følelsene og samvittigheten hjemme når man er nyutdannet da..... Lilletrollet
Gjest Tex Skrevet 13. februar 2004 #5 Skrevet 13. februar 2004 Jeg syns også at serien er bra. Jet eneste somvirkelig irriterer meg er Janne Formoes ELENDIGE forsøk på Oslodialekt.... Hadde det virkelig skadet serien dersom hun hadde snakket sørlandsdialekt?
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2004 #6 Skrevet 13. februar 2004 Syns også dette er en kjempebra serie - har blitt fast på torsdagskvelden det nå. Det eneste jeg syns er litt urealistisk i serien, er at Sverre konstant har løyet til Randi om alt som har hatt med Trude å gjøre helt fra starten av...Blir for dumt, syns jeg...Syns det har vært litt FOR opplagt at det kom til å bli en "farse" ut av de to forholdene. Men kritikken til tross, jeg sitter som sagt benket på torsdagen... K
Væren Skrevet 13. februar 2004 #7 Skrevet 13. februar 2004 Det er egentlig ganske patetisk hvor blåøyd Sverre er! Han gjør liksom alt feil, helt fra starten! Idealisme, uerfarenhet, samvittighetsnag eller hva det nå skyldes. Eller antagelig en kombinasjon av disse. Men han blir uansett på ett eller annet vis fullstendig fengslet av Trude helt fra starten, og det ligger jo i kortene hvilken vei det bærer... Jeg har også fulgt med på denne serien, den har noe som gjør at jeg bare MÅ se hva som skjer videre!
Gjest Seleena Skrevet 15. februar 2004 #8 Skrevet 15. februar 2004 Jeg syns også at serien er bra. Jet eneste somvirkelig irriterer meg er Janne Formoes ELENDIGE forsøk på Oslodialekt.... Hadde det virkelig skadet serien dersom hun hadde snakket sørlandsdialekt? Når man tar/får skuespelar-roller så må man av og til skifte om til Oslodialekt. Ho skulle jo spele søster til Trude... Men det er vanskeleg å snakke Oslodialkekt... Kanskje litt rart å forstå ? :-?
Gjest Popelka ulogget Skrevet 15. februar 2004 #9 Skrevet 15. februar 2004 Synes det blir feil å si at Kine (Janne Formoe) snakker Oslo-dialekt. Oslo Øst, ville jeg kalt det. Ikke alle i/fra Oslo snakker så bredt. Synes forøvrig det er helt merkelig at Sverre er så betatt av Trude. Hun virker iskald og beregnende og kler seg som en prostituert. Ikke er hun så veldig vakker heller.
Labella Skrevet 15. februar 2004 #10 Skrevet 15. februar 2004 Når man tar/får skuespelar-roller så må man av og til skifte om til Oslodialekt. Ho skulle jo spele søster til Trude...Ikke søster, men venninne. Eller "kjæresten til "fosterbroren" til Trudes avdøde mann Affen" - kunne vel like gjerne hatt sørlandsdialekten sin...
Gjest Tex Skrevet 15. februar 2004 #11 Skrevet 15. februar 2004 Synes det blir feil å si at Kine (Janne Formoe) snakker Oslo-dialekt. Oslo Øst, ville jeg kalt det. Ikke alle i/fra Oslo snakker så bredt. Kødder du??? Fikk iallefall grundig bevist at du ikke er fra østsiden av Oslo, Popelka!! En fin frue fra Frogner snakker bedre Oslo øst enn det Janne Formoe presterer her. Hun burde med fordel ha holdt seg til egen dialekt. Om hun er i nærheten av Oslodialekt, må det kalles å snakke "bokmål," for ekte Oslo er det ikke.
Arwen Skrevet 15. februar 2004 #12 Skrevet 15. februar 2004 Enig med Tex. Kommer virkelig fra Oslo øst og slik snakker vi ikke. Ingen andre jeg kjenner her for den saks skyld
Gjest Tex Skrevet 15. februar 2004 #13 Skrevet 15. februar 2004 Enig med Tex. Kommer virkelig fra Oslo øst og slik snakker vi ikke. Ingen andre jeg kjenner her for den saks skyld Nei, hu har vel ikke akkurat Stovnerdialekt, nei....
Holly Hobbie Skrevet 15. februar 2004 #14 Skrevet 15. februar 2004 Jeg stusset faktisk ikke så mye på dialekten hennes (bortsett fra at jeg syntes den var noe overdrevet). Men det stemmer nok at jeg ikke er fra østkanten...er fra Frogner, men har bodd i Bærum leeeeenge. Så jeg er ingen ekspert på Oslo-dialekt.
Arwen Skrevet 15. februar 2004 #15 Skrevet 15. februar 2004 Stovnerdialekten er nok veldig annerledes ja.. (bor på Grorud da )
Suzy Skrevet 16. februar 2004 #16 Skrevet 16. februar 2004 Da syns jeg jammen "Randi" sin Elverumsdialekt (forsøk på... ) er et større problem. Jeg er fra Elverum og har aldri hørt noen prate sånn i hele mitt liv. Om hun ikke behersker dialekta kunne hun like godt ha holdt seg til riksmål... Det har riktignok bedret seg litt, men de første episodene var tragiske i så måte. Liker serien godt jeg - det skal jo ikke være realistisk - det er TV
Gjest Tex Skrevet 16. februar 2004 #17 Skrevet 16. februar 2004 Jeg har ikke lagt merke til at det er noe feil på Randis dialekt, men jeg er ikke fra Elverum så det har jo selvsagt noe med det å gjøre....
Suzy Skrevet 16. februar 2004 #18 Skrevet 16. februar 2004 Jeg har ikke lagt merke til at det er noe feil på Randis dialekt' date=' men jeg er ikke fra Elverum så det har jo selvsagt noe med det å gjøre.... [/quote'] Helt sikkert - men som sagt har det blitt bedre også. I episode to (tror jeg) holdt jeg på å ramle ut av sofaen når hun i telefonen til Sverre sa (med utpreget riksmål - tynne l'er osv) "Dette går nok bra og du har sikkert gjort det rette. Jeg tror på deg (og her kommer cluet) Du må itte bekymre deg." Ja - noen bruker itte i dagligtale i Elverum, men om de prater så utprega riksmål bruker de det garantert ikke midt i en setning og helt umotivert. Det hørtes ut som hun akkurat kom på at hun måtte prate dialekt...
Holly Hobbie Skrevet 16. februar 2004 #19 Skrevet 16. februar 2004 De itte'ene er litt besynderlige selv for en stakkars vestkantjente som meg
Labella Skrevet 16. februar 2004 #20 Skrevet 16. februar 2004 "Dette går nok bra og du har sikkert gjort det rette. Jeg tror på deg (og her kommer cluet) Du må itte bekymre deg." Enig i at Elverumsdialekta til Randi er noe snål, men du? Hvor finner du l'er i den setningen der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå